perjantai 29. maaliskuuta 2019

Kymmenes kerta Earth hour Länkkärissä!

Vietin luokkani kanssa 10. kertaa Earth hour-tempausta ja päivän lopuksi kysyin palautetta lapsilta. Yhteen ääneen tuli tiukka vaatimus: ensi vuonna uusiksi! 

Eart hour on maailmanlaajuinen ilmastonmuutostapahtuma. WWF:n Earth hour näyttää valomerkin ilmastolle. Varsinainen h-hetki on tänä vuonna lauantaina 30.3. klo 20:30-21:30. Haastankin perheet osallistumaan tähän!

Nyt kerron miten asiaa käsittelin koulussa. Opettajalla on aitiopaikka tuoda esiin tärkeitä asioita ja vaikuttaa mielipiteisiin. Ilmastonmuutoksen hillitseminen on asia joka on todella aktiivisesti esiillä ja edustaa omaa arvomaailmaa. Pidän tärkeänä kertoa asiasta pitkin kouluvuotta ja keskittyä parina päivänä erityisesti tähän. Tulokulma tulee miettiä aina oppilaiden iän mukaan ja tänä  vuonna oli virkistävää koostaa päivän toiminnot kakkosluokkalaisille. 

Alkuviikosta kerroin yhden tunnin verran mikä on ilmastonmuutos ja koko Earth hour. 
https://www.earthhour.fi/ideat/kouluille/ Tuosta linkistä löytyi todella hyviä materiaaleja ja lisäksi keräsin infoa miten ilmaston lämpeneminen vaikuttaa eri eläinlajeihin ja näytin animaation kasvihuoneilmiöstä. 


Perjantai-päivä oli sitten itse teemapäivä. Oppilaita kannustettiin tulemaan omin voimin kouluun. Päivän aikana opiskelimme luonnonvalolla, ilman tietokonetta, tykkiä, open kännykkää, Wilmaa.... Kouluun sai ottaa mukaan legoukon tai -akan tai pehmolelun lempeään mielenosoitukseen. Lisäksi sai ottaa leluvaihtarin. Aamulla otimme käyttöön ensin nuo legot ja pehmot ja teimme lempeän mielenosoituksen. Jaoimme neljään ryhmään: liikkuminen, ruoka ja vesi, sähköt, roskat ja kierrätys. Oppilaat miettivät ohjeita ja iskulauseita omasta aiheesta ja kirjoittivat niitä roskiksesta otetulle paperille. Harjoittelimme ilmeikästä ja vakuuttavaa puhumista. Kun ryhmät olivat valmiit äänitettiin lauseet ja otettiin ryhmäkuvat hahmoista. Harjoittelija Jon koosti näistä videon. Kiitos Jon! Allaolevasta linkistä pääset katsomaan tuotosta. Tarkimmat lukijat huomasivat varmaan että tässä käytettiin sähköä: kyllä! Jonilla oli lupa äänittää ja kuvata ja kouluruoka oli tehty sähköllä. 
Metsävälkällä siivosimme lähimetsän roskista. Lumi oli sopivasti sulanut ja paljastanut roskat.

Sitten oli vuorossa Saimaan norppa-teema. Luin pari opettavaista satua ja tarinaa Norpasta. Teimme kuvistyöt joissa kaikki materiaali otettiin roskiksesta. Ensin oppilaat ihmettelivät että mitä mitä! Työnteon aikana huomattiin että koulun roskiksesta löytyi valtava määrä käyttökelpoista materiaalia joista saimme hyvät työt aikaiseksi. 




Liikkatunnilla avasimme verhot ja auringon valo tulvi niin että ei ollut mitään syytä laittaa valoja. Tunnin jälkeen valvoin ettei oppilaat metelöi pukuhuoneissa ja huomasin mikä valtava tavaramäärä on taas kertynyt löytötavaroita sekä koululaisilta että iltakäyttäjiltä, vaatteita, hanskoja, juomapulloja, silmälasit, avaimia.....Saisi aikaiseksi ihan oman uuden kirpparin 😕
Leikimme kahta ilmastonmuutosleikkiä:
Kuka pelkää ilmastonmuutoshirviötä? Salin keskellä on kiinniottaja. Toinen salin pääty on aurinko ja toinen  maa. Välissä on ilmakehä. Pelin perusidea on sama kuin kuka pelkää mustekalaa. Oppilaat saavat vapaasti juosta auringosta maahan mutta maasta aurinkoon saasteet eli hipat ottivat säteitä kiinni. 
Pelkäätkö ilmastonmuutosta?  on myös hippaleikki. Oppilaat olivat salin toisessa päädyssä ja yhdessä salaa eläimen joka kärsii ilmastonmuutoksesta. Eläin kuiskataan kaikille paitsi hipalle/hipoille. Hippa huutaa; pelkäätkö ilmastonmuutosta? Kaikki vastaavat: Kyllä! Sitten oppilaat alkavat esittää sovittua eläintä pantomiimina. Hippa arvuuttelee huutamalla eläimiä ja kun hän sanoo oikean eläimen, kaikki lähtetävät juoksemaan vastakkaiseen seinään ja hipat ottavat kiinni. 

Leluvaihtarit olivat jännittävä juttu. Jokainen sai tuoda itselle tarpeettoman mutta ehjän lelun kouluun ja teimme vaihtarit. Osa leluista oli tietysti suositumpia kun toiset. Teimme sik-sak-sokkelon tai kivi-paperi-sakset. Ensin opena ajattelin tuleeko oppilaille paha mieli, mutta turha luulo. Onnelliset lelunsaajat olivat innoistaan vaikka eivät saaneetkaan ykköstoivetta. 


Päivän lopuksi ehdin lukea sadun Melinda merenneidosta jossa puhuttiin merien pelastamisesta. Ehdimme myös tehdä päivästä itsearvoinnin. 

Kiva päivä tärkeästä asiasta! 
Pienilläkin teoilla on merkitys ja muutos lähtee aina vahvimmin lapsista! 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti