Sivut

maanantai 25. tammikuuta 2016

Kielirikasteinen opetus esittäytyy

God morgon, hej på dig!

Olen saanut olla mukana Länsimetsän koulun kielirikasteisessa opetuksessa (KiRi-projekti) tämän lukuvuoden ajan. Monessa koulumme luokassa oppilaat saavat osan opetuksesta ruotsin kielellä ja minulla on ollut mahtava tilaisuus toimia ainoastaan ruotsinkielisenä opettajana samanaikaisopetuksessa luokan oman opettajan kanssa. Kolmen luokan kuvaamataidon tunnilla puhun ainoastaan ruotsia ja luokan oma opettaja puhuu suomea. Kyseiset luokat ovat 2M, 2T ja 5O.


Mahtavaa on ollut huomata, kuinka äkkiä oppilaat ovat omaksuneet sanastoa ja käsitteitä. Oppilaiden pieni alkujännitys katosi hyvin äkkiä ja kaikki käyttävät jo tervehdyksiä ja kiitoksia ruotsiksi. Esim. värit tulivat tutuiksi jo muutamassa viikossa ja nykyään tuntuu siltä, että oppilailla ei ole vaikeuksia ymmärtää ihan tavallista ohjeistusta ruotsiksi. Käsitteet, kuten katsoa, kuunnella, leikata, liimata, värittää, piirtää, maalata ovat jo tuttuja. Kuvaamataito on niin konkreettinen aine, että on helppoa havainnollistaa sanoja kuvilla, ilmeillä ja eleillä. Lisäksi oma opettaja puhuu suomea oppitunnilla, eli toteutetaan luonnollisesti opetusta kahdella kielellä luokassa.



Kielirikasteinen opetus on ollut positiivinen kokemus ja uskon, että se varmasti helpottaa kielen varsinaista opiskelua myöhemmin. Tekemisen kautta oppii aivan kuin itsestään ja jännittää ei tarvitse. Jokainen saa osallistua juuri itselle sopivalla tasolla, jotkut haluavat itsekin käyttää kieltä paljon ja toiset kuuntelevat tarkasti ja omaksuvat kieltä sitä kautta. On aina upeaa huomata, että oppilaat todellakin ymmärtävät, mitä sanon.
Tack för idag, vi ses!



- Nina Peltomäki -



1 kommentti:

  1. Tämä on ollut ihan huippu homma! Tämä pitäisi saada pysyväksi käytännöksi kaikkiin Vaasan kouluihin!!!

    VastaaPoista