UUSIA KONEITA
Ensinnäkin koulussa on ollut suunnattomia ongelmia koneiden saamisessa nettiin. Asiaa on tutkittu ja säädetty ja välillä oltu epäitoivon partaalla. Onko vika tehottomissa koneissa, langattomassa verkossa vai molemmissa? Nyt saimme uusia tabletteja ja tässä Elias, Jaakko ja Antoni auttavat johtohässäkässä. Latausvaunu saadaan myös mutta väliaikasesti latauspiste laitettiin kirjastoon. Nyt uudet koneet menevät huomattavasti helpommin nettiin ja tuntuu todella hienolta. Päivityksiä puskee vielä paljon, mutta kohta koneet ovat varmaan parhaimmillaan!
FORMATIIVISET ARVIOINNIT, MISTÄ LÖYTYY
Arviontikeskustelut etenevät vilkkaina ja muutama huoltaja on harmitellut, kun ei saa formatiivisia käyriä esiin. Laitan vielä uudelleen ohjeen: tällä hetkellä käyriä ei saa näkyviin appseilla eli kännykän sovellutuksilla vaan kannattaa mennä selaimen kautta wilma.vaasa.fi. Sieltä aukenevat jokaiselle huoltajalle ja oppilaalle käyrät.
CLASSKICK
Sitten kerron Tiinalta saamasta vinkistä: ClassKick. Tämän sovelluksen voi ladata iPadeihin ja on tosi mukava oppimiskeino. Minä tein oppialle tehtäviä liittyen tuleviin presidentin vaaleihin. Oppilaat kirjautuvat koodilla tehtäviin ja vastasivat. Tällä kertaa ei annettu teknisiä ohjeita vaan "hypättiin suoraan syvään päähän allasta". Saatiin taas äimistellä miten luontevasti ja ennakkoluulottomasti oppilaat tekivät uudella oppimisalustalla töitä. Opettaja näki reaaliajassa töiden edistymisen ja voi antaa ohjeita tai tsemppiä suoraan oppilaan iPadiin. Oppilas pystyi kysymään apua tai viittamaan ohjelman avulla. Voin suositella muillekin opettajille! Pedagogiset mahdollisuudet ovat rajattomat!
SETERRA
Maantiedossa oppilaiden kestosuosikki on Seterra-sivusto, jonka avulla prepataan nyt Amerikan valtioita. Intoa riittää ja valtiot klikaantuvat juuri oikeille paikoille pikapikaa.
https://online.seterra.com/fi
SPRINT GAME
Liikkuva koulu- teemaan on kiva saada välillä uusia ideoita. Tällä viikolla otimme haltuun Springamen. Tätä voi kokeilla kotona, vaikka oman perheen kesken. Ideana on pitää pikapelejä eri lajeista. Kännykän liike laskee suoritukset. Tässä tuli oppilaille oikeasti hiki! Hauskaa ja piristävää tekemistä kouluun ja kotiin. Tässä on harmina se, että kaikkien oppilaiden tulisi itse ladata ilmainen sovellus kännykkään ja tarvitaan Internet kännykässä. Me teimme niin että osa teki kännykällä ja osa lainasi kaverin tai teki liikeet ilman kännykkää.
http://www.sprintgame.fi/
VILLE
Ville-oppimisympäristö on myös käytössä. Aina ei aika riitä kaikkeen, mutta täältä löytyy kyllä tasokkaita tehtäviä lähinnä matematiikkaan ja äidinkieleen.
BINGEL
Bingel auttaa kovasti Sanomapron oppikirjojen teemoissa esim. Pisara, Välkky ja tietenkin erityisesti digikirjana meillä oleva Vaikuttaja.
Toivottavasti joku nappasi jonkun vinkin ja kommentteihin otan ilolla vastaan uusia ideoita ja vinkkejä! Ottakaa kotona nämä ja muut vinkit käyttöön, koska aika täällä koulussa on aina rajallinen ja esim. kokeeseen kerratessa saattaa tivi-keinot motivoida kummasti.