lauantai 6. lokakuuta 2018

Örkit esittäytyvät supervoimineen!

2M- ja 2R-luokkalaiset ovat syksyn aikana valmistaneet käsitöissä Örkit. Tässä näet  millaisia projekti tämä meillä oli.
Ensiksi teimme tuotesuunnittelua tavalliselle kopiopaperille ja sitten aloitimme itse Örkin teon. Monta tuntia neulat viuhuivat kiinnitellen kankaita ja yksityiskohtia toisiinsa. Kaija-ohjaaja oli elementissään auttamassa oppilaita open lisäksi. Pikkuhiljaa örkkejä alkoi valmistua ja voi miten tärkeitä ja rakkaita ne ovatkaan kakkosille. Kun saimme ne valmiiksi, teimme itsearvioinnin jossa annoimme itsellemme 1-5 peukkua eri vaiheista ja itsenäisestä työskentelystä. Opettaja ja Kaija-ohjaaja kirjasimme vielä muuta sanallista palautetta työskentelystä ja lopputuloksesta. Tämä itsearviointi sitten lähetettiin huoltajille. Jokainen mietti myös tavoitteen missä voisi tsempata seuraavassa käsityössä.
Otimme niistä luokkakuvan niin että pelkät Örkit olivat kuvassa ja sitten vielä oppilaan sylissä. Samalla saatiin luokkakuva, koska ope oli juuri koulutuksessa kuvauspäivänä.
 

Kuvaajana Kaija

Seuraavaksi mietimme millainen oma örkki olikaan ja oppilaat keksivät nimen, luonteenpiirteet, supervoiman ja muuta omasta örkkikaveristaan. Nämä kirjoitimme ensin käsin ja sitten otimme tabletit ja kirjoitimme OneDriveen koko esittelyn. Nämä tekstit löytyvät sitten OneDrivestä ja niitä voi ihailla kotona nyt tai vaikka sitten kun oppilas on jo yläluokilla. Tässä saimme avuksi Tiina-tutorin. Ensi viikolla sitten vielä jatkamme ilmaisutaidon merkeissä eli jokainen saa esitellä örkkinsä printatun paperin avulla.
Tässä muutaman oppilaan kirjoittama Örkki-teksti:

Minun nimeni on Bobbii.
Minut loi Isabella.
Olen keltainen.
Supertaitoni on luoda sateenkaaria.
Minun kotini on sateenkaarilinna.
Minun linnani on kokonaan sateenkaarinen.
Kun olen iloinen teen sateenkaaren.
Minä syön aina sateenkaari karkkeja.

Minun nimeni on Rölli
Minut loi Viljami.
Olen sairaan nopea.
Supertaitoni on lentäminen.
Örkkini asuu taivaassa. Örkkini koti on mahtava.
Siellä on ainakin 20 huonetta.
Puolet huoneista on ravintoloita ja puolet pelihuoneita.
Örkkini kaverit asuu kaupungissa ja sen pitää lentää.
Halki pilvien ja kavereitani on Mölli ja Kultamä.

Minun nimeni on Bambu.
Minut loi Josefina.
Olen hauska.
Supertaitoni on lentäminen.
Se asuu puussa.
Sillä on paljon muita örkkikavereita nimeltä-
Hattara ja Vanilia Sydän.
Se harrastaa piirtämistä.

Minun nimeni on Kalle.
Minut loi Steinar.
Olen vihreän värinen.
Supertaitoni on taikavoima. Pystyn tehdä mitä vaan.
Minä juoksen nopeasti.
Minä asun limaisessa luolassa.
Harrastan jalkapalloa.
Minun ystävä on Juuso örkki.
Minä voitan aina jalkapallossa.
Minä syön makkaraa ja mustikkapiirakkaa.
Minun ystävä syö joka päivä makaroonia.

Olipa kiva Örkki-tehtailu ja siihen oli helppo liittää muutakin touhua, koska örkit oli niin mieluisia.
Alaluokilla on itselle uutta ja ihmeellistä kun oppilaiden tukena on monta eri aikuista ja sehän onkin aivan mahtavaa. Tässäkin käsityössä oli mukana:
Marjo-ope, rinnakkaisluokalta työn suunnittelussa ja toteutti luokassaan myös Örkit.
Kaija-ohjaaja, se joka Kaijan tuntee niin tietää hänen supervoimansa: suuri apua oppilaille touhun tiimellyksessä ja korvaamaton apu myös arvoinnissa.
Margareeta-ohjaaja: vaikka on jo eläkepäiviä viettämässä Luna-koiransa kanssa, hänen idea-aarteistaan Örkit lähti liikkeelle
Tiina-ope: hyppäsi tuutorina remmiin kun oli aika opetella Edisonista OneDrive, Wordin perustaidot, tiedoston jakaminen.
Marita-ope: kapellimestarina tässä hommassa
Oppilaat: pääosan esittäjänä ja itse örkkien luojina!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti