torstai 29. elokuuta 2019

Pienin murusin pitkin viikkoa...

Tykkään käydä luokassa oppilaiden kanssa opeteltavia asioita teemoina. Välillä tulee pidettyä teemapäiviä jonkun aiheen tiimoilta tai muutama tunti päivässä. Nyt kokeilin miten istuu opetukseen teeman käsittely pienin murusin pitkin viikkoa.

Oppilaat eivät välttämättä noteeranneet mitään erikoista viikossa vaikka sama aihe olikin tapetilla joka päivä ja eri oppiaineissa ja vähän eri suunnasta. Teemana oli Lapsen oikeudet. Aihepiiri oli aluksi uskonnon opsissa ja siitä idea lähti sitten muhimaan eteenpäin. Luokka-aste itselläni on 3.


Länsimetsän koululla on ystävyyskoulu Tansaniassa, Morogorossa. Olen onnellinen kun sain monta vuotta sitten mahdollisuuden käydä Morogorossa ja ystävystyä Bungon koulun opettajiin. Vaikka koulutoimen projekti onkin jo loppunut, tekninen toimi jatkaa yhteistyötä ja ovat lähdössä parin viikon päästä työryhmällä paikan päälle. Kerroin oppilaille että olisi kiva ilahduttaa Bungon koululaisia piirroksilla. Päätimme piirtää suomalaisia eläimiä. Kirjoitimme eläinten nimet englanniksi ja suomeksi. Näistä tulikin pullea kirje lähetettäväksi. Kirjeeseen laitoin myös omasta puolestani tuttuun tapaan avustusta koulun oppilaille. 

Kerroin oppilaille matkastani ja kokemuksistani. 

Tästä kuvasta kerroin tarinan AIDS- orpokylästä.
Omien oppilaiden vanhempien kannattaa kysäistä
mitä minulle ja Kirsi-opelle tuolla tapahtuikaan....

Puhuimme koulussa kouluruokailusta ja koulupuvusta.
Kolmasluokkalaiset ihmettelivät kuinka tärkeä asia koulupuku on.
Tässä annoimme oppilaille aarteita: lyijykyniä. 

Nyt olis siis saatu infoa ja tarinoita Afrikasta ja seuraavaksi
kävimme uskontotunnilla läpi mitä oikeuksia lapsilla on YK:n mukaan.
Oppikirjan tekstin elävöittämiseksi käytin YK:n julisteita. 
Näitä sai aikoinaan tilattua ilmaiseksi.
Laitoin ne esiille jo viikko sitten ja oppilaat ovat niitä silmäilleet.
Tänään tuli mielenkiintoista keskustelua...
Tästä mietittiin sanaa ostamatta tai ostamalla..
Saako olla onnellinen uudesta kännykästä?
Voiko ostaa aikaa kaverilta?
Onko tavara arvokkaampi jos sitä ei saa heti?

Tässä myös oli herkullinen puheenaihe.
Antti-vaari höysti hienosti puhumalla
omasta lapsuuden kodista. 

Tähän itse sorrun liian usein. Kiire on liian arvostettua. Kun on kova kiire niin on tärkeä ihminen...
Eihän se niin ole. Mietittiin myös sit ku -elämää...

Afrikka on kovin mielenkiintoinen aihe musiikin opettajan silmissä. Yläluokilla on tulossa sitten pitkä Afrikan musiikin jakso mutta nyt otettiin jo maistiaisia. Teimme rytmipohjan bongojen, gongien ja djemben kompeilla. Kätevä tapa näissä on hakea rytmi lorun avulla. 

Yksi oppilas sanoi tunnin jälkeen että melkein näki silmissään savannin
ja Leijonakuninkaan horisontissa.
Teeman viimeinen ja jännittävin murunen oli Epäreilu peli. 
Fidan sivuilta saa tilattua koululle näitä pelejä. Pelin idea on saada oppilaille kokemuksia ja tuntemuksia tilanteista missä moni lapsi maailmassa on ja kokea millaista olisi elää jos "elämän kortit" ei olisikaan niin suotuisat. Yllättävän hyvin oppilaat kestivät vastoinkäymisiä ja tuntui että oli todella tärkeä kertoa mikä kohtalo, hyvä tai huono osui omalle kohdalle. Suosittelen peliä lämpimästi! Tämä oli niin kova hitti että pelit lähti nyt lainakierrokselle koteihin.


Aina ei voi jokaista aihetta puida näin monipuolisesti mutta Lapsen oikeudet oli mielestäni hyvä aihe käydä vähän useammalta kantilta ja kokemuksien kautta. Onneksi oppilaat ovat tottuneet teemoihin eivätkä kysy mikä oppiaine tällä tunnilla on. Tässä teemassa oli nimittäin: 
uskonto, elämänkatsomustieto, äidinkieli, musiikki, kuvataide, englanti, matematiikka, liikunta ja  ympäristötieto. Sopivasti osui kuumat hellepäivätkin niin saatiin trooppinen ilmasto luokkaan :D 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti