torstai 31. lokakuuta 2019

Ukkokari kylpi kuulaassa syysauringossa

3R ja 3M-luokat tekivät tänään retken Ukkokarille, joka on mukavan lähellä koulua sijaitseva merenpuokama. Olimme luokassa ymlissä opetelleet rannan kasveja ja nyt tutkimme niitä ja muutamaa muuta asiaa luonnossa. 


Meillä oli aikuisia kova iskutiimi: Heidi- ja Marita-opettajien lisäksi oli Antti-vaari, Anne- äiti ja Eetu-tettiläinen. Saimmekin jaettua oppilaat kivasti noin 10 hengen toimintapisteisiin. 

Maritan pisteessä yhdistettiin luonto ja äidinkieli. Tehtävät teimme pareittain ja tuli etsiä esim. jotain jossa on kaksoiskonsonantti: ylläolevassa kuvassa olikin sellainen tervaleppä!

Antti-vaari ja Heidi-ope opastivat ryhmissään rannan kasveista. Järviruoko ja tervaleppä olivat hyvin edustettuina ja niitä oli hyvä tutkia. 

Kartoitimme myös ilmansuuntia ja mietimme mitä kaikkea näkyi Ukkokarilta: tuulimyllyä, tehtaita, viime talven retkikohde Kynsiluoto, Villa Gerby....
Anne-äidin tehtäväpisteessä mitattiin ilman ja veden lämpötilaa, säätietoja sekä tarkasteltiin veden rajassa olevia kasveja. 


Tehtävämonisteet täyttyivät tiedoista. 


Lopuksi tietysti oli eväiden aika. Aika lensi kuin siivillä Ukkokarilla ja hippulat vinkuen pyöräilimme koululle ja koteihin. Meinasi mennä ihan ylitöiksi :D 

keskiviikko 30. lokakuuta 2019

Tandem-treffeillä askartelua ja ulkoliikkaa!

Tällä kertaa 3R-luokka pyöräili open jännää metsäoikkaria pitkin Gerby koululle. Aiheena oli pihaleikit Gerby koululla. Hämähäkkikeinu oli kuulemma niin parasta. Merimiespaini oli myös suosittua. Kielellinen osuus tässä oli se, että Gerby koulun oppilaat kertoivat heidän pihasäännöistä ja leikkitelineistä ruotsiksi ja sitten oppilaat saivat leikkiä yhdessä ohjeiden mukaisesti.

Sisällä oli luvassa askartelua. Länkkäriläiset olivat opetelleet omassa koulussa kirjamerkkiaskartelun ja nyt oli hetki opettaa se suomeksi ruotsinkielisille oppilaille. Samalla tuli mukavaa vuorovaikutusta suoraan lapselta lapselle. Tämä onkin tämän vuoden tandemeissa erityistavoite. Askartelussa tuli samalla kerrattua sopivasti myös värit. 

Tässä oppilaat ovat työn touhussa. 

Tällaisiä kirjanmerkkejä syntyi: 
Tack igen alla tandemvänner! 


maanantai 28. lokakuuta 2019

Muuvit hallussa!

Liikkuva koulu on ollut ihana piristys koulumaailmaan ja sen kautta olemme lisänneet arkiliikuntaa koulupäivään. Hankkeen rahoista olemme voineet ostaa välitunneille välineitä sekä liikuntavarastoon uutuuksia. Tänä vuonna Kitty liikkuvakouluvastaavana sekä Kirsi - ope päättivät että ei osteta mitään taravaa vaan elämyksiä. Niinpä jokainen luokka on voinut varata itselleen jonkun lajikokeilun. Vaihtoehtoja oli monia: salibandyä, tanssia, pesistä, amerikkalaista jalkapalloa, Wasa up....

3R-luokalla oli tänään Kipinän hip hop- tunti ja vetäjänä Julia. Kyllä oli mukava ja mukaansatempaava tunti. Muuvit oli todellakin hallussa ja hiki tuli!

Mitäs muilla luokilla on ollut? Jos on kuvia lajikokeiluista niin voin lisätä blogiin tai kommenteissa voi kertoa, jos haluaa, mitä lajia kokeilitte ja miten meni! Tälläinen lajikokeilu on erinomaista yhteistyötä vaasalaisten harrastusseurojen ja koululaisten välillä. Moni on saanut kipinän juuri näiden näytetuntien myötä omaan harrastukseen!


torstai 24. lokakuuta 2019

Uusia kasvoja Länkkärissä

Tänä syksynä uusia kasvoja Länkkärissä ovat mm. Elina, Petra, Sari, Marita H, Heidi F, Joni, Ykä.. Esittelen heitä mielellään blogissa ja samalla toivotan tervetulleiksi koulumme.

Ensimmäisenä esittelen ja haastattelen Yrjö "Ykä" Salomaata.
Hän on aloittanut koulussamme kouluvaarina nyt syksyllä. Ykä on ollut jo enemmin Vikingan koulussa 7 vuotta kouluvaarina joten kokemusta löytyy. Tänä vuonna hän on kielikylpyluokissa alkusyksyn ja nyt syysloman jälkeen teknisissä töissä apukäsinä.  Hän auttaa opettajaa, oppilaita ja tekee kaikkea mitä tarvitaan, toimii lisäkäsinä, -silminä, - korvina, voimavarana ja resurssina. Yrjö on koulullamme keskiviikkoisin.


Vapaa-aikana Yrjö harrastaa kuorolaulua, jääkiekon pelaamista ja muutenkin on todellinen urheilumies.
Kysyin vielä mitä hän on mieltä kouluvaarihommasta. Hymy levähti kasvoille ja ilme oli silminnähden tyytyväinen. Kouluvaarin tähtihetkiä on ne, kun lapsi esim. lukee lukuläksyn vaarille ja tulee ihan liki ja saa jakamattoman huomion vaarilta. Ykän sydäntä lämmittää myös kohtaamiset vaikka kaupungilla kun joku jo yläkouluikäinen nuori moikkaa reippasti Ykää ja heittää yläfemmat!


Kiitos Ykä ja myös kouluvaari Antti kaikesta avusta ja panoksesta jotka annatte Länkkäriin. Olette huipputyyppejä! Jos jotain blogin lukijaa alkoi tämä asia kiinnostamaan, niin otamme kyllä sekä kouluvaareja että koulumummeja lisää. Kannattaa ottaa yhteyttä Matti-rehtoriin asian tiimoilta.

Kiitos kuvista Petra-opelle

Hyvää YK:n päivää

Tänään liehuvat liput saloissa Yhdistyneiden kansakuntien kunniaksi. Meillä oli kunnia kuulla Antti-vaarin kokemuksia ja ajatuksia työstään YK:ssa. Hän esitteli esinein ja sanoin omia kokemuksiaan monissa maissa. Kuulimme mm. kuinka tuliaisina tuotua puolukkahilloa oli luultu räjähteeksi, kuinka monen presidentin Antti- vaari oli uransa aikana tavannut ja että Antti-vaari on saanut Nobelin rauhanpalkinnon. 
Kiitos Antti infosta tänään ja samalla kiitokset suuresta työpanoksestasi monien vuosien ajan Länsimetsän oppilaille ja opettajille. Teet arvokasta vapaaehtoistyötä! 



perjantai 11. lokakuuta 2019

torstai 10. lokakuuta 2019

Lemmikki-teemaa 3R-luokassa

Lemmikkiteema on aina oppilaille todella mieluisa ja sitä se oli tänäkin vuonna. Kyselin jakson päätteeksi oppilailta mitä olivat toiminnoista ja tekemisistä mieltä:

Eläinten viikko. SEY, Yksikään eläin ei ole häkkieläin. 

Olin tilannut ylläolevasta osoitteesta oppilaille omaksi vihkosen jossa oli erilaisia tehtäviä ja tietoa tämän vuoden teemasta.
Oppilaiden ajatuksia:
- kansikuva oli söpö
- kivoja tehtäviä
- sain innostusta lisää hoitaa omia lemmikkejä
- sain paljon uutta tietoa 
Kuva: SEY:n verkkosivulta

Lemmikkipäivä:

Koulupäivän aikana sai esitellä oman, ystävän tai toivelemmikin. Meillä kävi monta eläintä koulussa. Oli ihana päästä rapsuttelemaan koiria ja hiiriäkin vipelsi luokassa. Moni oli videoinut ja valokuvannut omia lemmikkejään tai esim. hoitohevosiaan. Lisäksi muutama esitteli toivelemmikkejä. Oppilaat olivat erittäin tärinässä koko päivän omista ja toisten esityksistä. 
Oppilaiden ajatuksia:
- hiiret oli niin söpöjä
- oli kiva tutustua toisten eläimiin kun oli niistä jo paljon kuullut
- ylkkäkivaa
- jännittävää
- yllätyin kuinka monella on lemmikkieläin
- oli huikeaa nähdä ihan pikkuisia koiria ja valtavan isoja
- valjakkovideo oli mahtava
- hevosvideoilla tehtiin upeita temppuja. 

Väinön hiiret oli supersuositut!
Olivia ei oikein pystynyt ponia tuomaan koulun
mutta esitteli sen upeasti kuvilla ja videoilla.

Oudot eläimet

Kolmantena isona tehtävänä oli "oudot eläimet" Oppilaille arvottiin aivan outoja eläinlajeja ja jokainen alkoi tutustumaan lajiin ja teki siitä tietotekstin vihkoon. Tekstin lisäksi printtasimme kuvat ja lähdetiedot oli tärkeä merkitä loppuun. Näitä ei esitelty ääneen vaan niihin tutustuttiin tänään kiertelemällä luokassa ja tutkimalla oppilaiden vihkoja. Liitimme tähän myös vertausarviointia: kiinnostavin eläin, siistein työ, hyvä kuvavalinta, monipuolisesti lähdetietoja...
Oppilaiden ajatuksia:
- ensin ärsyttävää ja vaikeaa
- elintavat oli vaikea löytää
- tieteelliset nimet olivat monimutkaisia
- lähteitä oli paljon englanniksi
- sain selville paljon outoja asioita
- kuva auttoi tajuamaan millaisesta eläimestä on kyse
- oli erikoista lähteä tutkimaan sellaista asiaa josta ei tietänyt ennalta yhtään mitään
- kivaa ja tarpeeksi haastetta
- kuva pelotti ensin
- erikoista kun eläimeni oli todella piikikäs mutta täysin vaaraton
- opin paljon aivan uutta




Elinkirjat

Meinasi unohtua, että lukukuun kunniaksi luemme luokassa myös kissa-aiheista Pekka Töpöhäntä - kirjaa sekä olemme lukenee myös tietokirjoja eläimistä. 

😼😽🙉🙊🙀

keskiviikko 2. lokakuuta 2019

Länkkärin Lukukuu


                   Lukukuu on alkanut! 

       Täällä Länsimetsän koulussa lukukuu näkyy monin tavoin koulun arjessa:  

  • Kerran viikossa pidämme ”Koko koulu lukee”-hetken, jolloin koulun oppilaat sekä koulun henkilökunta lukee omaa kirjaa eri puolilla koulurakennusta.  Ensimmäinen yhteinen lukuhetki onnistui hienosti ja koko koulun väki todella pysähtyi lukemaan kirjaa. Keittiön väki luki keittiössä, oppilaat ja muu koulun henkilökunta vapaavalintaisella paikalla ympäri koulurakennusta. 

  • Torstaisin pitkällä välitunnilla oppilaat saavat halutessaan jäädä sisälle kirjastoon lukemaan vapaavalintaista kirjaa koulun lukuvälitunnilla. Tyynyn saa halutessaan tuoda kouluun torstaisin, jotta lukuhetki olisi entistä miellyttävämpi. 

  • Koulun ruokalan ympärille kasvaa lukukuun aikana ”lukutoukka”. Jokaisesta lukemastamme kirjasta täytetään lukutoukan palanen (jokaisella vuosiluokalla omat värit, myös koulun aikuisille löytyy oma väri!). Lukukuun aikana selviää, kuinka pitkän lukutoukan saamme yhdessä aikaiseksi! 
  • Luokissa tehdään myös lukuteemaan liittyviä leikkejä, kirja-arvioita, kuvataidetta ja askartelua. 


Monissa luokissa oltiin valmistauduttu todella hyvin lukukuuta varten. Tässä 3R -luokan lukukuu-seinä:




Miten lukukuu näkyy kodin ja koulun välisenä yhteistyönä? 

  • Jokainen oppilas saa kotiin oman lukubingon. Lukubingon tarkoituksena on kannustaa oppilaita lukemaan päivittäin kotona vähintään 10 minuutin ajan vapaavalintaista kirjaa. Lukutuokion jälkeen oppilas värittää yhden bingoruudun. Valmiin bingoruudukon palauttaneiden kesken arvotaan palkintoja. Muistuttakaa ja innostakaa lapsianne lukemaan ja täyttäkää yhdessä bingoruutuja! 

  • Koulun maisemaluokasta löytyy lukukuun ajan myös kirjanvaihtopöytä. Oppilaat saavat halutessaan tuoda sinne kirjan ja ottaa pöydältä toisen kirjan vanhan tilalle.



Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki perheille, jossa lapsille luetaan ääneen lähes päivittäin ja joiden lapset ovat myös innostuneita itse lukemaan kotona, sillä… 


  • 9/10 käyttämistämme sanoista olemme oppineet luetusta tekstistä 
  • 7-vuotiaan lapsen sanavarasto on noin 5000-7000 sanaa. 
  • 17-vuotiaan nuoren, joka on lukenut tai jolle on luettu säännöllisesti, sanavarasto on noin 50 000- 70 000 sanaa. 
  • 17-vuotiaan nuoren, joka ei ole lukenut tai jolle ei olla luettu, sanavarasto on noin 15 000- 17 000 sanaa  
                                                                                    (Mats Myrberg & Ingvar Lundberg) 

Teillä vanhemmilla on todella suuri vaikutusvalta lasten lukuintoon, lastenne tulevaisuuteen ja lastenne sanavaraston kartuttamiseen. 


Toivomme, että lukukuu tuo tullessaan mukavia yhteisiä lukuhetkiä niin koteihin kuin myös tänne kouluun! 

Lukemisen iloa kaikille toivoo Länkkärin lukutiimi (Anne, Maria, Petra, Saija ja Sirpa)