Sivut

torstai 31. tammikuuta 2019

Ajetaamme tandemilla....

Edellisen kerran tuli ajettua tandemilla nuorena vaihto-oppilastyttönä Alankomaissa ja heti"nyt"uudelleen. No, ihan samasta asiasta ei ollut kyse, mutta yhtä kivoja molemmat. 

Tandem-hankkeessa on tavoitteena innostuttaa oppilaita toisen kotimaisen kielen pariin, kehittää myönteistä asennoitumista ja muodostaa ystävyyssuhteita. Tandem- ideaa on käytetty ainakin lukiossa ja viime vuonna Heidin ja Malinin luokat. 

Nyt tandemin kyytiin hyppäsivät  mukaan Länsimetsästä Marjon 2M ja Maritan 2R luokat ja Gerby koulusta Toven ja Pauliinan ryhmät. Länsimetsässä oppilaat ovat jo ekalta luokalta käyneet varhennetun ruotsin tunnilla ja Gerbyn koululaiset mofi ja afi- tunneilla eli alkeita oli jo kielestä. Toki tilanne oli aivan erilainen, kun toisella tunnilla puhuttiin vain ruotsia ja toisella suomea.
Miten tämä Tandem käyttännössä järjestetään? Luokilla on sovitut ystäväluokat ja noin kerran kuukaudessa tapaamme vuorotellen Gerby koululla tai Länsimetsässä. Yksi vierailu kestää 1½ tuntia. Toimintaryhmissä on puolet ruotsinkielisiä ja puolet suomenkielisiä oppilaita. Toisella tunnilla opettajana on Tove/Paulina ja tällä tunnilla puhutaan vain ruotsia. Toisella tunnilla vaihtuu opettajaksi Marjo/Marita ja silloin opetuskielenä on suomi. Jos lukijoista tuntuu monimutkaiselta, niin oppilaat olivat heti täysillä mukana.

 Ensimmäisellä tandem- kerralla aiheena oli tervehtiminen ja tutustuminen. Taululla oli mallifraasit joita tunnin aika toistettiin erilaisten toiminnallisten keinojen avulla: toistimme mallin mukaan, kättelimme toisia, lauloimme lauluja, teimme nimilaput. Yksi oppilaiden suosikeista oli vanha tuttu lätkä-leikki jota allaolevassa kuvassa leikitään. Kevään aikana tulevia teemoja ovat mm. värit, numerot, luontoretki.
Hankkeen laajuudesta, pituudesta ja rahoituksesta ei minulla ole tarkempaa tietoa mutta mukana on Åbo academi. Uudessa opetussuunnitelmassa on vahvasti mukana kielirikasteinen opetus. Tämä on varsin oiva keino lisätä kielitietoisuutta ja intoa ruotsiin ja suomeen. Oppilaat ovat myös tässä hankkeessä avainroolissa ja "pikkuopettajina". On kunniasia saada ystäväluokka innostumaan omasta äidinkielestä. Vaasa ja Gerby kaksikielisenä asunalueena on varsin oiva maaperä tandem-hankkeelle. 
Tälläisiä nimikylttejä saimme aikaiseksi. Oli jännä huomata että oli muutama aivan sama etunimikin ystäväkoulussa. 

Sanomalehtiviikko osui sopivasti joten saatiin paljon materiaalia käyttöön. Muutama kirjain, esim. C ja F oli hankalampi löytää suomenkielisestä sanomalehdestä. 

 Vuorovaikutus oli luontevaa ja hetkessä tuli monta uutta kaveria. Kuvat on sekä Länsimetsästä että Gerbystä. Pitää itsekin oikein tarkkaan katsoa kummastako koulusta kuva onkaan.
 Pienissä ryhmissä oli oppilaita molemmista kouluista.


Nyt saamme arvokasta kokemusta miten näin pienet ottavat tämän opetusmenetelmän vastaan ja samoin mukana on maahanmuuttajia sekä tällä kertaa Gerby koululta oppilaita jotka ovat jo valmiiksi kaksikielisestä perheestä. Videolta näette oppiaiden ajatuksia ekan kerran jälkeen. Ääni kuuluu valitettavasti kovin hiljaa kun omalla kännykällä kuvaan joten volumea lisää. 

”Jag lär dig mitt modersmål, så lär du mig ditt”. Siitä on tandemissa kysymys!"

keskiviikko 30. tammikuuta 2019

Enter-kerho opintoretkellä

Tiina-ope ja Nelly-ohjaaja aloittivat syksyllä innokkaiden 2.lk:sten kerhon, jossa harjoitellaan tuiki tarpeellisia tietotekniikan perustaitoja. 

Ensimmäisillä kerroilla pienet sormet haparoivat vielä näppäimistöllä, missä se oikea kirjain oli, mistä mä painan, Tiina, Nelly mitä mä nyt teen? Ja muut kysymykset sinkoilivat luokassa ja kerhonvetäjät juoksivat oppilaalta toisen luo. Ensimmäisellä kerralla pelkästään koneelle kirjautuminen vei miltei koko tunnin. Puoli vuotta myöhemmin jokainen kirjautuu, löytää Edisoniin ja sieltä joko verkkoon tai wordiin ym. alle minuutissa👌 ja osaa navigoida Windows-ympäristössä varsin mallikkaasti.

TiVi-osaaminen koostuu monesta pienestä osasta, eikä sitä opi itsestään tai tabletilla pelaamalla. Tämän osaaminen ja opetteleminen on mielestämme tärkeää, koska nyt voidaan hyödyntää TiViä ihan eri tavalla, esimerkiksi äidinkielen tunneilla ja keskittyä oikeinkirjoitukseen.

Kevään kerhokerroilla syvennytäänkin sitten ohjelmointiin ja muuhun sellaiseen, mitä tulevaisuudessa varmasti tarvitaan yhä enemmän. Aloittelimme jo http://koodaustunti.fi/ materiaalilla. 

Tänään pääsimme retkelle FuturEduun Keskuskoululle. Peter Ahlroos oli valmistellut meille 3 eri toimintapisteitä, joissa päästiin ohjelmoimaan robottia ja Lego Mindstormia iPadeilla, sekä testailemaan GreenScreeniä. Hauskaa oli ja hyvin sujui. Tässä kuvapläjäys reissusta.








sunnuntai 20. tammikuuta 2019

4U ja 4T salapoliisikertomusten parissa

4T ja 4U oppilaat ovat ratkoneet mysteereitä QR-koodeja apuna käyttäen. Ulla-opettaja sai vinkin Ilkka Mattilan Mysteerin murtajat kirjasta. Oppilaat pääsivät ratkomaan neljää erilaista rikosta, kirjassa on selkeästi ilmaistu vaikeusasteet 1-4, aiheet taaperon naksujen katoamisesta mummon vadelmavarkauteen olivat oppilaiden mielestä hauskoja, mutta myös jännittäviä. Perjantain tunnilla kuultua. ”Ope, tää on niin jännä, etten meinaa uskaltaa avata”.


Homma toimi käytännössä niin, että oppilailla oli kynä ja paperia, sekä iPad tai puhelin. Opettaja luki kirjaa ja oppilaat tekivät muistiinpanoja kukin omalla tyylillään. Sopiviin kohtiin tarinaa on upotettu QR-koodeja, joissa on johtolankoja ja vihjeitä kuvien tai videoiden muodossa. Tarinan lopuksi oppilaat kertoivat, ketä epäilivät ja miksi. Sitten sai lukea loput koodeista ja varas selvisi niiden kautta. 








Tarinat sopivat hyvin noin 10.v, tosin jaksoivat 6lk. vielä hyvin. Yhden oppitunnin (45min) aikana ehtii ratkaista yhden mysteerin. 

Nyt onkin sitten innokkaita salapoliisikertomusten kirjoittajia molemmissa luokissa. Oppikirjan ohjeen ja juuri opetellun vuoropuhelun kirjoittamisen myötä saadaan ratkaistavaksi ihan omia rikoksia, tietysti mukaan upotetaan QR-koodit johtolankoineen.

4U:n oppilaiden hienot kuvitukset ja suunnitelmat.



Työ tehtiin pareittain ja valinnan mukaan joko vihkoon tai suoraa koneelle.






torstai 17. tammikuuta 2019

Mielipidekirjoituksia 2M- ja 2R-luokkalaisilta

Sanomalehtiviikko on tulossa ja siitä innostuneena kirjoitimme 2-3 oppilaan ryhmissä miepipidekirjoituksia. Ensin opettaja kertoi mikä on mielipidekirjoitus, sen rakenteesta ja tutustuimme muutamaan lehdessä olleeseen kirjoitukseen.
Sitten keräsimme oppilailta aiheita ja muodostimme ryhmät. Jokainen ryhmä sai miettimisläksyn: eli pohtivat jo omaa aihetta ja mitä siitä voisi kirjoittaa. Tänään sitten pidimme lasten suosikkipäivän eli urakkapäivän. Kolmen tunnin aikana ryhmät jakoivat vastuutehtävät: yksi oli sihteeri, yksi tiedottaja ja yksi puhtaaksikirjoittaja.He kirjoittivat ensin tekstin lyijykynällä vihkoihin. Sitten tiedottaja esitteli tekstin päätoimittajalle (Marita, Marjo, Kaija tai Hilono). Korjasimme yhdessä kirjoitusvirheet. Sitten alkoi puhtaaksikirjoittajan urakka. Otimme läppärit ja teimme OneDriveen tekstin ja oppilaat jakoivat sen opettajalle. Ehdimme vielä esittää mielipiteet luokan edessä. Tiedottaja luki tekstin ja luokan oppilaat antoivat ryhmälle palautteen tekstistä. Itsearvioinnissa arvioitiin sekä omaa että koko ryhmän käytöstä. Opettajat lähettivät tekstit oikean lehden toimitukseen ja nyt peukkuja pystyyn että julkaistaisiin joko nettilehdessä tai paperilehdessä. Ainakin suuretta tunteella ja touhulla näitä oppilaat tekivät ja opettajat yllättyivät erityisesti mielenkiintoisista aihepiireistä ja ryhmien tsempistä.
Laitamme tähän niiden ryhmien tuotoksen joissa on julkaisulupa huoltajilta. Mitä olette mieltä?




Koulukiusaaminen pitää loppua

Koulussa pitää olla kivaa eikä saa kiusata toisia. Ei ole kivaa joutua koulukiusatuksi.
Tulee paha mieli, jos sinua haukutaan.
Ei saa tiputtaa toisten silmälaseja.
Ei saa piirtää toisten kirjoihin tunnilla. 
Ei saa töniä välitunnilla. Ei saa repiä toisten kirjoja. Ei saa kaataa toisten pyöriä. Ei saa heittää lumipalloja. Toisten vaatteita ei saa pilkata. Toisten repuista ei saa ottaa tavaroita. Liukureilla tai luistimella ei saa huitoa. Emme halua nähdä enää koulu kiusaamista.

Daniel Tekoniemi 
Juulia Holappa
Eveliina Lehto
Länsimetsän koulu 2.M




SODAT OVAT TURHIA    

Miksi pitää sotia? Miksi ihmiset eivät voi elää rauhassa ?Tälläkin hetkellä jossain maassa soditaan. Miksi ihmiset eivät voi elää rauhassa ja sovussa? Muutkin ihmiset joutuvat jopa jättämään oman kotinsa ja joutuvat jättämään kaikki lempitavaransa. Lapsethan myös kärsivät. Lapset eivät edes ymmärrä mitä sotiminen on! Lapset voivat kuolla turhaan aikuisten takia. Koska ne vain sotivat ja sotivat.

Pihla Liimatta, Heidi Svens, Veeti Vasankari
Länsimetsän koulu 2.M



Eläinten rääkkäys on väärin

Eläimiä pitää ruokkia.  Eläimillä on tunteita. Miksi eläinten rääkkäys on keksitty?
Se on aivan tyhmää! Eläimiä ei saa jättää kauaksi aikaa yksin. Eläimille pitää antaa huomiota.
Miksi eläimiä pitää ampua? Jos ottaa eläimen, siitä täytyy pitää huolta!

Hertta Hujanen
Veikka Mäkynen
Cilla Wikman
Länsimetsän koulu


Koulukiusaaminen

Koulukiusaaminen on typerää.
Meidän mielestämme se pitäisi lopettaa kokonaan!
Mieti miltä sinusta tuntuisi, jos sinua kiusattaisiin.
Se on ikävää,  jos sinua haukutaan asioista. Jos sinua kiusataan niin kannattaa todellakin kertoa aikuiselle.
Se on rohkea joka puuttuu kiusaamiseen ja menee väliin! 

Jelmeri Talvitie, Emma Moisio, Leevi Övermark 
Länsimetsänkoulu 2.M



Kannattaako tupakoida?

Tupakointi ärsyttää keuhkoja. Tupakka-aski maksaa paljon. Se maksaa yli kymmenen euroa kaupassa. Tupakan haju haittaa muita ihmisiä, koska tupakan haju tarttuu vaatteisiin.
Tupakka menee myös muiden ihmisten keuhkoihin. Tupakka pitäisi kieltää.

Eemeli Holopainen, Emma Lassila, Leevi Koivuniemi
Länsimetsänkoulu 2.M




Nettikiusaamisen pitää loppua

Nettikiusaamisen pitää loppua koska siitä tulee kaikille paha mieli. Erilaisissa ryhmissä ketään ei saa jättää ulkopuolelle. Netissä voi myös kehua niin tulee hyvä mieli. Haukkuminen ja ilkeät sanat loukkaavat. ÄLÄ LOUKKAA NETISSÄ! 

Joonatan Paakki  
Topias Uusi-Ranta  
Teo Oinas 
 Länsimetsän koulu Vaasa 2M-luokka



Muovijäte meressä

Meren roskaaminen pitäisi meidän mielestämme lopettaa. Maailman merissä ajelehtii noin viisi biljoonaa muovista esinettä. Toivoisimme että muovijätettä ei heitettäisi maailman meriin vaan kierrätettäisiin. Koska noin miljoona merilintua menehtyy vuosittain meressä olevien muovijätteiden takia. Meidän mielestämme kierrätyspisteitä pitäisi olla enemmän. Haluaisimme vain että maailma voisi hyvin.😊 

Nella Renkola, Oliver Salonen ja Vilma Käräjämäki
Länsimetsän koulu 2.M




Lapsetkin voivat hoitaa poneja ja hevosia
Kannattaa aloittaa poneista. Poneja on helpompi hoitaa. Ponit ovat usein kilttejä ja rauhallisia. Sitten kun olet oppinut hoitamaan ponia voit jatkaa hevosista. Kannattaa olla rauhallinen, kärsivällinen ja varovainen. Mutta jos olet epävarma, niin kysy aikuiselta tai tallitytöiltä. Jos ratsastat hevosella, aloita talutuksella. Kannattaa pyytää rehujen kanssa apua. Muista varoa, ettei hevonen tai poni astu varpaillesi.  Ponit ja hevoset ovat söpöjä!
Venla Voima, Olivia Saukko ja Aada Glasberg, Länsimetsän koulu, Vaasa, 2R.

Varo liukkaita teitä 
Jos kaatuu tai liukastuu, voi mennä jalka tai käsi poikki tai lyödä pään. Sitten ihmisiä voi pyörtyä ja jäädä auton alle. Teitä pitäisi hiekoittaa, että onnettomuuksia ei sattuisi. 

Petrus Ristolainen, Nea Lähteenmäki, Yousef Al- Haddad, Länsimetsän koulu, Vaasa 2R

Länsimetsän koulu on paras
Länsimetsän koulu sijaitsee Gerbyssä. Täällä on mahtavaa ruokaa ja ahkerat keittiön tädit. Kiusaamiseen puututaan. Länsimetsän koulun ympäristö on mahtava. Välitunneilla on kiva leikkiä. Länsimetsän koulussa on hyviä futiskenttiä. 
KANNATTAA TULLA LÄNSIMETSÄN KOULUUN ! 
Länsimetsän koulu 2R Vaasa. Steinar Halldorsson, Emma Laiho ja  Ramsis Ghlafan.

Eläintä ei saa unohtaa
Eläintä pitää hoitaa ja ruokkia. Jos eläimelle käy jotain se pitää viedä eläinlääkäriin. Koiria pitää viedä lenkille, joka on rodulle hyvä. Eläintä ei saa koko ajan komentaa. Eläimet ansaitsevat hellyyttä. Jos sinulla on allergiaa, sinun täytyy antaa eläimesi pois, koska eläin kärsii.

Rakasta eläintäsi, koska eläin rakastaa sinua, eikö?
Matilda Karhu ja Josefina Lehtola Länsimetsän koulu, Vaasa, 2R

Hyvä terveys
Pysy terveenä liikkumalla ja syö terveellisesti, nuku riittävästi. Ole ystävällinen,
kiltti ja auta muita. Lue kirjoja. Pidä kaverista huolta. Pue lämpöiset vaatteet. On tärkeää pysyä terveenä, että jaksaa olla koulussa.

Eva Moradi ja Sanni Valkama, Länsimetsän koulu, Vaasa 2R

Nuuska tappaa
Jos ostaa nuuskaa, menee rahaa hukkaan. Onneksi nuuskaa ei myydä   Suomessa. Siitä voi saada syövän, hampaat menevät rikki ja se on myrkyllistä. Miksi nuuskaa pitää edes myydä? Toivon että vanhemmat lopettaisivat nuuskan käytön. 
Jasper Pöytälaakso, Väinö, Luoma, Viljami Björklund, Länsimetsän koulu, Vaasa 2R

Lemmikit voivat kiusata toisiaan
Onko sinulla kotonasi lemmikkejä? Yleensä lemmikit ovat sopuisasti. Joskus ne voivat kiusata toisiaan. Voit auttaa niitä komentamalla. Joskus kun eläimet leikkivät se voi näyttää, että he tappelevat. Muista kehua, että he ovat sopuisasti. Riitelijät voi viedä eri tilaan. Ruokailussa kannattaa olla eri paikat. Tärkeintä on, että et luovuta se on eläimen parhaaksi! 
Miiku Lesonen Eemeli Halmesmäki, Klaidi Grebeshi, Länsimetsän koulu 2R Vaasa

 


perjantai 11. tammikuuta 2019

Kääk...koodausta!

Koodaus on tullut uuden opetussuunnitelman myötä vahvasti koulumaailmaan. Onko koodaus pelottavaa, innostavaa, vaikeaa,  hupia, loogista päättelyä, syy-seuraussuhteita....
 Omasta mielestäni kaikkea noita edellisiä..paitsi ei se ole pelottavaa. Toki opettajan tulee miettiä ikäluokalle sopivantasoiset haasteet.
Kakkosluokkalaisten kanssa aloitimme ensin matematiikan oppikirjan tehtävillä. Sitten iPadeillä on hyvä koodausohjelma jossa käydään perusteet läpi askel askeleelta. 
Sitten otimme käyttöön BeeBotit. Kakkosella on uskomaton ilo siitä kun osalla tunneista on open lisäksi erityisope ja ohjaaja. Saimme jaettua oppilaat pienempiin ryhmiin ja toiminnallisuus lisääntyi. 
Antoisinta oli kun toinen parista koodasi haluamansa reitin, toinen tsekkasi koodin, tarvittaessa korjattiin ja sitten testattiin. 
Tällä viikolla aloitimme myös kymmensormijärjestelmän opettelun Näppistaituri-ohjelmalla. 
 Kylläpä oppilaat pääsivät hyvin vauhtiin jo ensimmäisellä tunnilla. Ensi viikolla jatketaan näppäintaitoja ja koodausta...
Hienoa antaa hyödyllisiä taitoja jo kakkosluokalta lähtien. Tuntuu hyvältä valmistaa lapsia tulevaisuuden haasteisiin!