Homma toimi käytännössä niin, että oppilailla oli kynä ja paperia, sekä iPad tai puhelin. Opettaja luki kirjaa ja oppilaat tekivät muistiinpanoja kukin omalla tyylillään. Sopiviin kohtiin tarinaa on upotettu QR-koodeja, joissa on johtolankoja ja vihjeitä kuvien tai videoiden muodossa. Tarinan lopuksi oppilaat kertoivat, ketä epäilivät ja miksi. Sitten sai lukea loput koodeista ja varas selvisi niiden kautta.
Tarinat sopivat hyvin noin 10.v, tosin jaksoivat 6lk. vielä hyvin. Yhden oppitunnin (45min) aikana ehtii ratkaista yhden mysteerin.
Nyt onkin sitten innokkaita salapoliisikertomusten kirjoittajia molemmissa luokissa. Oppikirjan ohjeen ja juuri opetellun vuoropuhelun kirjoittamisen myötä saadaan ratkaistavaksi ihan omia rikoksia, tietysti mukaan upotetaan QR-koodit johtolankoineen.
4U:n oppilaiden hienot kuvitukset ja suunnitelmat.
Työ tehtiin pareittain ja valinnan mukaan joko vihkoon tai suoraa koneelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti