perjantai 18. syyskuuta 2020

Viikkohaastikset ja nälkäpäivä-asiaa

 

Olemme Heidin kanssa ottaneet oman luokan kanssa käyttöön viikkohaastikset. Joka perjantai keskustelemme seuraavan viikon haasteesta ja viikon aikana jokainen pyrkii tsemppaamaan haastiksessa ja seuraavana perjantaina sitten jokainen arvioi miten oma viiko meni. 

Oppilaat askartelivat itselleen itsesuunnittelemat haastismerkit ja ne laminoitiin. Jokaisella on yksi oma tunnus ja 5 haastismerkkiä. Kuten kuvasta näkee, jos annat itsellesi 4/5 niin yksi merkeistä kääntyy toisin päin ja valkoinen puoli tulee esiin. 

Viikkohaastiksia on monenlaisia. Ensimmäisellä viikolla oli kaveritaidot. Kaveriviikolla oli haasteena olla hyvä kaveri tutuimmille, myös niille joiden kanssa ei niin paljon esim. välitunneilla vietä aikaa ja toisen tunteiden huomioiminen. Viikon aikana opena oli kiva huomata ja mainita juuri haastikseen osuvista kivoista teoista.  Toisella viikolla empatia ja auttaminen joka nivoutuu juuri Nälkäpäivä- teemaankin. Läksyviikolla jollain oppilaalla on tavoitteena muistaa tehdä läksyt, toisella taas olla stressaamatta liikaa ja kolmannella lukea huolella lukuläksyt. Perjantain viikkotiedotteessa kotiin lähtee tieto omasta itsearvioinnista. 

Nälkäpäivänä aion kahden luokan kanssa tehdä seuraavan jutun. Arvomme jokaiselle yhden pelikortin. Jokainen kuvittelee että syntyy tähän maailmaan vauvana ja kortti "määrää" sinun elämälle lähtökohdat. Jokaisella ihmisarvo on sama mutta kuten tiedämme elämän haasteet ovat kovin erilaiset eikä niitä voi edes matemaattisesti mitata. 

Kun oppilas saa pakasta kortin, tapahtuu seuraavaa:
tyhjä kortin= päivä on hyvä ja mitään sinulta ei oteta pois
pikkuinen sydän = oppilas saa opelta yhden suklaakonvehdin
iso sydän= yksi luokassa saa yhden suklaasuukon
kaksi pikkusydäntä ja nuoli= oppilas saa yhden suklaan ja saa antaa toisen haluamalleen henkilölle
kortti jossa on 3 sydäntä ja kysymysmerkki = oppilas saa itse päättää, antaako suklaita jollekin vai syökö itse. 

Tämä peli pelataan siis tulevana nälkäpäiväkeräyspäivänä ja saapa nähdä miten oppilaat suhtautuvat. Kerroin jo etukäteen pelistä ja se herätti jo paljon pohdintaa tuleviasta tunteista ja toiveista kortin suhteen. Koko pelin tarkoituksena on herätellä empatiatunteita ja pohtia miten eri tunteisiin pystyy suhtautumaan. Odotan mielenkiinnolla näitä tunteja...

Nälkäpäivään liittyvää oheismateriaalia löytyy runsaasti: 

Nälkäpäivä-keräys; oppimateriaali netissä


 

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti