Molemmissa luokissa oppilaat lähtivät innokkaasti mukaan ja huomattiin, että ohjeiden antaminen ei olekkaan ihan helppoa.
Homma toimii yksinkertaisesti niin, että oppilaat jaettiin neljän hengen ryhmiin. Ryhmä päätti ketkä kaksi ovat vuorollaan rakentajina ja ketkä vakoilijoita. Opettaja teki laatikkoon rakennelman, oppilailla oli käytössään samanlaiset palikat. Vakoilijat saivat käydä katsomassa rakennelmaa ja ohjeistaa rakentajina tekemään täsmälleen samanlaisen ryhmän pöydälle. He eivät saaneet koskea palikoihin tai näyttää sormella kohtaa, mihin mikäkin pala laitetaan. Rakentajat puolestaan eivät saaneet käydä katsomassa open tekemää. Vuoroja vaihdettiin kierros kerrallaan ja pisteitä sai nopeudesta ja oikeista rakennelmista. 6lk. vaikeutin tehtävää lisäämällä yhden mysteeripalikan, joka sai olla eri värinen kun opettajan tekemässä. Palikoiden määrää ja rakennelman vaikeutta on helppo säädellä oppilaiden iän mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti