torstai 19. helmikuuta 2015

Vuoden 2015 kertotaulumestari: Inka ONNEA!

Tänään käytiin jännittävä kertotaulukisan finaali salissa. 3-6-luokkalaisista oli monien välivaiheiden jälkeen tiensä huipulle raivanneet: Inka, Jade, Pinja, Lassi, Jeremias, Timo, Julianna sekä Oona. Näistä kaikkein vikkelin, tarkin ja huolellisin laskija oli tänä vuonna Inka. Suuret onnittelut!
Kiitoset Antti-vaarille koko kisan organisoinnista ja vanhempainyhdistykselle palkinnoista.


Tässä kisa on alkamassa. 


Testissä on 120 kertolaskua ja nopeimmilla aikaa meni 
siihen 2-3 minuuttia eli alle sekunti/lasku.



Voittaja on selvillä!


Onnea Inka 5M!

tiistai 17. helmikuuta 2015

Ihmekaksoset livenä Länkkärissä!


Tänään 17.2. Länsimetsän koululla jatkui Cirkuskalaset-projekti.  Sen tarkoituksena on saattaa ruotsin- ja suomenkieliset koululaiset yhteen hauskan tekemisen merkeissä.  Saimme vieraaksemme maailmanluokan sirkustaiteilijoita Ruotsista; Unitwins!

Ihmekaksosten esitys oli huikea ja oli jälleen kerran hauskaa, että oppilaat saivat itse kokeilla tasapainoilua. Teimme oman luokan kanssa sekaparit koulujen ja kielien välillä joten samassa tuli hyvää kielisuihkua puolin ja toisin.  Esityksen jälkeen neljäs- ja viidesluokkalaisia saivat opastusta tasapainolajeissa; yksipyöräisellä ajamisessa, tasapainolaudoissa ja "nuorallakävelyssä".

Det oli ju jätte mukavaa att kokeilla och nähdä jotain helt erityistä och spännande!




Tässä keiloilla jonglööraamista parin kanssa. 


Hui kauheaa... noin vain hyppy opeparkojen yli. 


Opettajia lisättiin lopulta 3 ja neljään ja kaikki säilyivät hengissä.


Poikien taidot olivat huikeita.
Tässä tasapainoilua yksipyöräisellä kapealla liinalla.


Kaksoset olivat maailman 1. ja 2. yksipyöräisen
korkeushyppytilastoissa koko maailmassa.


Sitten oppilaat pääsivät kokeilemaan.
Tässä tasapainolautailemassa Tytti.


Ett, två, tre.... kuinkahan monta sekuntia Ilajda pysyi liinan päällä? 


Siiri oli yksi taitavimmista yksipyöräisen kanssa. 


Lupasin Matti-rehtorille photosopata kuvasta puolapuut 
pois ja laittaa vähän vauhtiviivoja kuvaan.
En nyt ehtinyt, mutta ei ollut Matilla kaukana tämäkään taito.


Näiden kuvien myötä suuret kiitokset ihmekaksosille ja 
Niko toivottaa maukasta laskiaista kaikille! 

Poikien nettisivulta näet vielä
lisää heidän temppuja:  http://unitwins.se/

perjantai 13. helmikuuta 2015

Opettajanhuoneen villit paljastukset

Oppilaat usein ihmettelevät että mitä opettajanhuoneessa oikein tehdään... Nyt seuraa mehukkaita paljastuksia Länsimetsän koulun opehuoneesta....


Tämä vekotin aiheuttaa varmasti eniten tunteita...
joko kahvi on loppu, liian väkevää, liian laihaa,
kahvikupit tiskaamatta... Mutta kahvi on kuitenkin kahvia!


Kaksi nimeltämainitsematonta opea on koukussa
palapeleihin. Kohta on taas yksi koottuna :D 


Juuri kun on saanut lupsakan asennon sohvalta, niin 
joku oppilas vaatii huolenpitoa.. ensiapukaappi
ja varsinkin jääpussi on ollut tauotta käytössä 
niin jäisenä talvena.


Oppitunteja suunnitellaan ja tehdään paljon yhteistyötä 
erityisopettajien ja ohjaajien kanssa.... 


Tässä yleisnäkymää 


Web-tallennuksia, googlaamisia ym. nöräämistä tarpeen vaatiessa. 


Pohjalaisella on monta lukijaa, mutta onneksi sen saa kahteen osaan.
Avaimia ja kännykköjä etsitään harva-se-päivä... 


Tänään oli ystävänpäivän kunniaksi villit paljastukset
ja tässä muutama: kukahan meistä aikuisista on ohjannut lentokonetta? 
Visan voitti ylivoimaisesti Kaija... jokapaikanhöylä. 


Eikös ole "henuusta?" 


Niin ja kyllä joskus, mutta vain joskus on herkkujakin...


Itselleni opehuoneesta tulee tankattua kahta asiaa:
teetä  ja sympatiaa! 


keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Koulujenväliset yleisurheilukilpailut 10.2.

Matkaan lähti n. 20 oppilasta ja Kirsi-opettaja. Matkan aikana haettiin myös Isolahden koulun kisailijat. Kun saavuttiin Botnia-hallille, tunnelma oli jännittävä. Heti piti ruveta lämmittelemään, koska ensimmäiset lajit eli 5lk tyttöjen kuula, 6lk poikien pituushyppy, 6lk tyttöjen korkeushyppy ja 4lk tyttöjen 60m alkoi jo 10.15. 

Miska ja Vili odottamassa omaa vuoroa

Neljä mitaliakin saavutettiin. 5lk tyttöjen Kuulantyönnöstä, 6lk tyttöjen 60 m juoksusta, 6lk tyttöjen 600 m juoksusta (jossa juoksivat 5lk Nargis, Enni ja Siiri) ja 5lk poikien korkeushypystä.

Päivä oli kertakaikkiaan mahtava ja olemme todella tyytyväisiä päivään. Kun kisat loppuivat, palasimme koululle voittajina. Ihan huippupäivä!


Mitalistit yhteiskuvassa: Oona, Helmi, Nargis ja Vili! 


Julianna, Helmi ja Kiia, 5R



4O-luokan kouluviihtyvyyskyselyn vastaukset tiivistettyinä

Olemme käyneet luokassa läpi kyselyn vastaukset.
4.O-luokan vastauksissa korostuivat:

-kiva nähdä kavereita
- opettajat tosi kivoja
- piha ja tilat hyvät
- Länkkärissä ei kiusata


Cirkuskalaset jatkuu 17.2.2015

http://unitwins.se/

Ensi viikon tiistaina Länsimetsän koululla jatkuu Cirkuskalaset-projekti.  Sen tarkoituksena on saattaa ruotsin- ja suomenkieliset koululaiset yhteen hauskan tekemisen merkeissä.  Saamme vieraaksemme maailmanluokan sirkustaiteilijoita Ruotsista.  Meille esiintyy yksipyöräisen polkupyörän virtuoosipari Unitwins.  Esityksen jälkeen neljäs- ja viidesluokkalaisia opastetaan yksipyöräisellä ajamisen taitoihin.  Gerby skolanin ja oman koulumme oppilaat jaetaan sekaryhmiin, joten lapsilla on mahdollisuus tutustua toisiinsa ja oppia myös toista kotimaista.  Opetuskielenä on pääasiassa ruotsi, mutta tarvittaessa suomen kielelläkin toki pärjää.  Linkin kautta pääsee tutustumaan Unitwinsin temppuihin jo etukäteen.

tiistai 10. helmikuuta 2015

Koonti 1T-luokan kouluviihtyvyystuloksista


1. Miksi on kivaa tulla kouluun? 
- näkee kavereita 
- siksi kun ainakaan mua ei kiusata 
-oppi uusia asioita, näkee kavereita 
- koulussa on kivoja kavereita, kiva oppia erityisesti matikkaa 
- On kiva mennä kouluun kun siellä on paljon kavereita 
- koska oppii uusia asioita, saa uusia kavereita 
- oppii uusia asioita ja näkee kavereita 
- opettaja ja kaverit ovat kivoja. Koulussa tehdään kivoja asioita. 
- koulussa on kivoja kavereita 
- koska koulussa näkee kaverit, saa opetella uusia asioita, näkee opettajan 
- oppii paljon uutta, saa uusia kavereita 
- voi pelata kavereiden kanssa jalkapalloa 
- on vaan kiva mennä kouluun, on paljon kavereita, on kiva ope 
- koulussa on kivoja kavereita ja kiva opettaja 
- koska on kivoja kavereita 
- kivat luokkakaverit ja opettaja 

2. Mikä on kivaa tai hyvää Länkkärissä? 
- kiva piha ja mukavat pikkumäet 
- tykkään tehdä käsitöitä, jalkapallon pelaaminen, kiipeilyteline 
- välitunnit, hyvä opettaja, hyvä ruoka, välituntivälineet kivoja 
- ihana ope, turvallinen ja viihtyisä, ajan hermolla elävä koulu, miellyttävä opettajakunta, koulun hyvä henki 
- ruoka on hyvää, kiva laskettelumäki, kiva opettaja, iltapäiväkerhossa on kivaa 
- kiva opettaja, hyvä ruoka, iltsu 
- opettaja on tosi kiva 
- ruoka on hyvää, koulun piha on kiva ja välitunneilla on ollut kivaa tekemistä, meidän ope on paras 
- kivat välitunnit ja oppitunnit, kiva opettaja 
- Länkkäri on hieno ja viihtyisä koulu. Koulun piha on kiva ja siellä on kiva pelata futaa, kiva opettaja. 
- Action-kerho 
- hyvä piha, hyvät mäet, hyviä ja kivoja opettajia 
- ruoka on hyvää 
- mukava opettaja, välitunnit, ruokailut, jos on rauhallista tunnilla 
- lapsen oma opettaja 
- iso piha, kiipeilyteline 
- Opettajakunta vaikuttaa miellyttävältä ja asiansa osaavalta. 


3. Mitä hyviä asioita itse tuon tai voisin tuoda kouluun? 
- reipasta käytöstä ja kaveruutta 
- hyvä käytös, ei kiusaa ketään 
- olen reilu ja kiltti koulukaveri 
- hyvällä mielellä kouluun 
- leikin kaikkien kanssa enkä kiusaa ketään 
- olla kaveri muille 
- olen kaikkien kaveri ja autan sitä, joka tarvitsee apua 
- kiltteyttä 
- olen kaikkien kaveri 
- en kiusaa ketään 
- olen kiva kaveri toisille 
- tervehdin tuttuja, työrauhaa 
- noudattaa sääntöjä ja ohjeita, lisäksi tuon iloista mieltä ja positiivista asennetta 
- iloisuutta 
- reipasta koulumieltä 


4. Muita ajatuksia: 
- kouluruoka on maistuvaa, hieno ja tilava luokka, mukava ope 
- vaijerimäki on kiva 
- läksyjä on sopivasti 
- koulussa on kivaa 
- koululla on kiva piha, karuselli, vaijeri ja kiipeilyteline 
- Lapsi on oppinut tosi paljon uusia asioita jo ensimmäisen kouluvuotensa aikana. Opettajat ja koko henkilökunta motivoitunutta ja osaavaa ja huokuu hyvää yhteishenkeä. 
- kivat välitunnit 
- iso ulkopiha 
- ruoka on hyvää 
- Lapsi puhuu positiivisesti omasta koulusta, meidän koulu on paras! Koulussa on kivaa. 
- Pihassa paljon tekemistä, ei ole liian suuria luokkia 
- virkkaaminen on kivaa, välitunnit on kivoja, ilttiksessä on kivaa 
- Wilma on hyvä kanava tiedottamiseen. Lapsi tykkää Action-kerhosta, hienoa että tällaista toimintaa järjestetään. 
- Lapsi on oppinut kulkemaan bussilla itse ja tykkää siitä. 
- Koululla tehdään hienoa ja haastavaa työtä ja silti ehditään & jaksetaan järjestää jotain ekstraakin: on avoimien ovien päivää ym. 
- Meidän koulujärjestelmä on ylipäätänsä aika hieno juttu! 
- Harkitsen myöhemmin osallistumista vanhempaintoimikunnan toimintaan. Uskon, että lapsi ajattelee ja suhtautuu kouluun ja koulunkäyntiin juuri niin, miten me vanhemmat ajattelemme koulusta ja koulunkäynnistä. Koitamme levittää ja pitää yllä ilosanomaa koulusta. Koulu on kiva.


Kuva ensimmäisestä koulupäivästä. 

Tässä 2P:n koonti ajatuksista koulutyöstämme Länkkärissä.


Luokkamme lasten/vanhempien mielestä kouluun on kiva tulla, koska koulussa näkee kavereita, oppii uusia asioita ja  on kivoja sekä kilttejä opettajia.

Länkkäristä tekee erityisen kivan koulun se, että erilaisia tapahtumia mm. disco, on kiva piha, tarjolla erilaisia kerhoja, iso piha, hyvät kiipeilytelineet pihalla, hyvää ruokaa ruokalassa, saa kaveruutta, ketään ei kiusata, koulun kirjastossa on kiva käydä, on hyviä opettajia sekä matikan, uskonnon ja liikunnan tunnit ovat kivoja.

Itse jokainen voi vaikuttaa, siihen että Länkkäri on kiva koulu sillä, että on kaveri, antaa hyvää mieltä, on iloinen ja hymyilee ja ei kiusaa.




Muita positiivisia asioita oli luokkamme mielestä, että kiusaamiseen puututaan, koulu tuntuu turvalliselta paikalta, koulun ja kodin yhteistyö toimii (Wilma) ja koulussa toimii vanhempainyhdistys.


2N-luokan kouluviihtyvyyskyselyn satoa

Marina-opettaja kokosi yhteen 2N-luokan kyselyn palautteet...

Mitä hyvää koulussamme on?

1. Miksi on kivaa tulla kouluun?

-äidinkieli ja liikunta
- oppia uusia mielenkiintoisia asioita
- oppii uusia asioita
- kaverit
- kaverit
- kaverit ja oppii uusia asioita
-näkee kavereita, oppii uusia asioita, vaikka jouluna vaihtui opettaja niin uusi opettaja on kiva ja siksi on kivaa tulla kouluun.
- Tiedän että on kiva päivä. Tykkään koulun oppitunneista, varsinkin yllistä ja matematiikasta. Osaan laskea hyvin.
- kun on paljon kavereita, on hyvä leikkiä, hyvä mäki pihalla, ruoka on hyvää.
- Koulussa on kivoja kavereita ja on kiva oppia uusia asioita.
- Koulussa on tekemistä. Äidinkielen, matematiikan, käsityön ja kuvaamataidontunnit ovat kivoja. Erityisen kivaa on, kun ope lukee meille satuja.
- leikkiä kavereiden kanssa.
- kivoja kavereita, kiva opettaja, yhteistyö opettajan kanssa sujunut hyvin
- koska siellä näkee kavereita, oppii uusia asioita ja voi opiskella kivoja aineita.
- Voi oppia eri asioita, näkee kavereita ja voi saada ihan uusiakin kavereita.





2. Mitä on kivaa tai hyvää Länkkärissä?

* rehtori ja Niinan järjestämät leikkihetket.
* keinut ja kiipeilyteline
* kaverit, jäämäki, keinut, opettajat ja henkilökunta
* välkät ja matikantunnit
* koulun piha
* matikantunnit ja musiikki
* - matikka, ruoka, kivat kerhot
* välitunnit, helppokulkuinen piha, hyvät leikkivälineet, luonto, välituntitapahtumat
* - koulun piha on kiva paikka, jossa on erilaisia leikkipaikkoja
* Koulun ympäristö on kiva, siellä esim. mäkiä, kiipeilytelineitä ja keinuja.
* Hyvä piha ja leikkivälineet, aika uusi koulu, viihtyisä ”kyläkoulu”, luonnonläheisyys
* Kiva piha.
* Kiipeilyteline, liukurimäki y.m. Hieno piha, jossa on kivaa tekemistä. Ruoka on hyvää. Oppilaita on koulussa sopiva määrä.
* Koulun pihalla on kiva leikkiä, Herkkulassa on aina hyvää ruokaa.
* Liikunta, välitunnit,ruokailu
* hauskat pihatelineet, kivoja tapahtumia, wilmaa ei käytetä pelkästään negatiiviseen palautteeseen.
* Liikuntatuntien temppurata ja muut välineet, kivat harrastuskerhot


3. Mitä hyviä asioita itse tuon tai voisin tuoda Länsimetsän kouluun?

* iloa, reiluutta kavereita kohtaan (tabletin, karkkia)
* rauhallisuus, muistan aina viitata
* luistelutaitoa
* pidän paikat siistinä
* - energiaa ja vauhtia
* olla kaikkien kaveri
* käyttäydyn sääntöjen mukaan ja noudatan ohjeita, haluan olla hyvä kaveri.
* Olen kiva kaveri,. En hauku, töni enkä lyö.
* olemalla hyvä kaveri, en kiusaa toisiakäyttäydyn fiksusti, kohtelen hyvin yhteisiä tavaroita
* Olen kiltti kaikille ja olen kaikkien kaveri.
* Leikin kaikkien kanssa, tuon välittömyyttä. Nauran paljon, tuon iloisuutta.
* Naurua.
* Voin tuoda mukanani hyvää mieltä ja leikin kaikkien kanssa.
* Olla kaikkien kaveri

4. Muita positiivisia ajatuksia kouluun liittyvistä asioista?

* ip-hoidosta on tykätty
* hyvää ruokaa
* koulussa oppii paljon uutta
* jokainen oppilas otetaan vastaan yksilönä, kodin ja koulun yhteistyö on tiivistä,
mukava henkilökunta
* pieni luokat, jossa kaikki saavat tarvitsemansa huomion sekä tietokoneet ja tabletit oppimisvälineinä.
* vanhempaintoimikunta, joka järjestää tapahtumia koululla. Teatteriretket y.m. Joulun 2014 joulujuhla oli mielestäni erityisen hieno ohjelmiltaan, kiitokset niistä!
* opettaja on puuttunut epäkohtiin ja hoitanut asiat hyvin, jotta tilanteet sujuvat.
Koulu on kiva-koulu, ja tämä toteutuu. Opettajat ovat tarvittaessa hoitaneet asiat.
Luokkani on tosi kiva. Maisemaluokka ja kirjasto ovat kivoja tiloja.
* Siellä on kiva opiskella.
* Lapsella on yleensä aina koulussa hyvä mieli. Hyvin toimiva koulu ja sisäinen yhteistyö, hyvin toimivat periaatteet.
* - Koulun liikuntasali on kiva, koska siellä voi juosta.
* Positiivinen ilmapiiri.
* Kiva rehtori ja opettajat.


sunnuntai 8. helmikuuta 2015

1.M-luokan vauhdikas viikko 2.-6.2.2015

Joskus yhdessä viikossa tapahtuu enemmän  kivaa kuin koko kuukauden aikana ja nyt oli näin luokassamme!
Keskiviikkona matkasimme yhdessä ekaa kertaa Tikanojan taidekotiin....



Matkaan päästiin tällä kertaa Wiik&Strömin ihka uudella pikkubussilla! Bussi oli ollut käytössä vain kaksi viikkoa, joten saimme nauttia luksuskyydityksestä!

Paikalla taidekodissa meitä oli vastassa museo/taidepedagogi Jenni Niemi, joka osasi jälleen kerran kertoa taiteesta niin, että sai lapset innostumaan! Ja tällä kertaa kurkistimme vanhojen postikorttien erikoiseen maailmaan taidesalapoliisikierroksen muodossa...se jos mikä innosti lapsia!








Hetki kirjastossa kuunnellen Tikanojan historiaa oli monelle lapsen päivän mieluisin juttu....varsinkin vanhat paksut kirjat pleksin takana eli vanhat Raamatut!


Kuitenkin retken huippuhetkeksi valikoitui monen lapsen mielestä taulukuvat, joihin sai itsensä asettaa!




Ja voi tätä riemua ja naurua, kun näitä kuvia jälkikäteen luokassa katsoimme! 




Näistä riemukuvista ja Tikanojasta sitten taas siirryimme takaisin kouluun ja oppimisen pariin...ja nyt meille ykkösille ihka uuden asian pariin.....kymmensormijärjestelmän opetteluun!



Uusi OPS 2016 tuo tullessaan sen, että käsiala, siis entinen kaunokirjoitus, poistuu. Nyt Länkkärin 1.T- ja 1.M-luokat ovatkin sitten ensimmäiset luokat, jotka eivät enää "kaunoile". Sitä vastoin keskitymme, että yksi käsiala on selkeä ja hyvä eli pienaakkoset ja tulevaisuuden haasteita ajatellen, aloitamme kymmensormijärjestelmän opettelun jo ekalta!



Ja katsokaapa kuinka hienosti ekoilta nuo sormet näppäimistölle asettuvat! Ekana harjoituksena oli kotiriviin tutustuminen! Koulumme koneilla sitä päästään hauskalla tavalla harjoittelemaan Typing Master Online-ohjelmalla. Ja opehan harjoitteli yhdessä oppilaiden kanssa livenä suoraan Smart-taulun kautta...olihan siinä oppilailla ihmettelemistä, kun ope pärjäsi huonommin kuin lapset! Tästä sai ope hyvän motivoinnin aikaiseksi...kun näin vanhana, yli 20 vuotta näppäimistöä "omalla 3-5sormijärjestelmällä tahkoneena, yrittää oppia uutta, niin aikas vaikeatahan se on! Nämä pienet 7-8 vuotiaat oppivat sen taatusti nopeammin kuin ope!

Mutta sitten ehkä viikon innostavin tuokio luokassa oli Kahoot!! Nii-iin, mikä se on?? Siihen voi käydä kotiväkikin tutustumassa osoitteessa Kahoot.it! Kysymykset, läksynkkuulustelut, kertotaulukokeet jne. tulevat open koneelta tykin/Smartin kautta kaikille näkyviin, mutta vastaaminen tapahtuu jokaisen lapsen täppäriltä tai yllätys, yllätys-omalta älykännyltä!



Ykkösluokkaiset olivat ylinopeita oppimaan ja vauhtiin päästiin heti oikein vauhdilla! Tällä kertaa aiheena oli matikan laskut lukualueella 0-20 ilman kymmenylitystä. Harvoin näkee tällaista intoa laskea lasku mahdollisimman nopeasti ja oikein! Välillä riemu oli katossa ja välillä harmitti, kun ei mennyt nappiin! Niin ope kuin harjoittelija-Sannakin intoutuivat ihan täysillä lasten mukana Kahootiin!!



Tuuletus on välillä paikallaan ja välillä pitää pää laittaa käsien väliin.....mutta silti kaikilla isoja onnistumisen elämyksiä! 




Kaiken tämän tohinan ja touhun lisäksi, saimme nauttia ehkä yhdestä talven hienoimmista päivistä Gerbyn hyvin hoidetulla ladulla. Aurinko paistoi, latu oli juuri ajettu, ilman lämpötila nollassa ja kaikilla hyvä ja innokas mieli hiihtämiseen! Ladun varrelta kuultiin kommentteja reippaista ja hyvistä hiihtäjistä! Näistä tunnelmista oli mukava siirtyä ansaitun viikonlopun viettoon! Maanantaina taas uusi viikko ja uudet kujeet! 
Kauniita talvisia päiviä kaikille toivoo Länkkärin 1.M-luokka!!