Sivut

lauantai 4. huhtikuuta 2020

Etäopiskelupaikka: miten saan siitä mahdollisimman toimivan

Nyt on on päästy vauhtiin tässä etäopetuksessa ja etäopiskelussa tuli itsellekin virtaan laittaa koulupiste selkeään järjestykseen. Kaikki turha pois häiritsemästä ja olennainen esiille niin että jää vielä kunnolla pöytätilaa. Mielessä on vielä laittaa toisen näytön avuksi mutta katsotaan nyt mihin päädyn. Samalla kun fiksasin open pistettä tuli mieleen pari ehkä itsestään selvää vinkkiä koteihin....

Etäkoulupiste on hyvä olla sama ja jos mahdollista niin lapsen oma huone. Monilla on kuulemma koulukirjat edelleen repussa ja sieltä koululainen ottaa tarvittavat kirjat esiin aamulla päivän alkaessa. Kun kouluhommat on tehty kirjat takaisin reppuun. Jos on jäänyt joku hankala tehtävä tekemättä, kirja kannattaa jättää keittiön pöydälle niin se ei unohdu. Jos sisaruksia on monta, niin kirjat aina omaan reppuun niin ei tule kaaosta koulupisteelle.

Aamupala on tärkeä ja rytmi koulupäivään. Itse aloitan 8:30 livetunnit niin "pakotan" pitämään koulurytmin normaalina ja kone vapautuu muille sisaruksille 3-luokkalaisten jälkeen.

Olen huomannut että aika monilla on kuulokkeet tai nappikuulokkeet käytössä. Tämä on hyvä asia. Näin oppilas kuulee paremmin ja ääni ei kierrä kun oppilas avaa mikrofonin esim. luokan Teams-tunnilla. Pienet korvanapit toimivat yllättävän hyvin. Muutaman oman oppilaan kohdalla olen huomannut että kotona on aika kova meteli jos esim. pikkusisarukset temmeltävät koululaisen ympärillä. Muutamissa kodeissa on myös musiikki tai tv päällä. Livetunnin ajaksi olisi hyvä sulkea tai muut voisivat kuunnella kuulokkeista niin oppilas saa keskityttyä oppituntiin.

Työasento ja työergonomia on tärkeä! Helposti hartiat jumittuu ja istuma-asento repsahtaa. Tässä asiassa kannattaa miettiä pöydän ja tuolin korkeutta ja suhdetta toisiinsa. Jalkojen alle voi laittaa esim. pahvilaatikon niin saa tukea istuma-asentoon. Etäkoulua voi käydä myös seisten. Muutamissa perheissä on nerokkaasti otettu silityslauta käyttöön.

Videokokoustunneilla on valitettavasti esiintynyt muutamilla ryhmillä/luokilla häiritsevää käytöstä. Tämä on tässä tilanteessa niin ärsyttävää. Oppilaat möläyttelevät ääniä, jäävät roikkumaan videopuheluun linjoille muuten vaan pelleilemään, joku mykistää toisen mikkiä, ei ilmaannu kokoukseen sovittuna aikana. Näihin toivon tiukkaa otetta kotona. Opettajat: laittakaa rohkeasti Wilmaan negatiivista tuntimerkintää jos saatte selville kyseisen/kyseiset henkilöt. Jos tämä tapahtuu ryhmässä yleisesti niin siitä yleinen tsekkausviesti niin vanhemmat voivat tiukentaa kuria kotona.

Valaistus on myös yksi asia josta kerron. Muutamalla oppilaallani on selän takana ikkuna ja sälekaihtimet auki eli webbikamera kuvaa siis vastavaloon. Tällöin oppilaan naama on tumma. Sälekaihtimet voi sulkea videokoulun ajaksi niin probleema ratkeaa.

Videotunnin jälkeen on syytä oppilaan ja open jaloitella ja jumpata kehoa. Vaikka pikapyrähdyt alakerrasta yläkertaan, kipaisu talon ympäri, vesilasin juonti tai muu taukojumppa virkistää mieltä ja kehoa. Itse käytän oman luokan kanssa oppiaineen vaihtuessa yllätyskyykkyä tai 10 x-hyppyä! Teen aina nämä myös itse ja johan tuleekin tarpeeseen.

Kännykkä ja videotunti on hankala yhdistelmä. Jos on tietokone tai läppäri käytössä niin kannattaa kännykkä laittaa sivummalle ettei tule selattua somejuttuja kesken kaiken. Liian monta kanavaa samalla hetkellä sekoittaa keskittymisen. Opettajana kannattaa laittaa videotunnin ajaksi kännykkä äänettömälle ja käyttää keskittyminen videotuntiin. Kuvien lisääminen Teamsiin hoituu parhaiten kännykällä.

Töiden ja koulutehtävien tekeminen on hyvä rytmittää päivän ajaksi. Kaikkea ei kannata survoa peräkkäin, etukäteen ei kannata keulia mutta ei myöskään kannata palautta  kovin myöhään. Itse olen eniten huolestunut kun Teamsiin kilahtaa tehtäviä klo 20...21. Mielestäni jos vanhemmat ovat lähitöissä ja palaavat esim. 16...17 kotiin kannattaa pyrkiä käymään lapsen kanssa tehtävät ja niiden palautukset läpi klo 18 mennessä. Näin jää aikaa kaikelle muulle ja koulupäivä on paketissa ajoissa. Aivot tarvitsevat taukoa koneella olemisesta.

Illalla kannattaa laittaa laitteet lataukseen... ei ehkä koko yöksi mutta niin että koneet on käytettävissä seuraavana koulupäivänä. Niillä perheillä joilla on useampi lapsi, kannattaa suunnitella illalla seuraavan päivän konevuoroaikataulut. Kännykällä pystyy tekemään yllättävän paljon. Isommat kirjoitustehtävät ym. vastaavat jutut kannattaa tehdä sellaisella jossa on näppäimistö.

Paljon on ollut kirjoituksia sekä opettajan, ohjaajan ja koululaisen kohdalla etäopetuksen kohtuullisuudesta ja armollisuudesta itseään kohtaan. Terve järki on sallittu. Jos tehtäviä on liikaa tai lapsi on liian kovilla. Laittakaa viestiä! Hyvinvointi on tässä tilanteessa kaikkein tärkein ja se että koulu tuntuu inhimilliseltä. Opettajille ja ohjaajille kolleegan sana " Riität" työpisteen lähellä oli mielestäni huikean ihana oivallus. Mielestäni on myös miettiä miten priorisoi voimavarat; mikä on järjestys, oppilas, huoltajat, työpari, muut kolleegat, oma perhe, läheiset..... Tämä järjestys ei ole siis mikään ohje eikä itsellänikään tuossa järjestyksessä. Haastan sinut miettimään mikä on sinun järjestys ja pohtimaan miten tuo järjestys vaihtelee, ja pitääkin vaihdella. Ei kukaan voi olla ope 24/7, eikä ole tarkoitustaan.

Yksi asia vielä tuli mieleeni... sitä kun vähän sokkona suunnittelemme ja luotsaamme luokkaa eteenpän, on ihana saada oppilaita ja huoltajilta välillä palautetta siitä, mikä sujui, mikä oli toimiva idea, keino, missä tökki, mikä tuntui ärsyttävältä.... Itse pidin perjantaina matematiikan kokeen niin että huoltajat ovat saaneet vastauspaperin jonka osa oli printannut ja jos kirjoittanut itse paperille. Sitten perjantain livetunnilla minä tykit tehtävät etanavauhdilla oppilaiden nähtäväksi ja kuultavaksi. Itse ajattelin kokeen aikana että toimiikohan tämä vai olisiko pitänyt tehdä digikoe. Kokeen loputtua lapset kuitenkin sanoivat perä jälkeen että tämä toimi varsin hyvin. Jostain liikunnasta taas tuli palautetta että jumppaohjeiden aika oli liian pitkä, mutta lapsi oli mennyt viimeiseki 10 minuutiksi hyppimään trampalle. Kuvisideoista tuli palautetta että minä tein samanlaista vaikka kuinka monta. Kuvismandalat oli supersuosittuja ja selvästi ehkä jopa meditoivaa. Oma suosikkini oli pantomiimi Teams live-tunnilla. Olimme käsitelleen sähkölaitteita ja niiden turvallisuutta.  Jokainen oli saanut miettiä mielessään yhden laitteen ja esittää sitä muille livetunnilla pantomiimina. Aivan huikeita esityksiä oli oppilailla ja niin paras oli kun yksi oppilas esitti konetta niin että meni ensin kyykkyyn ja ponnahti tikkusuorana ylös ja puhalsi kuumaa suusta.... joko arvastit.... tietenkin leivänpaahdin.

Toivottavasti näistä ohjeista oli jotain vinkkiä koteihin. Tsemppiä etäkoululaisille ja etäopettajille, ja -ohjaajille.


Loppukevennyksenä pieni video 😜😜😜😜😜😜😜




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti