Tiina-ope
aloitti viime viikolla digitutoroinnin luokissa. Yhdessä opettajien
kanssa suunnittelimme mitä missäkin luokassa voisimme tehdä liityen
tieto-ja viestintätekniikkaan. iPadit ja täppärit ovat samalla tavalla
välineitä kun kirja, vihko tai värikkäät pahvit, joita koulussa
käytetään. Alkupoetuksessa lähdettiin liikkeelle perusasioista kuten koneen avaamisesta,
työturvallisuudesta ja kirjautumisesta koneelle,
Edison-työpöydän käyttö on myös tärkeä harjoitella kuntoon. Ohjelmointiinkin tutustuttiin Bee-Botien
avulla ja myös Bingel sekä Otavan sähköiset oppimisympäristöt tulivat
tutuiksi.
Isompien
3-6lk. kanssa harjoiteltiin paitsi peruskirjoittamista Wordilla, Pover
Pointia, tallentamista ja tulostusta. Ohjelmointia harjoiteltiin pelien
koodaamisella sekä Bee-Boteilla. Myös piirrustusohjelma Paint-tuli
tutuksi samoin Book Creator niin isoilla kun pienilläkin.
Kymmensormijärjestelmä on hyvä oppia ja sen harjoittelemiseksi
TypingMaster on hyvä ohjelma. Aina ei mene kaikki ihan putkeen, joku
tipahtaa verkosta, toisen työ ei tallennu, kolmannen on kadonnut,
koneessa on menossa päivitys ym. mutta tämän kolmen viikon aikana uskon,
että moni opettaja ja oppilas on saanut runsaasti mukavia kokemuksia ja itseluottamusta
tvt-ympäristössä seikkailemiseen.
2J:n oppilaat tekivät upeita kirjoja itsestään Book Creatorilla.
5A ja 5M harjoittelivat ohjelmointia Koodaustunti.fi-sivustojen avulla.
Bingel-saarella oli monenmoista harjoitusta.
1M ja 1V Bee-Boteilla. Ensin laskettiin käskyt tarkasti. Kaksi eteen, käännös vasempaan, kaksi eteen ja sitten ohjelmoitiin mehiläinen liikkeelle.
3L- harjoittelemassa näppäintaitoja.
3U:n teokset Paint-ohjelmalla, valmiin kuvan etsimistä internetistä, muokkaamista yhdistettynä omaan piirtämiseen. Lopputulokset olivat upeita ja värikkäitä.
6K oppilaat koodaamassa. Ensin laskettiin tarkasti koodiin tarvittavat käskyt. Kirjoitettiin koodi vihkoon ja sitten ohjelmoitiin Bee-Bot kulkemaan koodin mukaan.
Tehtäväpisteillä sai tosissaan pohtia että homma meni oikein.