Liikuva koulu- tiimissä olemme saaneet valmiiksi aktiivisuutta lisääviä teippauksia koulun käytäville. Tässä kuvia ja käyttötarkoituksia.
Kierreportaista löytyy tarroina numerot. Jokaisessa portaassa on yksi numero. Näissä on kiva pienten tepsuttaa ja hokea lukujonoa. Isommat voivat hyppiä parittomat, parilliset, kolmen kertotaulut. Käyttömahdollisuuksia on lukemattomia.
Kulmamitat havainnollistuvat tässä oviaukossa. Viivojen päässä on astemäärät ja ovea voi avata aina sopivan verran. Tässä on kätevä opettaa myös terävät, suorat, tylpät ja oikokulmat.
Täällä liikuntasalin käytävällä on kaksi kärpästä samalla iskulla. Keskellä näkyy mustalla piiiitkä lukusuora. Nyt ei numerot lopu kesken. Tällä voi myös harjoitella negatiivisia ja positiivisia lukuja. Nolla löytyy nimittäin keskeltä. Samoin voi laske yhteen ja vähentää isompiakin lukuja.
Ihmettelet ehkä mitä nuo eriväriset neliöt ovat. Siinä on parkourrata, itse asiassa kolme eritasoista rataa. Tarkoitus on kulkea käytävä koskemalla vain yhden värisiin neliöihin. Jos haaste on liian vaikea, voi kokeilla astua ylipäätään neliöihin. Jos taas rata on aivan "lälläri" voi valita vaikeimman sinisen radan ja laskea kuinka monta neliötä tarvitsee radan läpäisyyn.
Tässä portaissa on laskuja kerrakseen. Ei varmaan tarvitse edes kirjoittaa, mitä kaikkea näillä voi tehdä.
Tämä on ollut itselleni suosikki viime viikkoina. Mielipidejana. Näitä on koulussa kaksi. Kävimme tänäänkin välijumpassa käsityön tuplatunnin välissä. Ensin oppilaat menivät riviin seinälle ja sanoin erilaisia asioita ja oppilaat miettivät miten mieluinen asia on. Jos oli oikein kiva, niin sitten plussa-päätyyn ja jos taas ei napannut, niin miinuspäätyyn tai johonkin välimaastoon. Tänään mietttiin uuniperunoita, muussia, ranskalaisia, keitettyjä perunoita...
Seuraavaksi teimme ilman puhetta järjestyksen aakkosissa etunimen mukaan. Seuraavaksi sai käyttää enkkua ja muodostimme jonon sen mukaan kuinka monentena päivänä oli oppilaat syntyneet. Samalla tuli pikakertaus järjestysnumeroihin. Viimeisenä menimme järjestykseen ruotsin kielellä syntymäkuukauden mukaan. Oman luokan kanssa mielipidejana on paljon käytössä uskonnon eettisissä asioissa.
Geometriset kuviot ja niiden nimet löytyvät mielipidejana vierestä. Tästä olen kuullut ihan huomaamatta oppilaiden hyppivät kuin hyppyruudukkoa ja hokevan nimityksiä ruokalasta välitunnille mennessään. So simple!
Tässä lattiatarrat hyppäsivät seinälle. Osmo-vahtimestari teki kellonviisarit ja ne on sopivan tiukalla eli kellonaikaa saa vaihdettua ja saa treenattua kelloruutua kätevästi. Näitä tehtiin kaksi kappaletta.
Tässä komeilee neliömetri, neliödesimetri, neliösentitmetri ja tussilla töpötettiin vielä neliömillimetri.
Tässä toisen päädyn mielipidejana.
Tässä komeilee kompassi. Ilmansuunnat on lyhennetty suomeksi; P, L... koska ulkona on sitten sama englanniksi, Kompassi on tietysti oikeaan ilmansuuntaan kohdistettuna.
Hyppyruudukon käyttötarkoituksia oppimisen tukena on lukemattomia. Tälläistä toista toivottiin myös nykyisten ekaluokkalaisten päätyyn.
Ideoinnista vastasivat liikkuvakoulutiimi ( Marita, Kirsi, Mira, Kitty ja Jaana, Saija, Piia), teippauksia ovat urakoineet Veke (suurimman urakan), keväällä Jessica ja tet-harjoittelija Oona sekä Marita ja Osmo.
Kiitokset koko porukalle ja nyt toivotaan vain paljon käyttöä ja iloa näistä. Vielä on pikkuisen teippiä jäljellä jos opettajille tulee mieleen joku idea mikä vielä puuttuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti