3T-luokan oppilaat olivat perjantaina ihmeissään kun kuulivat, että matikan tunti pidettäisiinkin liikuntasalissa. Aiheena oli tuttuun tapaan murtoluvut, mutta kirjat, kynät ja kumit jätettiin luokkaan...
Salissa lapset jaettiin neljään ryhmään ja jokainen ryhmä meni omaan nurkkaansa. Ryhmälle annettiin kortti, johon oli kirjoitettu joku murtoluku, esimerkiksi kuusi kahdeksasosaa. Salin keskiympyrään leviteltiin isompia kortteja, joissa oli murtolukulaskuja, esimerkiksi kaksi kahdeksasosaa plus neljä kahdeksasosaa. Pillin vihellyksestä ryhmän ensimmäinen oppilas juoksi korttien luo ja nosti yhden kortin. Jos kortissa oli lasku, jonka vastaus oli omassa kortissa, pelaaja sai ottaa kortin mukaansa. Jos lasku ei sopinut oman ryhmän vastaukseen, oli palattava takaisin tyhjin käsin, ja lähetettävä kaveri kokeilemaan onneaan.
Huolellinen tuumaaminen kannatti, sillä sääntöjen mukaan muiden ryhmäläisten piti tarkistaa ja hyväksyä kaverin tuoma kortti. Jos lasku ei sopinut vastaukseen, kaverin piti palauttaa kortti takaisin. Hän ei saanut nostaa sillä kierroksella uutta korttia vaan hänen oli palattava vain pikavauhtia lähettämään uusi pelaaja matkaan. Kiireestä huolimatta "vahingonlaukaukset" jäivät todella vähäisiksi.
Ryhmän tehtävänä oli löytää keskiympyrästä kuusi laskua, jotka sopivat heillä olevaan vastaukseen. Lopputulokseen tarvittiin useampia juoksukierroksia, mutta niin vain oikeat laskut löytyivät.Tehtävä onnistui hienosti! Lopuksi totesimme yhdessä, että murtolukuja voi harjoitella vallan mainiosti näinkin. Onnistuneesta tunnista kertoi varmasti myös monen suusta kuulunut palaute "Voidaanko tehdä tää pian uudestaan?"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti