Sivut

tiistai 2. lokakuuta 2018

Kakkosluokkalaisten Storyline-matka Länkkärissä

Kohti maailman mahdollisuuksia - varhennetun kielen opetus Länsimetsän koulussa. Hyppää mukaan kakkosluokkalaisten Storylinen matkaan, varhennettu englanti!

Storylinen historiaa:

Oppimismenetelmänä Storyline on kehitelty Skotlannissa jo 1960-luvulla. 1970 ja 80-luvuilla Storyline levisi myös Saksaan, Hollantiin, Islantiin ja Tanskaan. Hieman myöhemmin se sai jalansijaa myös muissa Pohjoismaissa sekä Yhdysvalloissa. Suomessa Storyline oppimismenetelmä on tuttu kielikylvyn puolelta eli Vaasan kielikylpyopettajilla käytössä ollut.

Storylinen perusajatuksia:

Storylinen on monialainen lähestymistapa, jossa eri oppiaineita integroidaan yhteiseen oppimiskokonaisuuteen. Se on yhteistoiminnallinen oppimismenetelmä, joka perustuu oppilaiden yhteistyölle pienissä ryhmissä .Menetelmä perustuu konstruktivistiselle ja sosiaaliskonstruktivistiselle lähestymistavalle oppimiseen, jossa oppilaat tuottavat tietoa tekemällä tehtäviä ja aktiviteetteja yhteistyössä ja linkittävät siten syntyvän uuden tiedon olemassa olevaan tietorakenteeseen eli tavoitteena on syväoppiminen. Aktiviteeteissa yhdistyvät opetussuunnitelman tavoitteiden sisältämät (käytännön) taidot ja (teoreettiset) tiedot

Kielenopetuksen varhentamisen kärkihanke:

Kieltenopetuksen varhentamisen kärkihankkeilla etsitään kestäviä tapoja tarjota lapsille mahdollisuuksia aloittaa kieltenopiskelu nykyistä aikaisemmin. Peruskouluja ja lapsia vanhempineen kannustetaan siihen, että yhä useampi aloittaisi ensimmäisen vieraan kielen opiskelun jo peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Hankkeissa tavoitellaan perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen yhteistyötä. Samalla tavoitteena on lisätä kielten tarjontaa niin, että yhä useampi lapsi valitsisi ranskan, saksan, venäjän, espanjan tai kiinan, tai japanin, pitkäksi kielekseen. Kuntia kannustetaan myös rakentamaan alueellisia yhteistyön kokeiluita.
Vuonna 2020 viimeistään kaikki Suomen peruskoulujen ensimmäiset luokat aloittavat A1-kielen. 

Storyline Länsimetsän koulussa syyskuussa 2018:

Länsimetsän koulusta Jaana-, Marita- ja Marjo-opet osallistuivat syyskuussa neljän päivän ajan varhennetun kielen koulutukseen Kurikassa. Tuliaisina tuosta innostavasta koulutuksesta oli paljon käytännön vinkkejä, lauluja, leikkejä, satuja jne., varhennetun kielen opettamiseen. Lisäksi Storylinen monialainen lähestymistapa opettamiseen tuli käytännön harjoitusten myötä tutuksi.

Niinpä Länkkärissä aloitettiin heti syyskuun puolivälissä kokeilemaan Storylinen oppimismenetelmää 2.M ja 2.R luokissa. 
Kakkosluokkien Storylinena oli "Mistä ruoka tulee"  Se niputti mukavasti yhteen, ympäristöopin, englannin, äidinkielen, käsityön, kuvaamataidon, musiikin ja liikunnan.


Oppilaat olivat heti alusta saakka erittäin motivoituneita ja innostuneita tähän oppimistapaan. Opettajat olivat lienee vieläkin innostuneempia kuin lapset ja suunnitteluvaiheessa meinasi päivästä jo loppua tunnit.

                                           Työpöytä oli välillä kuin myrskyn jäljiltä kun opet miettivät
                                                Storylinen kuvioita.

Pääaihe oli siis "Mistä ruoka tulee?" Näin ollen luokissa oli viisi perhettä, Karjulat, Kanalat, Lehmäset, Kaalimäet ja Kauralat. Jokaisella perheellä oli maatila: oli maitotila, lihatila, viljatila, vihannes-ja juurestila sekä broileritila. 



                                            Aluksi oli kummassakin luokassa seinällä vain kylätie...

Kukin ryhmä mietti roolihenkilönsä ryhmissä. Perheenjäsenille keksittiin nimet ja iät. Samalla myös mietittiin, että mitä tuotteita kultakin tilalta tulisi. 
Kun perheet olivat sopineet roolinsa, olikin seuraava työ askarella yhdessä perheet. 

                                                Välillä piti miettiä, että minkälaiset vaatteet tekisikään...
                                                Vaatteiden suunnittelu oli tarkkaa hommaa...

                                                Tulipa yhdelle tilalle kaksosetkin, Mikke ja Nikke...

Seuraavaksi perheet suunnittelivat asuintalonsa ja maatilansa. Luokkien Storyline-seinille alkoi pikkuhiljaa muodostua pienet kylät hienoinen taloineen ja lisärakennuksineen...maatilan koneita unohtamatta. Mahtavan hauskaa touhua.


                                                Rakennukset suunniteltiin tarkasti...

                                                ja sitten soviteltiin ja mietittiin niiden sijoittamista maatiloille.




                                                Ja kyllähän vain oli upeita tiloja taloineen ja eläimineen.

Tässä kaiken muun oppimisen rinnalla englannin opiskelu sujui aivan itsestään. Oppilaat oppivat ison määrän ruokasanastoa, perustervehtimisiä sekä itsensä esittelyä kahden viikon aikana. Uudet sanat olivat koko jakson ajan seinillä esillä ja nähtävissä. Sanojen ja sanontojen harjoittelua oli mennen tullen lähes joka tunnilla. Välillä leikittiin erilaisia leikkejä vierasta kieltä samalla oppien. Ja tätä kaikkea tehtiin niin luokassa kuin ulkonakin ja liikuntatunneillakin. 


  Ruokasanastoa englanniksi.



                                                
                                                      Hello! What's your name? My name is...



                                                 Näin se vain sujuu jo pieniltäkin oppilailta.


Perheet toimivat meidän opettajien mielestä hyvin siihen nähden, että kummassakin luokassa tehtiin tällaista oppimistapaa ensimmäistä kertaa. Lapset eläytyivät rooleihinsa ihanan aidosti ja huomaamattaan höpöttivät ryhmissä toisilleen myös englanniksi. Tosin ei ihan perhedraamaltakaan vältytty: Yhdellä Storylinen tunnilla erään perheen "isä" ilmeisesti vähän pölläili, joten tähän perheen "äiti" tuumasi: "Mä otan kyllä susta avioeron!" 

Maatilojen tuotteita valmisteltiin "myyntiin" muovailuvahasta. Se oli monen mielestä aivan mahtavaa. Ja hienosti lapset osasivat miettiä, että mitä kaikkea oman tilan tuotannosta voisi saada. 






Ihan oikeastikin maatilojen tuotteita päästiin maistelemaan kun koitti Storylinen päästöspäivä ja -juhla. Silloin sadot oli korjattu ja herkut pöydissä ja kaikki pääsivät maistelemaan.


                                                Elonkorjuu tehty ja nyt on maistiaisten aika! Nam!

Päätöspäivän suurin juttu oli kuitenkin "kuuluisan rock-tähden" saapuminen Länkkärin kakkosluokkalaisia tapaamaan. Rock-tähti oli niin kuuluisa, että edes nimeä ei saanut paljastaa etteivät fanit aivan villiintyisi Suomessa. Rock-tähdellä asuu mummo Raippaluodossa, joten siksi hän oli liikkeellä Vaasan seudulla. 
Rock-tähti oli lähettänyt kaksi kirjettä etukäteen ja kertonut saapuvansa Länsimetsään perjantaina 28.9.
Tuota perjantain hetkeä odotettiin koko viikko innolla kummassakin luokassa. 


Se hetki kun rock-stara astui luokkaan, oli ikimuistettava. Ensin ujoutta, hämmästystä ja sitten loputonta uteliasuutta ja ihailua.



                                                Tässä tunnelmia rock-staran tapaamisesta.


                                                           Hello, how are you?


                                                Nice to meet you!!

Hän soitti ja lauloi lasten kanssa ja lapset saivat esittää kysymyksiä. Ja huom! Hän oli täysin englannin kielinen, joten kaikki puhuminen tapahtui englanniksi. Tässä vaiheessa opettajien oli pakko hieman autellakin, koska englannin kieltä on opiskeltu vasta hetken. 




Vierailu oli huikea ja siitä hehkutettiin! Ja niin oli koko Storylinen kaksi viikkoa. Täynnä puuhaa, yhteispeliä, ryhmään kuulumista, uusia asioita niin suomeksi kuin englanniksikin. Taatusti kakkosluokille tulee vielä toinen Storyline kakkosluokan aikana...ellei kolmaskin! Niin paljon me siitä tykättiin!

Storyline-terveisin 2.M ja 2.R luokat sekä opet Marjo ja Marita, Kaija-ohjaaja ja Antti-vaari.


  










1 kommentti:

  1. Tosi hieno juttu! Mahtavaa, että koulutuksen anti siirtyi samantien käytäntöön. Helppo uskoa, että storyline on tehokas menetelmä kieltenopetukseen ja oppimiseen. Well done!

    VastaaPoista