Sivut

torstai 31. tammikuuta 2019

Ajetaamme tandemilla....

Edellisen kerran tuli ajettua tandemilla nuorena vaihto-oppilastyttönä Alankomaissa ja heti"nyt"uudelleen. No, ihan samasta asiasta ei ollut kyse, mutta yhtä kivoja molemmat. 

Tandem-hankkeessa on tavoitteena innostuttaa oppilaita toisen kotimaisen kielen pariin, kehittää myönteistä asennoitumista ja muodostaa ystävyyssuhteita. Tandem- ideaa on käytetty ainakin lukiossa ja viime vuonna Heidin ja Malinin luokat. 

Nyt tandemin kyytiin hyppäsivät  mukaan Länsimetsästä Marjon 2M ja Maritan 2R luokat ja Gerby koulusta Toven ja Pauliinan ryhmät. Länsimetsässä oppilaat ovat jo ekalta luokalta käyneet varhennetun ruotsin tunnilla ja Gerbyn koululaiset mofi ja afi- tunneilla eli alkeita oli jo kielestä. Toki tilanne oli aivan erilainen, kun toisella tunnilla puhuttiin vain ruotsia ja toisella suomea.
Miten tämä Tandem käyttännössä järjestetään? Luokilla on sovitut ystäväluokat ja noin kerran kuukaudessa tapaamme vuorotellen Gerby koululla tai Länsimetsässä. Yksi vierailu kestää 1½ tuntia. Toimintaryhmissä on puolet ruotsinkielisiä ja puolet suomenkielisiä oppilaita. Toisella tunnilla opettajana on Tove/Paulina ja tällä tunnilla puhutaan vain ruotsia. Toisella tunnilla vaihtuu opettajaksi Marjo/Marita ja silloin opetuskielenä on suomi. Jos lukijoista tuntuu monimutkaiselta, niin oppilaat olivat heti täysillä mukana.

 Ensimmäisellä tandem- kerralla aiheena oli tervehtiminen ja tutustuminen. Taululla oli mallifraasit joita tunnin aika toistettiin erilaisten toiminnallisten keinojen avulla: toistimme mallin mukaan, kättelimme toisia, lauloimme lauluja, teimme nimilaput. Yksi oppilaiden suosikeista oli vanha tuttu lätkä-leikki jota allaolevassa kuvassa leikitään. Kevään aikana tulevia teemoja ovat mm. värit, numerot, luontoretki.
Hankkeen laajuudesta, pituudesta ja rahoituksesta ei minulla ole tarkempaa tietoa mutta mukana on Åbo academi. Uudessa opetussuunnitelmassa on vahvasti mukana kielirikasteinen opetus. Tämä on varsin oiva keino lisätä kielitietoisuutta ja intoa ruotsiin ja suomeen. Oppilaat ovat myös tässä hankkeessä avainroolissa ja "pikkuopettajina". On kunniasia saada ystäväluokka innostumaan omasta äidinkielestä. Vaasa ja Gerby kaksikielisenä asunalueena on varsin oiva maaperä tandem-hankkeelle. 
Tälläisiä nimikylttejä saimme aikaiseksi. Oli jännä huomata että oli muutama aivan sama etunimikin ystäväkoulussa. 

Sanomalehtiviikko osui sopivasti joten saatiin paljon materiaalia käyttöön. Muutama kirjain, esim. C ja F oli hankalampi löytää suomenkielisestä sanomalehdestä. 

 Vuorovaikutus oli luontevaa ja hetkessä tuli monta uutta kaveria. Kuvat on sekä Länsimetsästä että Gerbystä. Pitää itsekin oikein tarkkaan katsoa kummastako koulusta kuva onkaan.
 Pienissä ryhmissä oli oppilaita molemmista kouluista.


Nyt saamme arvokasta kokemusta miten näin pienet ottavat tämän opetusmenetelmän vastaan ja samoin mukana on maahanmuuttajia sekä tällä kertaa Gerby koululta oppilaita jotka ovat jo valmiiksi kaksikielisestä perheestä. Videolta näette oppiaiden ajatuksia ekan kerran jälkeen. Ääni kuuluu valitettavasti kovin hiljaa kun omalla kännykällä kuvaan joten volumea lisää. 

”Jag lär dig mitt modersmål, så lär du mig ditt”. Siitä on tandemissa kysymys!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti