tiistai 31. lokakuuta 2017

Arviointikeskustelut korvaavat välitodistukset

Kun olin itse ensimmäisellä  luokalla,  muistan että sain numerotodistuksen heti jouluna. Olin palaamassa koulusta kotiin potkukelkalla ja ajattelin pikkaisen kurkistaa matkalla todistukseen. Todistus oli harmaa ja muovin ja paperin sekoitusta. Miten siinä kävikään? Taitettu todistus murtui keskeltä pakkasessa ja niinpä tästä hetkestä jäi muistot todistukseen teippauksina koko alakoulun ajaksi.

Isäni, joka kävi kansakoulua muisti että oli tunnollisena koululaisena jännittänyt todistusta kovastikin. Kaiken kukkuraksi siellä oli komeillut 6. Pekka-isäni oli ollut kauhusta kankeana. Mitähän Maija-äiti sanoisi. Syljellä isäni oli yrittänyt kummata kuutosta pois. Myöhemmin oli sitten selvinnyt että se olikin poissaolotuntien määrä.


kuva: www.yle.fi 


Tuollaisia muistoja tuli mieleen kun ajattelin todistuksia ennen vanhaan. Ajat ovat muuttuneet ja arvoinnin luonne on painottunut loppuarvoinnista jatkuvaan ja formatiiviseen arviointiin.

Tänäkään vuonna oppilaat eivät saa välitodistusta jouluna vaan sen korvaavat arviointikeskustelut. Keskustelut tulevat olemaan marras-helmikuussa ja niihin osallistuvat oppilas, huoltaja(t) sekä luokanopettaja. Tänä vuonna keskustelu kirjataan ylös Wilman arvointikeskustelulomakkeeseen. Siinä osa-alueina ovat laaja-alaisen osaamisen arvointi sekä formatiivinen arviointi.  Nämä saattavat kuulostaa huoltajista....ja itseasiassa vähän kyllä meistä opettajistakin hankalilta termeiltä. Tarkoitus on kuitenkin keskustelun avulla luoda katsaus lapsen koulunkäyntiin monelta kantilta. Pelkkä todistusnumero kertoo paljon vähemmän kuin tämä uusi muoto. Arvoinnin tulee olla monipuolista, kannustavaa ja jatkuvaa. Sen tulee perustua oppilaan oppimiseen, käyttäytymiseen sekä työskentelyyn. Siihen sisältyy itse- vertais- sekä opettajan antamaa arvointia.
Laaja-alaisessa oppimisessa keskustelun aikana kirjataan lomakkeeseen asioita oppilaan osaamisesta sekä sovitut toiminpiteet.Eri luokka-asteilla kiinnitetään huomiota asioihin tässä laaja-alaisen oppimisen kohdassa. Kuudennella luokalla kohtana on mm. monipuolinen tiedonhankinta sekä pitkäjänteinen työskentely, työn loppuun saattaminen.  Samoin lomakkeessa on kohta oppilaan oppimiseen ja opiskeluun liittyvistä huomioista oppiaineittain. Formatiisisessa arvioinnissa tutkaillaan syksyn aikana Wilmassa piirtyneitä käyriä sekä keskustellaan lapsen ja huoltajien kanssa oppilaan edistymisestä syksyn aikana.

Lähiviikkoina huoltajat varaavat aikoja keskusteluihin. Muutamat opettajat tulevat lähettämään varauspyyntöjä Wilman kautta. Kannattaa avata Wilma tietokoneen kautta koska jotkut toiminnot eivät tunnu kännykällä onnistuvan.

Jokainen opettaja toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Itse pyydän huoltajia keskustelemaan jo etukäteen lapsen kanssa seuraavista asioista:
- Tunnen koulussa oloni...
- Minun vahvuuteni ovat...
- Haluan erityisesti tsempata....
Onko jotain muuta mistä haluatte erityisesti keskustella...

Tervetuloa lähikuukausien aikana arvointikeskusteluihin!






Triplakiitokset

Ensinnäkin vanhempainyhdistykselle Blue-bot-robottien hankkimisesta koululle. Uudessa opetussuunnitelmassa on ohjelmointi vahvasti mukana ja näiden ötökköjen avulla koodaaminen konkretisoituu. Kannattaa kysellä kotona tenavilta. joko ovat Blue-botteja käyttäneet. 


Tässä blue-botit ja vieressä kori, jossa on koodauslappuja. 

Tälläinen  perhesetti on nyt Länkkärissä. 

Toiset kiitokset menevät Joonan perheelle. Saimme villalankakeriä. Nämä tulevat tarpeeseen. 


Kolmannet kiitokset Jamin perheelle. Askarteluun sopivia pullon korkkeja tupsahti koko kassillinen. 


Joulukuussa teemme kuudensien luokkien kanssa sisustuslaatikot. Tähän projektiin otamme ilolla vastaan kenkälaatikkoja, tapettirullan loppuja, muovimaton paloja, parketti/laminaattijämiä, kaakeleita ym. Näistä teemme sitten sisustussuunnitelmia pahvilaatikkokoossa. 

Muutenkin jos mietit, olisiko jostain tavarasta iloa koululle, kannattaa kysäistä opettajilta. Turhaa tavaraa ei toki oteta, mutta aika usein aivot alkavat raksuttaa kun saadaan jotain lahjoitusmateriaalia. 




tiistai 24. lokakuuta 2017

Hyvät tavat kaunistavat -erityisesti ruokailussa

Tälläisellä otsikolla lähti tiedote tänään huoltajien kotiin ja ajattelin kirjoittaa asiasta tänne blogiin.
Tänään opettajankokouksessa keskustelimme ruokalakäyttäytymisestä ja totesimme että nyt on aika saada käytös kohdilleen. Kerään tähän selkeitä ohjeita joita opettaja ja huoltajat voivat käydä lapsen kanssa läpi. Kaikki samat ohjeet pätevät tietenkin missä tahansa ruokatilanteessa, ei vain Herkkulassa.

- Herkkula on iso ja kaikuva tila. Muista rauhallinen ja hiljainen käytös koko ruokailun ajan.
- Opettaja huolehtii että luokka on oikeaan aikaan Herkkulassa.
- Kaikkia ruokia on syytä maistaa. Ota kuitenkin sellainen määrä jonka varmasti syöt. Lisää voit aina hakea.
- Kun istut pöydässä, keskustele rauhallisesti vierustoverin kanssa.
- Muista käyttää haarukkaa ja veistä.
- Levitä voi  leivälle vasta omalla paikalla.
- Kun olet syönyt, palauta astiat linjastolle.

  • syö lautanen tyhjäksi. Tässä kohdassa on monilla paljon parannettavaa!
  • jos lautaselle jää lientä tai muuta ruokaa, tyhjennä se ehdottomasti biojätteeseen. Jos ruoan loput kipataan linjastolle, se tukkii putket. Tästä Herkkulan väki on erityisen harmissaan!
  • Kupit laitetaan suu alaspäin ja ei päällekäin
  • Haarukka ja veitsi laitetaan omiin koreihin. Ethän heitä niitä vaan aseta rauhassa.
  • Lautanen laitetaan omaan koriin. Laita lautanen aina ylempään riviin jos vain yletyt. Säästetään eturivi pienimmille oppilaille
  • Viimeisenä laitetaan tarjotin siistiin pinoon.
- Muista kiittää Herkkulan väkeä ruoasta.
- Kun lähdet välitunnille, kävele rauhallisesti, älä jää luokkaan vaan pue vaatteet ja mene ulos. 

- Älä jää notkumaan Herkkulaan ruokailun päätteeksi.

