Tunnin alussa oppilas kysyi, että mitäs meillä onkaan tällä tunnilla.... jäin itse miettimään että tuohon onkin hieman hankala vastata. Järjestimme Kirsi-open kanssa suurryhmälle Kreikka-pläjäyksen ja saimme vieraaksi Ilias Missyriksen.
Olimme jo tämän vuoden aikana opiskelleet antiikin Kreikkaa historiassa, maantieteessä Eurooppaa ja musiikissa kreikkalaisia rytmejä ja nyt saimme nauttia näistä kaikista livenä.
Musiikki: Ilias on taitava buzukin soittaja ja hän soitti ja lauloi meille sekä kertoi soittimen jännittävästä historiasta. Lauloimme myös yhdessä kreikkalaisia lauluja.
Äidinkieli: Oppilaat haastattelivat ja saivat kuulla monenlaisia kertomuksia.
Maantiede: Tutkimme kartasta Iliaksen kotiseutua ja sen luontoa. Siinäpä meinasi itse kullekin tulla matkakuumetta. Datatykin avulla saimme heijastettua kuvia sekä maasta että soittimista näkyviin.
Englanti: Ilias osaa kyllä niin hyvin suomea ettei paljon englantia tarvittu. Muutaman sanan alkuperää mietimme englannin avulla. Sitä vastoin kreikan kieltä treenasimme enemmänkin. Musiikki-sanakin on alunperin Kreikan kielestä.
Liikunta: zorbas-tanssia olimme jo kokeilleet ja musiikki ja tanssi kietoutuu niin tiiviisti yhteen ettei niistä voi erikseen edes Kreikassa puhua.
Matematiikka: yllättäin tunnin aikana oppiaine vaihtui matematiikkaan kun mietimme erikoisia tahtilajeja 7/8 ja niiden taputtamista pienemmissä erissä.
Uskontoa ja elämänkatsomustiedettä tuli kun muistelimme kreikkalaisten mytologiaa ja miten vähitellen kristinusko sai sijaa. Mietimme myös turkkilaisten ja kreikkalaisten yhteiseloa ja kulttuurivaihtoa.
Historian tiedot olivat onneksi hyvässä muistissa ja kuulimme että Hermes oli lepytellyt lyyralla muita jumalia.
Kuvataide ja ruotsi taisivat olla ainoita oppiaineita joita ei ollut juuri tällä tunnille.
Kiitokset vielä Iliakselle käynnistä koululla eli ευχαριστώ
Oppilaat kyllä korjasivat minua; kuvista oli kun Ilias kertoi buzukin edessä olevista ornamenteista....
VastaaPoista