tiistai 31. lokakuuta 2017

Arviointikeskustelut korvaavat välitodistukset

Kun olin itse ensimmäisellä  luokalla,  muistan että sain numerotodistuksen heti jouluna. Olin palaamassa koulusta kotiin potkukelkalla ja ajattelin pikkaisen kurkistaa matkalla todistukseen. Todistus oli harmaa ja muovin ja paperin sekoitusta. Miten siinä kävikään? Taitettu todistus murtui keskeltä pakkasessa ja niinpä tästä hetkestä jäi muistot todistukseen teippauksina koko alakoulun ajaksi.

Isäni, joka kävi kansakoulua muisti että oli tunnollisena koululaisena jännittänyt todistusta kovastikin. Kaiken kukkuraksi siellä oli komeillut 6. Pekka-isäni oli ollut kauhusta kankeana. Mitähän Maija-äiti sanoisi. Syljellä isäni oli yrittänyt kummata kuutosta pois. Myöhemmin oli sitten selvinnyt että se olikin poissaolotuntien määrä.


kuva: www.yle.fi 


Tuollaisia muistoja tuli mieleen kun ajattelin todistuksia ennen vanhaan. Ajat ovat muuttuneet ja arvoinnin luonne on painottunut loppuarvoinnista jatkuvaan ja formatiiviseen arviointiin.

Tänäkään vuonna oppilaat eivät saa välitodistusta jouluna vaan sen korvaavat arviointikeskustelut. Keskustelut tulevat olemaan marras-helmikuussa ja niihin osallistuvat oppilas, huoltaja(t) sekä luokanopettaja. Tänä vuonna keskustelu kirjataan ylös Wilman arvointikeskustelulomakkeeseen. Siinä osa-alueina ovat laaja-alaisen osaamisen arvointi sekä formatiivinen arviointi.  Nämä saattavat kuulostaa huoltajista....ja itseasiassa vähän kyllä meistä opettajistakin hankalilta termeiltä. Tarkoitus on kuitenkin keskustelun avulla luoda katsaus lapsen koulunkäyntiin monelta kantilta. Pelkkä todistusnumero kertoo paljon vähemmän kuin tämä uusi muoto. Arvoinnin tulee olla monipuolista, kannustavaa ja jatkuvaa. Sen tulee perustua oppilaan oppimiseen, käyttäytymiseen sekä työskentelyyn. Siihen sisältyy itse- vertais- sekä opettajan antamaa arvointia.
Laaja-alaisessa oppimisessa keskustelun aikana kirjataan lomakkeeseen asioita oppilaan osaamisesta sekä sovitut toiminpiteet.Eri luokka-asteilla kiinnitetään huomiota asioihin tässä laaja-alaisen oppimisen kohdassa. Kuudennella luokalla kohtana on mm. monipuolinen tiedonhankinta sekä pitkäjänteinen työskentely, työn loppuun saattaminen.  Samoin lomakkeessa on kohta oppilaan oppimiseen ja opiskeluun liittyvistä huomioista oppiaineittain. Formatiisisessa arvioinnissa tutkaillaan syksyn aikana Wilmassa piirtyneitä käyriä sekä keskustellaan lapsen ja huoltajien kanssa oppilaan edistymisestä syksyn aikana.

Lähiviikkoina huoltajat varaavat aikoja keskusteluihin. Muutamat opettajat tulevat lähettämään varauspyyntöjä Wilman kautta. Kannattaa avata Wilma tietokoneen kautta koska jotkut toiminnot eivät tunnu kännykällä onnistuvan.

Jokainen opettaja toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Itse pyydän huoltajia keskustelemaan jo etukäteen lapsen kanssa seuraavista asioista:
- Tunnen koulussa oloni...
- Minun vahvuuteni ovat...
- Haluan erityisesti tsempata....
Onko jotain muuta mistä haluatte erityisesti keskustella...

Tervetuloa lähikuukausien aikana arvointikeskusteluihin!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti