Kokeeseen kertaaminen ja oppimistyylit
Kokeeseen kertaamisessa ja ylipäätään oppimisessa on valtavasti eri keinoja. Jokaisella on omat vahvuutensa. Kokeilemme näitä eri keinoja Rooman historian koekertauksessa. Oppilas voi valita ryhmän omien vahvuuksien mukaan.
Ryhmät:
1. Silmät: tähän ryhmään kannattaa ilmoittautua, jos koet että sinulla on hyvä kuva- ja näkömuisti. Oppimisen tukena käytetään kuvia ja piirroksia sekä videoita.
1. Silmät: tähän ryhmään kannattaa ilmoittautua, jos koet että sinulla on hyvä kuva- ja näkömuisti. Oppimisen tukena käytetään kuvia ja piirroksia sekä videoita.
2. Korvat: tähän ryhmään kannattaa ilmoittautua, jos tykkäät kuunnella opettajaa ja oppilasta sekä keskustella aiheista oppimisen tukena. Tässä ryhmässä tehdään tiivistelmiä äänittämällä.
3. Kynä: tähän ryhmään kannattaa ilmoittautua, jos opit parhaiten tekemällä muistiinpanoja ja tiivistelmiä kirjoittamalla ja piirtämällä. Tässä ryhmässä tehdään koealueesta mind map.
Jokaisella ryhmällä on ope vetäjänä. Otamme näihin ryhmiin ilmoittautumiset Wilman kautta. Matti Myöhäiset jaamme sitten niin että jokaisessa ryhmässä on noin 15 oppilasta. Tarkoituksena on auttaa oppilaita huomaamaan, kuinka monella keinolla asiat saa tarttumaan.
Eli nyt vain viestiä opelle, mihin ryhmään toivot pääseväsi!
Olemme ennemminkin tätä ideaa käyttäneet ja hyväksi todenneet. Silloin meillä oli yhteensä 4 aikuista; 2 luokanopettajaa, eritysopettaja ja ohjaaja. Nyt kysyimme Hanna-opettajaa mukaan ja hänhän innostui oitis. Jaoimme siis kaksi luokkaa kolmelle opettajalle ja jokaiselle tuli noin 15 oppilasta omaan ryhmään. Opettajat olivat suunnitelleet kokeeseen kertaamiseen käytettävän kaksoistunnin oman aistiryhmän vahvuuksien pohjalle.
Olemme ennemminkin tätä ideaa käyttäneet ja hyväksi todenneet. Silloin meillä oli yhteensä 4 aikuista; 2 luokanopettajaa, eritysopettaja ja ohjaaja. Nyt kysyimme Hanna-opettajaa mukaan ja hänhän innostui oitis. Jaoimme siis kaksi luokkaa kolmelle opettajalle ja jokaiselle tuli noin 15 oppilasta omaan ryhmään. Opettajat olivat suunnitelleet kokeeseen kertaamiseen käytettävän kaksoistunnin oman aistiryhmän vahvuuksien pohjalle.
Marita veti kynäryhmää ja koostimme mind mapin koealueesta keskustellen ja tuumaillen oppilaiden kanssa mitkä ovat koealueen pääkohdat.
Kirsillä oli korva-ryhmä.Kysyin Iialta palautetta ja hänen mielestä ryhmässä oppi hyvin ja oli mielenkiintoisia kertomuksia.
Hannalla oli silmä-ryhmä. Hanna oli koonnut hienon kuvakollaasin aiheista ja yhdistellyt myös nykyhetkeen. Esim. gladiaattoreissa oli Iso Arska peukkuineen. Emilian mielestä oli mielenkiintoinen tunti ja hyvä että asiat kirjoitettiin myös muistiin.
Keskiviikkona on sitten historian koe ja on jännä nähdä miten vähän erilainen kokeeseen kertaaminen vaikuttaa oppilaiden osaamisee. Ainakin motivaatio oli korkealla sekä opettajilla että oppilailla. Kiitokset Hanna-opelle mukaanheittäytymisestä ja perinteisen erityisopettajan raja-aitojen laajentamisesta. Yhteistyössä on voimaa!
Taustakuviot tähän juttuun:
Vanhemmet: juttelivat lapsensa kanssa oppimistyyleistä ja vastasivat yhdessä Wilman kautta mikä olisi paras keino omalle lapselle. Muutama kertoi että oli kiva keskustella tälläisestä asiasta lapsen kanssa. Näin ryhmää ei valittu kavereiden perusteella vaan oikeasti pysähdyttiin miettimään. Muutama vanhempi ei valitettavasti viestiä lähettänyt mutta laitoimme sitten oppilaat ryhmiin niin että tuli suunnilleen saman kokoiset ryhmät.
Oppilaat: miettivät kotona ryhmän ja osallistuivat normaalia aktiivisemmin kertaustuntiin
Opettajat: yhteissuunnittelu ja oman aistin pohjalta kertaustunnin suunnittelu ja oppilaiden ryhmiin jako.
Onneksi saatiin Hanna mukaan että saatiin jaettua oppilaat kolmeen ryhmään. Jos olisi mahdollisuus saada neljää aikuista niin haluaisin jakaa ryhmät värikoodien mukaan. Tästä ideasta löytyy lisäinfoa videosta ja netistä.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/08/21/luotsin-ohjaamana
Taustakuviot tähän juttuun:
Vanhemmet: juttelivat lapsensa kanssa oppimistyyleistä ja vastasivat yhdessä Wilman kautta mikä olisi paras keino omalle lapselle. Muutama kertoi että oli kiva keskustella tälläisestä asiasta lapsen kanssa. Näin ryhmää ei valittu kavereiden perusteella vaan oikeasti pysähdyttiin miettimään. Muutama vanhempi ei valitettavasti viestiä lähettänyt mutta laitoimme sitten oppilaat ryhmiin niin että tuli suunnilleen saman kokoiset ryhmät.
Oppilaat: miettivät kotona ryhmän ja osallistuivat normaalia aktiivisemmin kertaustuntiin
Opettajat: yhteissuunnittelu ja oman aistin pohjalta kertaustunnin suunnittelu ja oppilaiden ryhmiin jako.
Onneksi saatiin Hanna mukaan että saatiin jaettua oppilaat kolmeen ryhmään. Jos olisi mahdollisuus saada neljää aikuista niin haluaisin jakaa ryhmät värikoodien mukaan. Tästä ideasta löytyy lisäinfoa videosta ja netistä.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/08/21/luotsin-ohjaamana
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti