Tällä kertaa kirjoita blogiin kokeista. Kokeitahan on koulussa, se on selvä, mutta tänä kouluvuonna olen kovasti miettinyt ja kokeillut hieman erilaisiakin keinoja testata osaamista ja muuttaa koetilannetta.
Matematiikassa olen käyttänyt kahdentasoisia kokeita; normaali koe ja hieman helpotettu. Oppilas on kotona miettinyt huoltajien kanssa kummanko kokeen tekee. Helpotetussa kokeessa on enemmän mekaanisia laskuja ja vähemmän soveltavia. Tämä on saanut kivan vastaanoton oppilaiden keskuudessa. Suurin osa tekee normaalin kokeen mutta muutama on valinnut helpotetun.
Teema-aineissa (historia, biologia ja maantiede ja fysiikka ja kemia) on ollut käytössä vapaaehtoinen koetehtävä joka on saanut tehdä etukäteen teemavihkoon. Tehtävän vastaamiseen on saanut käyttää oppikirjaa ja Internettiä mielin määrin. Pisteitä on ollut jaossa 0-4 ja tämäkin on ollut varsin suosittu. Tehtävä on ollut hieman vaativampi esseekysymys jossa on esim. pitänyt vertailla kahta historian kultuuria.
Teema-aineissa olen myös kokeillut antaa esseekysymykset etukäteen oppilaille ja kokeen alussa on arvotttu näistä n. 10 tehtävästä neljä. Arvontahetki on ollut jännittävä; osuuko lempikysymykset.
Kokeessa saa kuunnella musiikkia. Oppilas voi ottaa kotoa kuulokkeet ja laittaa nappulat korviin jos musiikin kuuntelu auttaa keskittymistä koetilanteessa. Mukava juttu tämäkin.
Parikokeita on tehty kahdella eri tavalla. Viimeksi oli niin että kokeen alussa arvoin Smart Boardilla jokaiselle parin. Edellisellä kerralla kun oli Kahoot-koe, sai päättää tekeekö yksin vai pareittain. Päätöstä ei saanut vaihtaa sillä hetkellä kun kuuli kenen pariksi osui. Parikoe on ollut todella antoisa uskonnon eettisissä kysymyksissä. Keskustellen parin kanssa vastaukset ovat muotoutuneet kivasti.
Naapuriluokan opettaja käyttää sellaista keinoa, jossa oppilas tekee kokeen yhdessä erityisopettajan kanssa. Itselläni on niin vähän erityisopetuskiintiötä etten ole vielä ainakaan kokeillut. Kerran kyllä kokeilin sellaista, että oppilas äänitti kännykkääni vastaukset, koska kirjallinen ilmaisu oli kangertelevaa.
Tärkeintä on häilyttää paniikkia ja pelkoa itse koetilannetta kohtaan. Kun on valmistautunut kokeeseen, on kiva näyttää mitä osaa. Rehellinen ja rauhallinen ote auttaa aina. Koetta ennen pyrin kannustamaan kertaustunneilla oppilaita tunnustelemaan mitä osa-aluetta tulee vielä treenata open kanssa, harjoitusmonistein tai kotiväen kanssa. Wilmaan pyrin kirjoittamaan muutamalla lauseella millainen koe tulee olemaan. Kerran kirjoitin jopa äidinkielen koekysymykset ja sepäs nauratti oppilaita. Kysymykset olivat kyllä luokkaa: alleviivaa lauseista predikaatit... joten vaikka tiesi kysymykset piti kuitenkin asia osata.
Heti kokeen jälkeen kysyn yleensä aina oliko koe oppilaasta helppo, sopiva vai vaikea. Sitten kokeenpalautustilanteessa vielä pureskellaan tuntemukset yhdessä tai oppilaan kanssa erikseen.
Tässä muutamia itselläni käytössä olevia "kikkoja" ja taatusti monissa luokissa on koulussamme paaaaljon muita keinoja. Tarkoitus on tukea oppilaan oppimista ja oppimaan oppimista mahdollisimman monipuolisesti ja kannustaa yrittelijäisyyteen ja tsemppiin. Riittää kun tekee parhaansa! Huoltajilla on myös iso mahdollisuus tukea koeasiassa. Tietenkin ennalta valmistautumiinen lapsen kanssa on tärkeää ja kuin laittaisi rahaa pankkiin. Tsemppaaminen ja rehellinen kannustaminen on plussaa. Kokeen jälkeen on hyvä käydä vastaukset läpi kotona ja aina kannattaa laskea pistemäärät, koska niissä saattaa tulla virheitä kun koepino on korkea ja silmät sirrillä niitä laskee. Yhteydenotot ennen tai jälkeen kokeen on hieno asia! Yhdessä tiiminä saamme parhaan tuloksen.
Tänään jatkuvat ihanat ja kamalat laulukokeet! Ettei kukaan lukija panikoi; yksin ei tarvitse laulaa, mutta itse asiassa aika moni niin tekee ja ilolla. Ennen laulukokeita osalla on vähän paniikkia mutta tähän asti tilanne aina kummasti kääntyy laulukokeiden edetessä siihen että tänäänkin haluaa todella moni laulaa uudelleen ja mieluiten kahdelle luokalle yhtä aikaa. Nämä hetket ovat open helmihetkiä ja kun näin yläkouluun siirtyneitä oppilaita kaupungilla, joskus muistellaan ilolla juuri tämän oppilaan lauluesitystä ja sitä tsemppiä tuossakin tilanteessa. Aina on kuitenkin mahdollisuus laulaa minulle kahden kesken ettei vaan tule mitään traumoja :D
Iloista viikonloppua ja kevään odotusta Länkkärin väelle... odotellaan innolla josko uusia blogikirjoittajia ilmaantuisi... aiheita on jo aloiteltu mm. fyketanssiprojektista ja liikkuvasta koulupäivästä ja monesta muusta aiheesta....
Luenko oikeasti vuonna 2015 kirjoitettua blogitekstiä, jossa opettaja aidosti luulee, että laulukoetraumoissa on kyse siitä että joutuu laulamaan yksin? Tai että joku yleensä kaikkien tutkimusten valossa vielä pitää laulukokeita? Nyt suosittelen aika nopeasti lukemaan tutkimuksia aiheesta. Hyvä että kirjoitat omalla nimelläsi. Nää on nimittäin asioita, joihin tulee puuttua. Nimim. Tiedän että nykyisin on laulukokeiden pitämisestä saatu huomautuksiakin, ja syystä. Toivottavasti olet muuttanut käytäntöjäsi etkä tosissaan luule että olet se poikkeus, joka ei traumoja aiheuta. Sinun asemassasi häpeäisin ja kyseenalaistaisin missä olet ollut sillon, kun näitä erittäin tärkeitä ja framilla olleita keskusteluja oppilaiden laulamiseen pakottamisesta ja vielä kaiken lisäksi sen laulun arvioimisesta on käyty. Tähän ei ole puolusteltavaa.
VastaaPoista