Tämän päivän Pohjalaisessa oli artikkeli arvioinnin muutoksista. Alla on linkki uutiseen ja sen alapuolella itse teksti punaisella värillä.
http://www.pohjalainen.fi/arki-ja-el%C3%A4m%C3%A4/lapset-ja-nuoret/arviointikeskustelu-korvaa-joulutodistuksen-koulussa-1.2169412
Arviointikeskustelu korvaa joulutodistuksen koulussa
Peruskoulun oppilaiden osaamista ei arvioida enää kahta kertaa vuodessa.
Keväällä oppilaat saavat lukuvuoden päätteeksi yhä perinteisen todistuksen, mutta joulunumerot korvaa arviointikeskustelu.
Keskustelun lisäksi lapset arvioivat itse omaa osaamistaan koko ajan ja niin tekee myös opettaja.
– Nykyisen opetussuunnitelman mukaan arvioinnin pitää olla jatkuvaa ja se pitää dokumentoida, kertoo Vaasan suomenkielisen perusopetuksen koulutoimenjohtaja Juha-Pekka Lehmus.
Arvioinnit voivat olla vähän erilaisia eri kunnissa.
Tarkoitus on kuitenkin Lehmuksen mukaan arvioida, miten lapsen oppiminen etenee koko lukuvuoden aikana eikä enää vain oppimisen tulosta.
Vaasa on ensimmäisiä kuntia, jossa uuden opetussuunnitelman mukaisia arviointeja on otettu sähköisesti käyttöön.
Lehmuksen mukaan Vaasassa on kehitetty sitä varten ihan uusi työkalu koulun ja kodin yhteydenpitovälineeseen Wilmaan.
Opettajat ovat käyttäneet sitä jo tämän syksyn aikana.
– Se on vielä kehitysvaiheessa, mutta kodeissa nähdään jo opettajien arvioinnit.
Opettaja arvioi Wilmaan oppilaiden taitoja ja työskentelytapoja jokaisessa oppiaineessa.
Yhdessä oppiaineessa voi olla useita arviointikohteita, esimerkiksi englannin kielessä sanaston osaamista, suullista sekä tekstin tuottamista. Oppilaan työskentelytapojakin voidaan arvioida monin tavoin. Arviointikohteet myös lisääntyvät luokka-asteittain.
– Arviointi lähtee siitä, että meillä on tietyt oppimisen tasot, Lehmus kertoo.
Kun ennen oppilas sai ”seiskan” matematiikasta, nyt hän voi olla vaikka matematiikan peruslaskutoimituksissa tasolla neljä.
– Kun oppilas harjoittelee, tekee töitä ja oppii lisää, hän pääsee tasolle viisi.
Vaasan käyttämässä formatiivisessa asteikossa tasoja on 1–11.
Kuinka usein opettajat tekevät näitä arviointeja Wilmaan?
– Ohjesääntönä on nyt se, että kaikki opettajat käyttävät sitä tämän lukuvuoden ja talven aikana. Niistä kokemuksista katsotaan, mikä on jatkossa järkevää, Lehmus sanoo.
Myös oppilaille ja vanhemmille on kehitteillä Wilmaan työkalu, jolla he voivat kommentoida arviointia ja tehdä arviointia sinne itse.
Yläkoulut ottavat formatiivisen arvioinnin käyttöön vuoden päästä.
Opettaja pitää myös jokaiselle oppilaalle 20–40 minuuttia kestävän arviointikeskustelun. Keskusteluun osallistuvat opettaja, oppilas ja vanhemmat.
Keskustelu pohjautuu Lehmuksen mukaan opettajan tekemään formatiiviseen arviointiin. Vanhemmat voivat täyttää ennen keskustelua lomakkeen, jossa he arvioivat lapsensa osaamista ja kertovat, mistä haluavat keskustella.
Arvioinneista keskustellaan yhdessä ja lopulta kaikki allekirjoittavat keskustelun aikana täytettävän arviointilomakkeen.
Mitä jos vanhemmat ovat eri mieltä opettajan kanssa lapsen taidoista?
– Kotien mielipide tietenkin kiinnostaa, mutta viimeisen sanan sanoo aina opettaja, Lehmus toteaa.
Vaasassa arviointikeskusteluja on aloitettu marraskuussa, ja ne jatkuvat hiihtolomaan saakka. Arvioitavia oppilaita on lähes 5 000.
– On koulusta kiinni, ovatko ne ennen joulua vai sen jälkeen. Kouluilla on vapaat kädet.
Uusi arviointi työllistää Lehmuksen mukaan opettajia todella paljon, varsin nyt alkuvaiheessa. Arviointi on entistä suurempi osa opettajan työtä.
Lehmus kertoo, että kaikille iso muutos vie paljon aikaa ja energiaa. Sitä on työstetty Vaasassa yli kahden vuoden ajan.
Hän kiitteleekin opettajia, jotka ovat jaksaneet olla hyvin uuden luomisessa mukana ja halunneet kehittää työtään. Uusi opetussuunnitelma on tuonut arvioinnin lisäksi paljon muuta uutta koulun arkeen.
– Alakouluille tämä on yksi suurimpia muutoksia 40 vuoden aikana, Lehmus arvioi.
Keskustelun lisäksi lapset arvioivat itse omaa osaamistaan koko ajan ja niin tekee myös opettaja.
– Nykyisen opetussuunnitelman mukaan arvioinnin pitää olla jatkuvaa ja se pitää dokumentoida, kertoo Vaasan suomenkielisen perusopetuksen koulutoimenjohtaja Juha-Pekka Lehmus.
Arvioinnit voivat olla vähän erilaisia eri kunnissa.
Tarkoitus on kuitenkin Lehmuksen mukaan arvioida, miten lapsen oppiminen etenee koko lukuvuoden aikana eikä enää vain oppimisen tulosta.
Vaasa on ensimmäisiä kuntia, jossa uuden opetussuunnitelman mukaisia arviointeja on otettu sähköisesti käyttöön.
Lehmuksen mukaan Vaasassa on kehitetty sitä varten ihan uusi työkalu koulun ja kodin yhteydenpitovälineeseen Wilmaan.
Opettajat ovat käyttäneet sitä jo tämän syksyn aikana.
– Se on vielä kehitysvaiheessa, mutta kodeissa nähdään jo opettajien arvioinnit.
Opettaja arvioi Wilmaan oppilaiden taitoja ja työskentelytapoja jokaisessa oppiaineessa.
Yhdessä oppiaineessa voi olla useita arviointikohteita, esimerkiksi englannin kielessä sanaston osaamista, suullista sekä tekstin tuottamista. Oppilaan työskentelytapojakin voidaan arvioida monin tavoin. Arviointikohteet myös lisääntyvät luokka-asteittain.
– Arviointi lähtee siitä, että meillä on tietyt oppimisen tasot, Lehmus kertoo.
Kun ennen oppilas sai ”seiskan” matematiikasta, nyt hän voi olla vaikka matematiikan peruslaskutoimituksissa tasolla neljä.
– Kun oppilas harjoittelee, tekee töitä ja oppii lisää, hän pääsee tasolle viisi.
Vaasan käyttämässä formatiivisessa asteikossa tasoja on 1–11.
Kuinka usein opettajat tekevät näitä arviointeja Wilmaan?
– Ohjesääntönä on nyt se, että kaikki opettajat käyttävät sitä tämän lukuvuoden ja talven aikana. Niistä kokemuksista katsotaan, mikä on jatkossa järkevää, Lehmus sanoo.
Myös oppilaille ja vanhemmille on kehitteillä Wilmaan työkalu, jolla he voivat kommentoida arviointia ja tehdä arviointia sinne itse.
Yläkoulut ottavat formatiivisen arvioinnin käyttöön vuoden päästä.
Opettaja pitää myös jokaiselle oppilaalle 20–40 minuuttia kestävän arviointikeskustelun. Keskusteluun osallistuvat opettaja, oppilas ja vanhemmat.
Keskustelu pohjautuu Lehmuksen mukaan opettajan tekemään formatiiviseen arviointiin. Vanhemmat voivat täyttää ennen keskustelua lomakkeen, jossa he arvioivat lapsensa osaamista ja kertovat, mistä haluavat keskustella.
Arvioinneista keskustellaan yhdessä ja lopulta kaikki allekirjoittavat keskustelun aikana täytettävän arviointilomakkeen.
Mitä jos vanhemmat ovat eri mieltä opettajan kanssa lapsen taidoista?
– Kotien mielipide tietenkin kiinnostaa, mutta viimeisen sanan sanoo aina opettaja, Lehmus toteaa.
Vaasassa arviointikeskusteluja on aloitettu marraskuussa, ja ne jatkuvat hiihtolomaan saakka. Arvioitavia oppilaita on lähes 5 000.
– On koulusta kiinni, ovatko ne ennen joulua vai sen jälkeen. Kouluilla on vapaat kädet.
Uusi arviointi työllistää Lehmuksen mukaan opettajia todella paljon, varsin nyt alkuvaiheessa. Arviointi on entistä suurempi osa opettajan työtä.
Lehmus kertoo, että kaikille iso muutos vie paljon aikaa ja energiaa. Sitä on työstetty Vaasassa yli kahden vuoden ajan.
Hän kiitteleekin opettajia, jotka ovat jaksaneet olla hyvin uuden luomisessa mukana ja halunneet kehittää työtään. Uusi opetussuunnitelma on tuonut arvioinnin lisäksi paljon muuta uutta koulun arkeen.
– Alakouluille tämä on yksi suurimpia muutoksia 40 vuoden aikana, Lehmus arvioi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti