Sivut

tiistai 28. marraskuuta 2017

Onnea!

Paljon onnea  meidän Matti! 

Aamulla yllätimme sankarin onnittelulaululla koko koulun voimin. 
Iltapäivällä vietimme juhlaa musiikin, runojen ja kakkukahvien merkeissä. 
Karkikatyyrikortin taiteili Marita-harjoittelija.





maanantai 27. marraskuuta 2017

Lapsi mukaan töihin -päivä

Oletko kuullut tapahtumasta, jossa ideana on ottaa yhdeksi päiväksi oma lapsi mukaan työpaikalle? Pähkinän kuoressa idea on tällainen: 

Moni lapsi ei välttämättä edes tiedä saati osaa selittää, mitä oma vanhempi tekee työkseen. Lasten on kuitenkin tärkeää päästä näkemään ja kokemaan, missä heille tärkeät aikuiset viettävät päivänsä ja mitä työn teko on. Myös työpaikkojen on hyvä nähdä työntekijöiden lapsia.
Mallia Lapsi mukaan töihin -päivään on otettu vastaavista kansallisista päivistä, joita vietetään muun muassa Yhdysvalloissa ja Englannissa. Lapsiasiavaltuutetun toimisto koordinoi kampanjapäivän suunnittelua yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.
Lapsi mukaan töihin -päivä tarjoaa työpaikoille mahdollisuuden nostaa esiin lasten ääntä ja osallisuutta sekä saada hyödynnettyä lasten ja nuorten raikkaita ajatuksia. Päivän tarkoituksena ei ole kuitenkaan teettää lapsella varsinaisesti työtä, vaan tutustuttaa hänet vanhempansa tai muun läheisen aikuisen arkeen.
Päivän ei tarvitse olla kestoltaan pitkä, esimerkiksi aamu- tai iltapäivä riittää hyvin. Lapsi on päivän ajan sen aikuisen vastuulla, joka on hänet mukaan työpaikalle ottanut. Tutustumisen aikana lapsille voidaan järjestää esimerkiksi esittelytilaisuus, tutustumiskierroksia sekä työpaikan toimialaan liittyvää pientä toiminnallista ohjelmaa.
Muistathan myös jättää ajoissa päivään osallistuvan lapsen koululle koulun käytäntöjen mukaisen poissaolopyynnön työpaikkatutustumisen ajaksi. Myös lapsen tuomisesta työpaikalle sekä siihen liittyvistä järjestelyistä on aina sovittava työnantajan kanssa.
(lähde: www.lapsimukaantoihinpaiva.fi)
Yleensä aloitteen tekijä tässä on huoltaja. Hän pyytää opettajalta lupaa ottaa lapsi mukaan töihin ja anoo vapaapäivää koulusta ja kysyy päivän läksyt. Muutamissa muissa luokissa oli yksittäisiä oppilaita vanhemien työpaikoilla. Tänä vuonna päätimme 6K- ja 6M-luokassa järjestää päivä isommin ja mainostimme tätä muillekin opettajille. Meillä päivä nivoutuu loistavasti yhteiskuntaopin oppisisältöihin. Huoltajat lähtivät innolla mukaan ja järjestivät työpaikkaa lapselleen isän, äidin, isosiskon, isoveljen, tuttavan työpaikalta. Ihan kaikki eivät tässä onnistuneet. Halusimme kuitenkin jokaiselle tämän kokemuksen joten kysyimme voisiko joku ottaa toisenkin lapsen omalle työpaíkalle. Lisäksi sijoitimme oppilaita koulun yhteydessä olevaan eskariin, siistijöiden ja koulunkäynnin ohjaajien kanssa. Kaikki saivat siis työpaikan. Osalle ei osunut juuri perjantaipäivä mutta he hoitavat joko etu- tai jälkikäteen työtunnit viikonloppuna tai koulupäivien jälkeen. 
Päivän aikana oppilaat seurasivat työpaikalla työskentelyä, tekivät tehtävämonisteen päivästä jossa oli mm. työntekijän haastattelu ja itsearviointi lapsen työpäivästä. Koulusta sai eväsruoan mukaan jos halusi. Työpaikalta tuli ottaa myös yksi valokuva noudattaen kuvauslupia. Laitankin näitä valokuvia niin näette minkälaisissa töissä oppilaat ovat saaneet olla. 
Merkkarin koulussa oli jopa neljä tonttua touhussaan

ABB

koulunkäynninohjaajan työ

vanhainkoti

hotelli

vakuutusyhtiö
 yliopisto
siistijän työ

yliopisto

musiikkistudio

Vamia

Leipurit asialla

hevostalli

teollisuustarvikkeet

keittiökalustefirma

Mitä ihmettä me opettajat sitten teimme koko päivän? Haiskahtaako huijaukselta? Kovin oli autiota aamulla luokassa : )  Pidimme urakalla arviointikeskusteluita ja teimme rästihommia. Viimeinen keskusteluaika oli neljän maissa Jimin perheelle. Jimi oli ollut päivän leipomossa ja toi ylpeänä lämpiäisiä töistä. Ikinä ei ole maistunut hillomunkki niin hyvältä kuin tämän päivän päätteeksi. Tyytyvinen olo! Päivä ei olisi mitenkään onnistunut ilman vanhempien aktiivisuutta ja tietysti oppilaiden innostusta.

Seuraavaksi otteita oppilaiden haastattelutehtävästä. Kysymykset olivat:
Millaisia työtehtäviä sait tehdä päivän aikana?
Haastattele yhtä työntekijää ja pyydä häntä kertomaan työstään. Kysy myös häneltä: Jos kävisit nyt koulua, mihin oppiaineisiin haluaisit erityisesti satsata?
Kerro ajatuksia päivästä. Mitä uutta itse opit päivän aikana.
Mikä on toiveammatti ja miten voit sen saavuttaa.
Itsearvioinnissa oppilas arvioi omaa oma-aloitteisuuutta, ystävällisyyttä ja ahkeruutta.
Tässä tulee otteita muutaman oppilaan vastauksista.

Valtteri oli Vamialla isänsä työpaikalla. Hän sai mm. ohjelmoida robottia ja tutustua vesileikkuriin. Isän tärkeä viesti oppilaille on se, että opskelkaa ja oppikaa nuorena. Jos opiskelun tekee työnohjessa se on aikamoinen urakka kuten hänellä. Koulussa hän olisi halunnut näin jälkikäteen satsata vielä enemmän matematiikkaan ja kieliin. Englannin lisäksi olisi hyvä oppia esim. ruotsi tai espanja. 

Mobin oli eskariryhmässä töissä ja oli todella tyytyväinen päiväänsä. Hän huolehti metsäretkellä ettei kukaan lapsi mennyt liian kauas. Sisällä hän auttoi vaatteiden laittamisessa kuivauskaappiin ja monessa muussa hommassakin. Mobin oppi päivän aikana, että jos on ahkera, niin saa silloin paljon aikaan. 

Inna oli kaupungilla hr-kontrollerin työhön tutustumassa. Työtehtävät eivät olleetkaan aivan "pikkunakkeja": Vaasan kaupunkistrategian viimeistely ja kuntaliitosneuvotteluihin valmistautuminen. Hän haastatteli Markku Järvelää ja hän pitää työtään kiinnostavana ja mukavana. Innan haaveena on isona auttaa kehitysmaiden köyhiä perustamalla terveyskeskuksia ja jakamalla tärkeitä tarvikkeita. 

Noora oli töissä nuorisotalolla tätinsä työpaikalla. Hän sai päivän aikana tehdän monenlaisia työtehtäviä. Haastattelussa täti kertoi että hänen mielestään nuorten liikkuminen on minimaalista nykyään ja se on kuitenkin hyvin tärkeää nuorena ja vanhana. Nooran mielestä työskenteleminen nuorten kanssa on rankkaa ja mukavaa samaan aikaan. 

Jami tutustui isänsä työpaikkaan ja urakoi jopa 400 tuoliin pehmusteet jalkojen alle. Isän mielestä työssä on parasta se, että se on monipuolista. Jokainen päivä on erilainen. Jami oppi työpäivänä että oli homma mikä tahansa, niin se pitää vaan tehdä! 

Kalle oli vanhainkodissa töissä ja hän keräsi tarjottimia ja piti tietovisan vanhuksille. Kalle oppi päivän aikana, että ihmiset ovat erilaisia mutta kaikki yhtä tärkeitä. Kallen haaveammatti on lääkäri. 

Kyselin parilta huoltajalta palautetta päivästä:
Olipa kiva! Piristi koko työyhteistöä.
Eipä sitä tule normaalisti kerrottua omista työkuvioista kotona. Nyt oli hyvä sauma siihen.
Hyvin meni kun assistentti seurasi silmä kovana koko päivän. 

Ensi vuonna otetaan uusiksi! Jos nyt huoltajana huomasit tämän tempauksen liian myöhään, niin ei muuta kuin ensi vuonna yhteyttä vain opettajaan!

lauantai 25. marraskuuta 2017

Juhlahumussa kohti h-hetkeä!

Nyt alkavat olla lähellä monet juhlahetket ja koulussa oikein aistii juhliin valmistautumisen ja vähitellen koko koulu koristautuu juhlakuntoon. Wilmasta huoltajat löytävät tärkeät infokirjeet. Tässä kertauksena pari asiaa.

Perjantaina 1.12.vietämme perinteisesti adventtihartautta koulun takapihalla. Tilaisuus alkaa klo 8:45 ja kestää noin puoli tuntia. Kotiväki on tervetullut mukaan tähän tilaisuuteen.  Tästä alkaakin joulun odotus ja tänä vuonna Heidi-ope aputonttuineen ovat valmistaneet hauskan joulukalenterin Herkkulaan.

2.12. koulussamme on itsenäisyyden teemapäivä ja avoimet ovet. Oppilaat ovat opettajien ja ohjaajien luotsaamana valmistautuneet päivään monin eri tavon. Huoltajat pääsevät seurailemaan puuhia ja esityksiä. Wilmasta löytyy aikataulut a- ja b-puolen tapahtumiin. Laitan ne myös tähän niin lauantaina voi varmistaa että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Klikkaamalla kuvaa se suurenee. Ohjelma on jaettu myös paperisena lapsille reppuihin.

Päivän päätteeksi kokoonnumme saliin ja Herkkulaan yhteiseen juhlapäivän päätökseen. 

Tiistaina 5.12. vietämme tasavallan päivää juhlaruokailun ja Suomi 100v.- teeman merkeissä. Koulua on kaikilla 8-12

6.12. on sitten Suomen satavuotispäivä. Onnea!

perjantai 24. marraskuuta 2017

Unicef- yhdessä lasten parhaaksi

Saimme koululle vieraaksi Jani Lydenin Unicefista ja hän kertoi oppilaille Uncefin toiminnasta, lasten oikeuksista ja kestävästä kehityksestä. Suuret kiitokset Janille sekä Anne-opettajalle tilaisuuden järjestämisestä.


Kokoonnuimme kolmessa ryhmässä koulun kirjastoon kuuntelemaan Jania. 




Tässä näette kaksi videota, joissa tytöt kertovat mitä heille jäi mieleen Unicef-tunnista. 

Tänään vietetään kahta päivää:
Black Friday- päivää, jonka tarkoituksena on innostaa ostamaan paljon. sekä
Älä osta mitään- päivää, jonka tarkoitus on taas miettiä mitä oikeasti tarvitsee.
Tässä onkin meille mietittävää :D
Koulussa jokainen voi kiinnittää erityistä huomiota siihen, ettei vie ruokaa roskiin!

Loppuun vielä vinkki: Roni ja Miklu, suositut tubettajat ovat tehneet hyviä aiheseen liittyviä videoita. Alla on linkki yhteen näistä:






torstai 23. marraskuuta 2017

Suomi 100

3T- luokassa on valmistauduttu Suomen 100-vuotispäivään hyvissä ajoin. Tässä valmistuu Suomi-aiheisia laatikoita, joiden sisälle rakentuu maisema-alueita. Töitä on paiskittu ilolla ja tunteella. Vaikka menossa oli monta erilaista toimintaa oli tunnelma luokassa aivan upea. Ope kaivoi kaapeista kaiken mahdollisen materiaalin couscousista, kulkusiin ja tapetista tyynyvanuun. Oppilaat pulppusivat mahtavia ideoita. Valmiit työt ovat maisemaluokassa myös muiden ihaltavana.



















Odotellessa maalin kuivumista oli vuorossa Bingelin Suomi-jakson tehtäviä.






Oppikirjan avulla harjoiteltiin tiedonetsintää ja silmäilevää lukemista, jokaisesta maisema-alue tuli löytää kartasta ja mainita siihen liittyvä muutama asia, joka löytyi kirjan tekstiä lukemalla.






perjantai 17. marraskuuta 2017

Säbätapahtuma 3-4-luokilla




Tällä kertaa bloggaajina toimivat 4T-luokan Emilia ja Suvi. Suuret kiitokset! 

Säbätapahtuma 3-4 luokilla

Länkkärin koulun säbäjoukkue kokoontui herkkulaan klo 7.45.  Aamulla pidimme nimenhuudon ja jaoimme mailat, liivit ja lasit. Lähdimme klo 8.00 Botnia-hallille Isolahden koulun kautta. Nelosluokan tytöillä oli neljä peliä. Nelosluokan pojilla oli kaksi peliä ja kolmosten pojilla oli kolme peliä.  Nelosluokan tyttöjen ensimmäinen peli oli klo 9.00 ja tyttöjen seuraava peli oli klo 9.15. Seuraavana oli vuorossa kolmosten poikien peli klo  9.30. Sen jälkeen vuorossa oli nelosen poikien peli. Nelosen tytöt voittivat kolme peliä ja hävisivät yhden pelin. Nelosen pojat  hävisivät molemmat pelit. Kolmosen pojat voittivat kaksi peliä ja hävisivät yhden pelin. Lähdimme koululle klo 11.35 ja olimme koululla klo 11.50. Sen jälkeen palautimme liivit, lasit ja mailat. Sitten menimme syömään.


Kiitos Maria-ope valokuvasta, jonka hän otti lähdön hetkellä.
 Jos (kun...some kertoo kaiken) fanittajilla on tästä
tai tulevista urheilukisoista kuvia, otan ilolla vastaan.
Voitte lähtettää kuvat Maritalle, niin tarkistan nettiluvat.


maanantai 13. marraskuuta 2017

Lahjoita luistimia varakäyttöön koululle


Länsimetsän koulun vanhempainyhdistys toivoo lahjoituksia koskien tyttöjen ja poikien luistimia. Koot
olisivat 35–37. Luistimet tulisivat koululle varaluistimiksi liikuntatunneille. Nyt on oiva tilaisuus antaa hyvän kiertää. Jos kaapeissa lojuu pieniä luistimia, voit vinkata niistä vanhempainyhdistyksen sähköpostiin tai facebook sivujen inboxiin. Joku hakee ne sitten sopimuksen mukaan.

Kiitos. 
Email osoite:

lansimetsan.vanhempainyhdistys@gmail.com

sunnuntai 12. marraskuuta 2017

Kylläpä saatiin tällä viikolla paljon aikaan!

Nuo otsikon sanat tuli suoraan sydämestä perjantain viimeisellä tunnilla yhdeltä 6M-luokan oppilaalta. Ope oli kyllä samaa mieltä. Monipuolinen viikko oli paketissa ja hyvillä mielin sujautettiin valmiit isänpäiväkortit reppuun.

Tässä kolme tunnelmapalaa 6K- ja 6M-luokista kuluneelta viikolta. Ajatukset ja pohdinnat ovat tietenkin vain minun, ei koko koulun mielipiteitä.

Suomen historian aikajana:
Olemme pitkin syksyä korostaneet Suomen 100v- juhlavuotta. Itse juhlassa 6M- luokan vastuulla on historian aikajana. Tämä urakka on kestänyt yli kuukauden. Tällä viikolla saimme sitten "purkitettua" vihdoin materiaalin talteen. Maamme historia jääkaudesta tähän päivään on toivottavasti kirkastunut tekemisen aikana oppilaille normaalia syvemmin. Projektin myötä oppilaat ovat saaneet paljon erilaisia vastuutehtäviä ja jokaisen työllistäminen ja vahvuuksien käyttö on ollut haaste ja mahdollisuus samalla kertaa. Isoin haaste oli sopivien tvt-välineiden puuttuminen mutta hätä keinot keksii ja lopputulokseen olemme luokan kanssa todella tyytyväisiä. Aikajana on jo nyt koululla esiillä oppilaita varten. Historia on pilkottu 10 osaan ja jokaiseen osaan liittyy parityönä tehdyt julisteet. Julisteissa on nurkassa qr-koodi josta aukeaa kuunnelmaosuus äänitehosteineen. Aikajanaan liittyy myö Kahootissa oleva tietokilpailu. Huoltajat pääsevät aikajanalle 2.12. juhlapäivä aikana. Oppilaat ja opettajat ovat tervetulleita jo vaikka heti huomenna! Teknistä apua saa 6M-luokan oppilailta ja Marita-opelta.
Tässä pieni makupala aikajanasta:

iMoviet Aasian maista:
Torstaina meillä oli urakkapäivä. Aiheena oli valmistaa iMovie -elokuvat ryhmissä yhdestä Aasian maasta. Meillä oli apuna koulumme tutor-opettaja Tiina; iso kiitos Tiinalle! Hommaa piisasi päiväksi ja meinasi oppilailta aika loppua kesken. Hienoja töitä kuitenkin ryhmät saivat aikaan ja erityisen tyytyväisiä olimme siihen, että oppilaat kokosivat töihin monipuolisesti faktaa ja tunnelmia. Tarkan syynin alla olivat tekijänoikeudet ja lähdetiedot. Teknisesti yhdisteltiin kuvaa, videota, ääntä, tekstiä eli todellista monilukutaitoa! Tässä haasteena oli koulun verkko. Ennen urakkapäivää toiveena oli tehdä koko homma Windows-laitteella, mutta tarvitttavan ohjelman lataaminen oli täysin mahdotonta. Muutaman päivän takkuilun jälkeen siirryimme iPad-puolelle. Itse tekeminen meni suhteellisen sujuvasti eikä moni laite tipahtanut verkosta. Mutta voi miten monta uutta harmaata hiusta tuli kun yritettiin näitä ladata OneDriveen....lähes mahdotonta...ja urakka jatkuu vielä. Näistä videoista laitan tähän pari ihailtavaksi.








Kipinän hetki: 
Perjantaina oli vuorossa Kipinän Meri Seppäsen ohjaama tanssitunti. Tälläiset yhteistyöt paikallisten seurojen kanssa on aivan mahtavaa. Molemmat hyötyvät: oppilaat saavat kokeilla monia lajeja oppituntien aikana ja seurat saavat mainosta ja uusia harrastajia omiin ryhmiin. 






tiistai 7. marraskuuta 2017

Hur är läget?

Vai
How are you?
Wie geht's?

Kaikilla kolmella kielellä, ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi annetaan Länsimetsässä tänä vuonna opetusta.
Kielipainotteisuus on vahvasti esiillä. Meillä on varhennettua kielten opetusta eli vierasta kieltä opetellaan jo heti ensimmäisestä luokasta lähtien. Lisäksi löytyy tandem-toimintaa Gerby koulun kanssa. Kielikylpyluokkia on jo kolmanteen vuosiluokkaan asti. Majakka- verkostohankkeessa vahvistetaan kielten opetuksen näkyvyyttä koulun arjessa ylipäätään. Englanninkielen kerho käynnistyi juuri.


Eilen kuitenkin vietettiin ruotsalaisuuden päivää ja sen kunniaksi Anne-opettaja järjesti koulun kirjastoon ihan oman uuden hyllyn, johon on hankittu ruotsinkielisiä lasten- ja nuorten kirjoja. Uusien rinnalle Anne ja Nina hankkivat myös kirjoja pääkirjaston poistokirjoista. Eikö näytäkin hylly hienolta?





perjantai 3. marraskuuta 2017

Ohjelmointia ja matikkaa

Vanhempainyhdistyksen sponssaamat ohjelmointirobotit ovat olleet ahkerassa käytössä. 3lk. toimintatorstaissa kässäluokassa oli erilaisia ohjelmointipisteitä missä harjoiteltiin samalla kertolaskuja.

Opettajat saivat viime viikon lauantain koulutuspäivässä hyviä vinkkejä miten yhdistää ohjelmointia eri aiheisiin.


Tässä pisteessä on menossa kertotaulu battle. Molemmilla pelaajilla oli samanlaiset alustat, joissa kertolaskujen vastauksia. Yksi luki muille laskun ja pisteen sai se, joka nopeimmin laski ja ohjelmoi robotin oikeaan vastaukseen. Nopein laskija ei suinkaan aina ollut se joka sai pisteen.



Tässä oli yhdistetty sekä kerto- että yhteen- ja vähennyslaskua. Vastaukset löytyivät ruudukosta ja robotti ohjelmoitiin vastaukseen varomalla punaisia ruutuja.



Tässä sama homma mutta tällä kertaa vastaukseen piti kiertää vihreän ruudun kautta.