Kasvatus hyviin ruokatapoihin ja kodin ja koulun yhteinen urakka joten tsemppiä meille kaikille!


ps.  Muistuttaisin myös heijastimista ja valoista. Nyt on varsinkin aamuisin niin pimeää, että on syytä laittaa heijastimet heilumaan ja pyörään lamput. Vaihtoehtoja on monta:
- vaatteisiin heijastavat nauhat, roikkuvat heijastimet, reppuun heijastin heilumaan, turvaliivi, lamppu pyörään, pinnoihin heijastimet, vetoketjuun pikkuvalo.....
Kannattaa katsoa luokan kanssa allaoleva lyhyt muistutus heijastimen tehokkuudesta! Alla on myös pikkuoppilaille sopiva Ransu-koiran heijastinopastusta.




torstai 12. lokakuuta 2017

Syysloman kynnyksellä

Tänään liikuttiin Action-ohjaaja Katjan opastuksella Amazing racea. Se on yhteistoiminnallinen ja liikunnallinen lautapeli.






Huomenna teemme metsävälkällä ruskataidetta tähän malliin...
Saapa nähdä miten onnistuu?
Ja sitten alkaakin syysloma. Mukavaa lomaviikkoa kaikille!

torstai 5. lokakuuta 2017

Hopeaa Länkkäriin koulufutisturnauksesta

"Alkulohkosta tuli voitto, jossa kaatui Hietalahti, Nummi, Hutski ja Keskuskoulu.
Finaalissa 1-0 tappio Onkkarille Länkkärin hallinnasta huolimatta. Joka tapauksesta hieno turnaus Länkkärin pojilta.", kertoi Olli Kärki.

Kiitos Olli-opelle turnausraportista. Jos jollain löytyy kuvia niin lähettäkää Maritalle. Lisään ne juttuun.

Kuva Jessica Hyöty

keskiviikko 4. lokakuuta 2017

100 000 salamaa iskee tulta....

ja koko elämä räjähtää...



Nimittäin Länsimetsän koulun blogin lukijamäärä on ylittänyt 100 000 kävijän rajan! Aivan uskomatonta! Pienestä ideasta alkoi blogi kun kotisivujen muoto muuttui asiapohjaiseksi. 8.5. 2014 julkaisin ensimmäisen blogikirjoituksen. Tämän jälkeen juttuja on julkaistu yli 400.

Linkki ensimmäiseen blogijuttuun

Blogin ylläpitäjänä näen muutamia faktoja blogin "sisuksista". Tässä muutama poiminta:

- Blogin tarkoitus on kertoa nimen mukaisesti Länkkärin arjesta ja juhlasta. Kohderyhmä on koulun oppilaat, huoltajat, opettajat, kolleegat ja kaikki muut jotka haluavat meidän koulun toimintaa seurata. Suurin osa lukijoista tulevat Facebookin kautta. Opettajille olen vinkannut, että laittavat oppilaiden kanssa Edisonin työpöydälle pikareitin blogiin.

- suurin osa katsoo blogia kännykällä ja näistä yleisin on Android- käyttöjärjestelmä.

- Aikuisille kaikkein helpoin väylä pysyä linjoilla on liittyä Facebookin ryhmään Kurkistus Vaasan kouluihin blogeja bongaamalla. Ryhmässä on tällä hetkellä hävettävän vähän väkeä. Klikkaa itsesi mukaan ja lisää kaverisikin mukaan. Näin näet meidän koulun ja muidenkin koulujen blogien tekstin tuoreeltaan. Ihanan monella muullakin koululla on blogi toiminnassa. Näin tulee lukaistua blogia huomaamatta eikä jutut mene ohi silmien.



- Välillä linkkaan blogitekstejä  tuon ryhmän lisäksi myös mm.  Alakoulun aarreaitta- sivulle tai Liikkuvan koulun ryhmiin. Näistä saa iloisia palautteita hetkessä! Joskus itse mietin että "kehtaako tälläistä juttua linkata". No, kun on Kurikasta kotoisin niin ei kehtaa nöyräillä. :D Itsekin saan virikkeitä ja innoistusta todella monista koulujen blogeista, joten miksi ei jakaisi myös oman koulun ideoita välillä laajemmin. Aina ei muuten edes tiedä mitä koulun sisällä tapahtuu, mutta blogin kautta pääsee jutun juoneen mukaan.

- Watch teräsmies on yksi hassu googlen hakusana, jolla on päädytty blogin sivulle. Eniten googlataan tietenkin blogin nimellä tai Länsimetsä- sanalla

- Lukijoita löytyy yli kymmenestä maasta: Suomi, USA, Venäjä, Ukraina ovat kärjessä.

- Blogin kirjoittajina toimivat  opettajat, vanhempainyhdistys, oppilaat ja Action- toimijat... Osa tekee jutut suoraan blogiin, osa lähettää tekstin ja kuvia Marita-opelle ja homma hoituu sitä kautta kätevästi. Blogin kirjoittaminen on aivan yhtä helppoa kuin vaikka Facebookin päivittäminen. Opettajissa on tälläkin hetkellä loistavia valokuvaajia ja luokissa tapahtuu monenmoista mukavaa. Toivotaan vielä jatkossa laajempaa rintamaa bloggauksiin niin saadaan touhua monista luokista.  Tiina, Piia, Maria- opettajille erityiskiitokset monista blogiteksteistä.

- Tällä hetkellä luetuin juttu on käsien pesusta eli:  Linkki luetuimpaan juttuun
Tämän on lukenut yli 5000 ihmistä.

- itselleni tärkein bloggaus on #kutsumua -tempauksesta. Siinä mentiin sydämen sopukkoihin asti oppilaiden kanssa. Toki blogijutussa pystyy tuomaan esiin vain osan koko jutusta. Tästä tuli aikoinaan paljon palautetta rohkeudesta tuoda oppilaiden kanssa arkojakin asioita esiin.
Blogi-juttu aiheesta #kutsumua

- Saija-open kirjoittama bloggaus lukemisen tärkeydestä on myös jäänyt mieleeni. Kannattaa kurkistaa: Lukuhaaste

- Olen vuosien kuluessa lisännyt välillä Youtube-videoita juttuihin piristämään. Kuvia varten kysymme joka syksy julkaisuluvat huoltajilta. Nämä oppilaat siirtyvät kuvaustilanteissa sivuun. Olen myös tarkka että kaikki materiaali blogissa on tekijänoikeuksien mukaista. Blogi ei saa olla virallinen tietolähde. Aika paljon kysytään erilaisia tietoja minulta ja voisiko niitä laittaa blogiin. Kaikkia ei kuitenkaan ohjeiden mukaan voi laittaa, vaikka haluaisinkin.

Mitäs nyt sitten kun tuo maaginen 100 000 lukijan raja on ylitetty? Tässä muutamia omia toiveitani:
- enemmän kirjoittajia, mm. lisää opettajia, ohjaajia, oppilaita, muita toimijoita
- kommentteja, näitä on aina ihana saada. Vaikka näen että blogia seuraa paljon niin välillä tuntuu että lukeeko kukaan :D Kommentit Facebookissa tai blogissa on aina tervetulleita ja motivoi jatkamaan.
-  toivepostauksia, näitä on kiva saada eli kerro jos olisi joku asia mistä haluaisit blogiin jutun. Täältä pesee. Koulun toiminta tulee olla avointa ja vuorovaikutteista. Tämähän on melkein kuin koulun päiväkirja tai historiikki. Pienemmät oppilaat katsovat kuulemma innoissaan blogista vanhempien kanssa koulun tapahtumista ja isompien vanhemmat pääsevät jutun juoneen kun kurkkaavat.
- kerro kaverille, liity Facebookin Kurkistus Vaasan kouluihin blogeja bongaamalla. Tämä olisi isoin toive huoltajille.
- olisi ihana saada enemmän oppilaiden kirjoituksia blogiin
- olisi ihana saada toimiva kameraa/videokameraa blogia varten mutta kännykälläkin onneksi homma toimii kunhan muistia riittää.
- ja tietenkin toivotaan onnentoivotuksia
- jos oikein olet rohkea niin kommentoi, mikä juttu on ollut mieluinen tai mitä haluaisit jatkossa...

Ulla-open ottama koko blogin paras kuva kautta aikojen, jos minulta kysytään

5.10. vietettävän maailman opettajien päivän kunniaksi 
onnea Länkkärin arkea ja juhlaa -blogi

Länkkärin ekaluokkalaiset siunattiin koulutyöhön

Perjantaina 15.9. marssivat lähes kaikki Länkkärin ekaluokkalaiset siunattaviksi Gerbyn seurakuntatalolle. Matka taittui kaikilta reippaasti kävellen mukavassa syyssäässä. Perillä meitä oli vastassa Tuuli-pappi ja Kristina-nuoriso-ohjaaja. Myös vanhempia ja isovanhempia oli paikalla mukavan paljon.
Tilaisuus oli erittäin lämminhenkinen ja kaunis. Tuuli-pappi puhui kivasti,samoin Kristina. Lauloimme tuttuja virsiä ja virren 499, Jumalan kämmenellä, leikimme myös. Isä meidän-rukouksessa saimme myös rukoilla käsiä "huitoen",kuten Tuulikin asian ilmaisi.
Itse siunaaminenkin sujui hienosti. Pappi, nuoriso-ohjaaja,opettajat ja ohjaajat siunasivat kaikki pienet koululaisemme. Lopuksi myös opet ja ohjaajat siunattiin tämän lukuvuoden työhömme.
















Ja näin vain taas saatiin Länkkäriin uusia tulokkaita! Tästä on hyvä aloittaa!! 👍

Yleisurheilukisojen mitalistit

Länkkärin yleisurheilumitalit:

- kultaa Eetu Bragge P5.lk kuula 776
- hopeaa Valtteri Ruotsalainen P6.lk pituus 408
- hopeaa Ilona Järvinen T6.lk 60 m 9,49
- pronssia Oskari Jussila P5.lk 60 m 9,57
-pronssia Anttoni Alahuhtala P6.lk 600 m 2.03,23

Kaikki juoksuajat ovat virallisia sähköaikoja.

Kiitos Olli-opelle tulospalvelusta ja urheilijoille mitaleista!

Mitaleista oli paikalla salissa vain kaksi. Muut olivat uimassa tai tulivat kouluun klo 10. 

maanantai 2. lokakuuta 2017

Komeat kasviot

Nyt on saatu nykyisten  6M- ja 6K- luokkalaisten kasvioprojektit päätökseen. Kahtena vuotena ovat oppilaat ovat keränneet luonnosta yhteensä 20 kasvia. Nämä on prässätty ja nimetty Antti-kouluvaarin taiteen sääntöjen mukaan. Kasvion myötä on lajintuntemus loukannut hsrppauksen eteenipäin. Oppilaat ovat tehneet kasvitunnistustestejä. Parhaimmat pyatyvät latelemaan yli 50 kasvin nimen kuin apteekin hyllyltä. Muutama kasvi on kyllä meinannut saada uuden nimen...kurjenmiekka -> kurikka, lumme ja ulpukka yhdistyi lummukaksi.
Tässä kasvintuntemuksessa koko urakan promoottorina on toiselta minut Antti- vaari.

Tämä kasvio on uudessa opetussuunnitelmassa nykyään velvoitteena ja ylpeänä esittemme meidän kokonaisuutta.




Muistitko pestä kätesi..... kunnolla?

Nyt tuntuu, että syysflunssat alkavat vaivata. Pöpöt pörräävät koulumaailmassa nopeasti. Oletteko ajatelleet kuinka monet kädet koskevat Herkkulassa ruokakauhaan? Tässä blogijutussa muistutan käsien pesun tärkeydestä!

Kirsi-ope demonstroi 6M- ja 6K- luokan oppilaille leipäpalojen avulla käsipesun tärkeyttä. Hänellä oli 4 leipäpalaa ja kuvien lapuista näet miten niitä käsiteltiin. Leivät laitettiin muovipusseihin. Ensin ei tapahtunut paljon mitään. Nyt kun olimme viime viikon leirikoulussa, olimme pyörtyä kun tutkailimme tutkimustamme. Näitä leipiä saa tulla "ihailemaan" luokan kanssa seuraavan viikon aikana.
Tässä todistusaineistoa...



Alimmassa kuvassa viimeinen leipä toiselta puolelta