4lk. on aiheena ymlissä Pohjoismaat ja Baltia. Käsittelimme tätä tänä vuonna monipuolisesti ja integroituna lähes kaikkiin oppiaineisiin. Melkein lähti opeilla into lapasesta 😆😆
Tässä vinkkejä ja tunnelmia lukijoille:
YMLI: Tietenkin kävimme oppikirjan kappaleet ja höystimme maiden tunteja sopivilla videopätkillä.
KUVIS: Kuviksessa teimme jokaisesta Pohjoismaasta (paitsi Suomesta) kuvistyön. Alla on norjalaisen Edvard Munckin Huuto -teoksesta modernisoitu kuvistyö.
Ruotsin aiheena oli helpompi Taalainmaan hevonen
Tanskan pieni merenneito sai kuorrutuksen sanomalehdistä
Teimme Pohjolasta kokokartat. Työn alla oli vanhan tarjotin ja sen päällä kartta hahmottamassa eri maita. Sitten oppilaat laittoivat massaa (massassa sahanpurua, liisteriä, kipsijauhetta ja vettä sulassa sekamelskassa) ja tutkivat värillistä karttaa ja karttavärejä että saivat korkeuskäyrät kohdilleen. Massa kuivui muutaman päivän ja sitten maalasimme oppiväreillä ja hammastikkuihin askarreltiin maiden liput. Maiden rajat sai tehdä punaisella pullovärillä tai narulla.
LIIKKA: Liikunnassa oli Pohjoismaiden Amazing race. Salissa oli yhteensä 5 maapistettä ja 3 erikoistehtävää ja oppilaat seikkailivat 4 hengen ryhmissä Amazing race-tyyliin pisteeltä pisteelle. Tämän tarkat yksityiskohdat löytyy:
Amazing race -linkkiArvoimme ryhmät jo edellisellä tunnilla ja toimintapisteet ehdin asettaa valmiiksi saliin. Itse seikkailu kesti 2 oppituntia. Suosittelen!
MATEMATIIKKA: Matematiikassa oli "Mikä maa voittaa -kisa" Kohtia oli yhtensä 15 ja maita tässä kisassa Suomi, Ruotsi ja Norja. Kisassa tuli pohtia esim. missä maassa on korkein kohta, millä maalla oli pisin rantaviiva, mikä on eteläisin... Ensin pareittain oppilaat miettivät ilman lähdetietoa miten asia olisi. Sitten etsimme kartaston, googlen ja oppikirjan avulla oikeat vastaukset. Lopuksi katsoimme miten pari oli ennakkoon aavistellut ja mikä maa oli ykkönen tässä kisassa.
Matematiikkaa tuli myös kun sattui olemaan sanomalehtiviikko ja tutkimme säätiedotuksia. Samalla tuli kerrattua negatiiviset ja positiiviset luvut.
ÄIKKÄ: Äidinkieltä on tullut teeman aikana monella eri tavalla ja sanelussa kirjoitimme juuri teemasanoja: Kattegat, Tukholma, Atlantin valtameri...
ITÄMERI: Tämä Itämeri kuuluu tietenkin ymliin mutta kirjaan sen omaksi kohdaksi. Itämeri ja sen tila on oppikirjoissa aika pienesti ja halusin ottaa sitä laajemmin ja toiminnallisemmin. Ulko-opetuksessa oppilaat kiersivät Panda Treilin jossa oli laminoituina lappuina info 10 eläin- tai kasvilajista ja pienen infotekstin jälkeen oli väittämä, jossa oli kolme vaihtoehtoa. Lapset etsivät lajikortit pareittain ja tulivat kertomaan mielestään oikean vaihtoehdon opelle ja sitten kirmasivat seuraavalle pisteelle. Samaan Pandatreiliin on nyt osallistunut metsävälkillä lähes 200 oppilasta 400:sta. Valmiit materiaalit tähän löytyy:
https://wwf.fi/app/uploads/n/y/s/hnjtkcvhn3kikruprxx5zdh/pandanpolku_a3_tulostetasoinen.pdf?filename=Panda%20Trail%20introducing%20the%20Baltic%20Sea.pdf Luokassa otimme Itämeren suojelua vielä kahdella muulla keinolla. Ilpossa eli paikallisessa sanomalehdessä oli uutinen jossa oli verrattu muovijätettä uimarannoilla eri puolella Suomea. Vaasa oli hälyyyttävästi hopeasijalla. Uutinen oli siis otettava käsittelyyn.
MUSIIKKI: Musiikissa tutustuimme ja lauloimme kaikkien Pohjoismaiden kansallislaulut. Oppilaat saivat antaa arvosanoja 4-10 mitä mieltä oli kyseisestä laulusta. Musiikissa kuuntelimme Peer Gynthiä ja teimme bodypercussontreeniä:
KIELET: Itse en opeta kieliä, mutta kansallislauluissa kielitietoisuutta lisättiin etsimällä/arvaamalla sanoja kansallislauluista. Niitäpä löytyikin monta. Samoin viron kielen pieni oppimäärä käytiin läpi!
MATKAILUMESSUT: Jakson lopuksi oppilaat tekivät pizzalaatikkoon esittelyn ryhmänsä maasta ja kutsuimme kummioppilaat matkailumessuille. Messuilla sai infoa Pohjoismaista ja Baltian maista kuvin, kartoin, sanoin. Tämä taisi olla koko jakson kruunaus!
Jos tarvitset jostain lisäinfoa, niin älä epäröi kysyä. Nyt on kyllä "matkustettu" Pohjoismaissa ja Baltian maassa kaikilla aisteilla!