Sivut

torstai 7. marraskuuta 2019

Vähän erilainen arvointikeskustelu: kettupeli!

Arviointikeskustelut ovat pyörähtäneet käyntiin. Ennen vanhaan arviointi keskittyi joulu- ja kevättodistuksiin, mutta nyt tavoitteena on jatkuva arviointi. Sitä opettaja voi antaa suullisesti, kirjallisesti, Wilman kautta, kokeiden yhteydessä, arvointikeskusteluissa ja monilla muilla keinoilla myös. Arvioinnin suunta ei ole vain opettajalta oppilaalle vaan ei saa unohtaa myöskään itse- ja vertaisarviointia. 

Kuvasta rajautui näköjään pois sadepilvi kun lapsella ei tullut mitään sinne

No, nyt kuitenkin keskityn kertomaan erilaisesta tavasta pitää arviointikeskusteluita. Olen ehkä jäävi tästä kertomaan koska olen niiiiin innoissani itse tästä ja .... ei kerrota muille opettajille.....oikein odotan koska pääsen taas pitämään seuraavaa keskustelua tai itseasiassa kettu-peliä. 
Sain vinkin rakkaalta kolleegalta ja nappasin heti ideasta kiinni ja hieman muuttelin sisältöä itselle ja luokalleni sekä luokka-asteelle sopivaksi. 
Ylläolevasta linkistä pääset Vanhempainliiton sivuille joista löytyy ohjevideota, materiaalia ja taustoja tälle kettu-pelille. 
Kun lapsi tulee huoltajan kanssa keskusteluun, avaan oppilaan "taivaan" jossa on aurinko, poutapilvi sekä sadepilvi. Annan oppilaalle kortteja joita hän sijoittaa omaan taivaaseen sille kohdalle miltä hänestä tuntuu. Oppilas voi myös jättää laittamatta tai kysyä mitä kortti tarkoittaa. Ensin laitamme oppiainekortit. Sen jälkeen tulee "pullea kori" joka on pullollaan erilaisia elämän perustaitoja joita tarvitsemme koulussa ja kotona. Oppilas jatkaa korttien laittamista ja samalla keskustelee ääneen mitä korteista ajattelee. Opettajan ja huoltajan rooli on seurailla ja tarvittaessa ohjailla ja tukea korttien sijoittamisessa. Olen nyt pitänyt 12 keskustelua ja on ollut huikea seurata kun tässä kettupelissä peliä johtaa lapsi ja aikuiset saavat paljon arvokasta tietoa ja lapsen ajatuksia samalla tietoonsa. 

Kun kaikki kortit on laitettu taivaaseen, on jäljellä 6 erikoiskorttia. Sydänkortit oppilas laittaa sellaisten korttien päälle jotka ovat hänelle todella tärkeitä. Kortteja voi laittaa 1,2 tai 3. Se mikä lapsesta tuntuu hyvältä. 
Sitten on jäljellä 3 tsemppikorttia. Nämä laitamme sellaisten asioiden päälle jotka tarvitsevat lisätsemppiä! 

Tässä vaiheessa neuvon huoltajaa ottamaan valokuvan tästä lopputuloksesta. Tänän voi kotona palata ja näyttää puolisolleen. Jotkut ovat kuulemma printanneet sen jääkaapin oveen. 
Wilmassa on sovittu kaavake joka tulee täyttää. Olen opettajana miettinyt kohdat aika pitkälle, koska haluan tänä vuonna keskittyä kettupeliin ajallisesti. Katsomme Wilman kohdat läpi ja aina jokaisessa keskustelussa kysyn lapselta kolme kovaa KOOTA: Kiusataanko sinua? Kiusaatko jotain? Oletko nähnyt kiusaamista? 
Sitten kirjaamme tavoitteet Wilmaa eli puemme sanoiksi ne kortit jotka ovat tsemppikortit saaneet. Lopuksi kysyny haluaako huoltaja keskustella jostain kahden kesken opettajan kanssa. Jos ei, niin keräämme kortit valmiiksi seuraavaa kettupelin pelaaja varten. 
Suosittelen sydämellisesti kokeilemaan ja olisi huippua kuulla kettupelissä käyneiden perheiden palautetta esim. kommenttikentässä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti