Itse en ole varmaan minään kouluvuotena antanut näin paljon ja monenlaista arvointia kouluvuoden aikana. Oppia ikä kaikki! Arvionnin tuleekin olla kannustavaa, monipuolista ja jatkuvaa. Perinteisien kokeiden rinnalle on tullut entistä vahvemmin arvointikeskustelut, formatiivinen arvointi, itse- ja vertaisarviointi. Näistä eri vaihtoehdoista voisi kirjoittaa paljon, mutta keskitytään nyt pääasiassa tässä kirjoituksessa 5-6lk. arvointeihin,
Numeroarviointi:
5-6lk lukuvuositodistukesessa on numeroarvointi 4-10 kaikissa muissa aineissa paitsi käyttäytymisessä. Käsityö arvioidaan yhtenä numerona.
Käyttäytymisen arvointi:
Tämän lisäksi arvoidaan käyttäytymistä sanallisesti, Käyttäytymisesssä on kaksi osa-aluetta:
Otat toiset huomioon ja noudatan hyviä tapoja
Noudatat sääntöjä ja sovittuja toimintatapoja
Käyttäytymisen arviointiasteikko:
Näissä arvointiasteikko on seuraava:
Käyttäydyt eriomaisesti/ käyttäydyt hyvin/ käyttäydyt vaihtelevasti/ taito on kehittymässä/ taito on aluillaan.
Jos nyt kotona mietitte että mikähän lause noista tulee, niin tässä vielä avattuna lauseiden takana olevat ajatukset;
Käyttäydyt
erinomaisesti
Oppilas
ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä sekä toimii
vastuullisesti kouluyhteisössä sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti. Hän käyttäytyy
ystävällisesti ja avuliaasti, sekä pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän
työskentelyilmapiirin muodostumiseen. Oppilas arvostaa omaa ja toisten työtä ja
toimii oma-aloitteisesti.
Käyttäydyt
hyvin
Oppilas
noudattaa yleensä ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja ja pyrkii ottamaan muut
ihmiset huomioon. Oppilaalla voi olla joitakin vähäisiä sääntörikkomuksia. Hän
pystyy yleensä ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti ja osaa
toimia ryhmässä. Oppilas osaa arvostaa omaa ja toisten työtä.
Olet
edistynyt
Oppilaan
käyttäytymisessä on huomauttamista ja/tai hänellä on luvattomia poissaoloja
ja/tai myöhästymisiä. Hänellä saattaa olla muita yksittäisiä rikkeitä. Hän
kuitenkin useimmiten käyttäytyy tilanteeseen sopivalla tavalla ja tuntee ja
hyväksyy koulun säännöt. Oppilas kykenee ohjatusti ratkaisemaan
ristiriitatilanteita ja osaa tuetusti toimia ryhmässä.
Tarvitset
harjoitusta
Oppilas
tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessä. Hän suhtautuu
välinpitämättömästi kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön
viihtyvyyteen. Hän rikkoo toistuvasti koulun sääntöjä ja aiheuttaa asenteillaan
ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä.
Taito on
aluillaan
Oppilas
suhtautuu piittaamattomasti koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön. Hänellä on
vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa. Hän ei noudata sääntöjä ja sopimuksia.
Hänellä on runsaasti rikkomuksia, eikä hän koe tehneensä väärin.
Koulupolun aikana on nivelvaiheita ja yksi tälläinen on 6lk. ja 7lk. taitteessa. Niinpä 6lk. tulee todistukseen lisäksi liite, jossa arvioidaan seuraavia asioita:
Osaat suunnitella omaa työtäsi ja työskennellä itsenäisesti
Osaat työskennellä ryhmässä
Osaat toimia vastuullisesti
Monipuoliset tiedonhankintatavat
Tieto- ja viestintäteknologian perustaidot
Näissä asteikko on:
Hallitset taidon erinomaisesti / hallitset taidon / olet edistynyt / tarvitset harjoitusta/ taito on aluillaan
Hallitset taidon erinomaisesti / hallitset taidon / olet edistynyt / tarvitset harjoitusta/ taito on aluillaan
Tässä siis tietoa 5-6lk. osalta. 1-4-luokien osalta todistus on erilainen. Teen siitä postauksen jossain vaiheessa ellei joku muu koulu tai alaluokkien opettaja tee. Käyttäytyminen arvoidaan samalla tavalla kun yllä kerroin, Muu osuus on sanallista ja nivelvaiheen liite tulee 2lk.. arviointiin,
Tässä olemme kyllä uuden äärellä ja paljon mahdollista että olen jonkun kohdan ymmärtänyt väärin mutta onneksi blogitekstiä voi aina päivittää :D
Uusia juttuja tulee koulumaailmaan paljon. Toivotaan että tämä aika on kuitenkin ohitettu....
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti