Sivut

tiistai 31. tammikuuta 2017

Hyvää mieltä yhdessä

Tänään oli opetushenkilökunnalla iltapäivällä Hyvää mieltä yhdessä - koulutus. Koulutuksen tavoitteena oli;
- saada osaamista lasten mielenterveyden vahvistamiseen ja edistämiseen.
- saada työkaluja OPS 2016:n sisältöjen mukaiseen opetukseen mielenhyvinvoinnin alueella.
- tutustua mielenterveystaitojen opetusmateriaaliin ja harjoituksiin toiminnallisten harjoitusten kautta.

Iltapäivä oli oikein onnistunut. Saimme paljon eväitä sekä opetustyöhön, omaan hyvinvointiin sekä työyhteisön toimivuuteen ja ilmapiiriin. Koulutus koostui luentotyylisestä osuudesta sekä käytännön harjoituksista.

Iltapäivän materiaali löytyy sivustolta: www.mielenterveysseura.fi .Alla on muutama poiminta...


Pohdimme mitkä asiat kuuluvat lapsen mielenterveyteen.
Yllätys yllätys, samat asiat tukevat myös aikuisen mielenterveyttä



Vuorovaikutustaidot ovat äärettömän tärkeitä niin opettajan ja
oppilaan, lapsen ja aikuisen sekä lasten keskinäisessä vuorovaikutuksessa.



Tässä kokeiltiin erilaisia hyvän mielen leikkejä käytännössä. 


What matters most... is how you see yourself. 



Kehoitan lukijoita katsomaan yllä olevan videon. Se paljastaa todella tehokkaasti pienen lapsen reaktiot äidin huomioon ja keskittymiseen. Videon edetessä näet miten lapsi reagoi kun äiti ei häntä huomioi. Samat reaktiot tapahtuvat myös koululaisissa ja aikuisissa. 




Tässä vielä hauska video, jossa opettajat ja ohjaajat testaavat hiirulainen -leikkiä. Lapset ja opettajat ovat terveitä kun he leikkivät, vai mitä?

Koulutuksen myötä toivotaan että opettajat vievät vinkit ja ajatukset luokkiin ja näiden myötä saamme tehtyä Hyvää mieltä yhdessä. Suuret kiitokset Pirjo Luomalalle Suomen mielenterveysseuraan. 





maanantai 30. tammikuuta 2017

Paula Pitkäsen mietteitä opetusharjoittelusta Länkkärissä

Harjoitteluni Länsimetsän koululla on nyt ohitse ja Marita-open pyynnöstä kerron hieman harjoittelustani; mitä siihen sisältyi, miten se sujui ja mitä ajatuksia siitä heräsi.
Opiskelen Turun yliopistossa Rauman yksikössä luokanopettajaksi ja näin neljäntenä vuonna opintoihin kuuluu suorittaa syventävä kokonaisharjoittelu, jossa harjoittelupaikan opiskelija saa valita itse. Länkkäri tuntui luonnolliselta valinnalta, sillä olin siellä itsekin oppilaana vuosina 1999–2005. Myös yhdeksännen luokan TET-harjoitteluni suoritin Länkkärissä, sekä tein siellä sijaisuuksia satunnaisesti lukion jälkeen vuosina 2011–2013. Jokin koulussa selvästi vetää minua puoleensa! 

Koska koulu oli tuttu ja minuakin aikoinaan opettaneet opettajat (mm. Sirpa, Kirsi ja Olli) kuuluvat vielä henkilökuntaan, minua jännitti todella paljon. Harjoittelun alussa oli tunne, että on näytettävä minua opettaneille (ja kasvattaneille) aikuisille, että tuli minustakin ihan hyvä, kelpo aikuinen! Onneksi jännitys katosi heti ensimmäisenä päivänä ja olo oli jollain tapaa kotoinen. Muistot omista länkkäriajoista tuli väkisinkin mieleen kulkiessani koulun käytäviä. Jos vielä 15 vuotta sitten kinastelin luokkakavereiden kanssa siitä, ketä joutuu koputtamaan pelottavan opettajahuoneen oveen toivoen, että oma opettaja tulee avaamaan, niin nyt istuin siellä kahvikuppi kädessä huvittuneena siitä, että pieni jännitys huonetta kohtaan on vielä tallella.

5K

Harjoittelun suoritin suurimmaksi osin 5K-luokassa ja Kirsi-ope toimi ohjaavana opettajana koko harjoittelun ajan. Joulukuun aikana seurasin opetusta sivusta kahden viikon verran ja toimin oppitunneilla apuopettajan roolissa. Näin pääsin tutustumaan luokkaan ja sen oppilaisiin ennen omien tuntien pitämistä. Sain myös seurata, miten koko koulu valmistui yhteiseen joulujuhlaan ja nähdä opiskelijan näkökulmasta, miten uusi opetussuunnitelma on ns. kentällä otettu käyttöön. Yllätyin positiivisesti etenkin siitä, miten käsityön opetus mahdollisista haasteista huolimatta on onnistuttu toteuttamaan Länkkärissä. 
Tammikuussa oli sitten aika astua opettajan rooliin ja yhteensä pidin 18 tuntia opetusta; 9h yhteiskuntaoppia, 5h matematiikkaa, 2h kuvista ja 2h liikuntaa. Tunnit jakautuivat kahdelle viikolle. Yhteiskuntaopissa käsittelimme oppilaiden kanssa teemaa Opi vaikuttajaksi. Teema käsitteli tärkeitä aiheita kuten sananvapautta, mielipidekirjoitusta sekä jokaista oppilasta koskevaa oppilaskuntaa. Teema integroitiin äidinkieleen, jossa jokaisen oppilaan kirjoittama mielipidekirjoitus lähetettiin Pohjalaiseen. Näin oppilaat pääsivät itse vaikuttamaan heille tärkeään aiheeseen.
Yhdellä oppitunnilla oppilaat keksivät pareittain omat yhdistykset ja yhdistyksiä syntyi mm. uhanalaisten eläinten ja sotien keskellä asuvien lasten pelastamiseksi. Oli mielenkiintoista opettaa oppilaille yhteiskuntaopista kokonaisuus, laatia siitä koe ja vieläpä arvostella kokeet. Huomasin miten haastavaa kokeiden korjaaminen ja arvosanojen antaminen voi olla, etenkin kun lopputuloksen on oltava tasapuolinen. Matematiikassa aiheena oli murto- ja desimaaliluvut ja liikuntatunnilla pääsimme luistelemaan kauniissa talvisäässä. Kuviksen tunneilla aiheena olivat revontulet ja oppilaiden pölypastellitöistä tuli kerrassaan upeita! 

 5K-luokan revontulimaisemat

Sain Kirsiltä palautetta päivittäin pitämistäni oppitunneista, siitä mikä opetuksessani oli onnistunut ja mihin asioihin kiinnittää jatkossa enemmän huomiota. Kaiken kaikkiaan Kirsiltä saatu palaute oli rakentavaa, mutta ennen kaikkea kannustavaa, kiitos Kirsi! Harjoittelun päätyttyä myös oppilaat kirjoittivat omat palautteensa siitä, miten heidän mielestään olin pärjännyt opettajana. Nämä vinkit pidän ehdottomasti mielessä tulevaisuudessa!
Kahden oppilaan palaute opetuksestani
Opetusharjoittelu toimi myös piristysruiskeena omia opintojani kohtaan. Motivaatio valmistua yliopistosta ajoissa kasvoi huimasti ja vaikka opiskelijaelämästä suurimmaksi osin nautinkin, en malta odottaa, että valmistun opettajaksi. Harjoittelu antoi minulle hyvät eväät tulevaa varten ja vaikka opittavaa edelleen riittää, 5K-luokassa opettaminen opetti minulle enemmän kuin osasin odottaa. Voin tuntea vain kiitollisuutta saadessani opettaa niin mahtavaa luokkaa!
Kiitos Matti-rehtorille, kun sain tilaisuuden tulla harjoittelemaan Länkkäriin sekä kiitos Kirsille, kun otit minut luokkaasi ja jaksoit tukea ja kannustaa koko harjoittelun ajan. Iso kiitos myös 5K-luokan oppilaille, jotka antoivat juuri sopivasti haastetta ja tekivät harjoittelustani ikimuistoisen!  Hyvää kevättä koko Länsimetsän poppoolle! 

Paula Pitkänen Ex-oppilas Länkkäristä, nykyinen opettajaopiskelija Turun yliopistossa 

keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Minne tuuli kuljettaa...

Meidän pitkäaikainen kanslisti jättää "villin lännen" ja siirtyy viisaille itämaille eli Variskan koululle. Kiitokset Eija työpanoksesta Länkkärissä. Hommat on hoituneet hyvin ja ilman otsaryppyjä.
Tervetuloa Katri Tuovinen Länkkäriin! Kovasti on sinua kehuttu kyllä joten hommat hoituu jatkossakin.

Kiitoskukkaset Eijalle


Laulaa luikastiin työporukan kanssa
Ollin sukulaismiehen säveltämä ralli
 

Tervetuloa Katri ja tervemenoa Eija! 


torstai 19. tammikuuta 2017

Säbinäääää!

Länsimetsän koulun salibandyjoukkue sai pronssia koulujenvälisistä, ja loppuottelupaikka ja lohkovoitto oli 30 s päässä... Mutta tosi hyvin ja yläkanttiin pelit meni...
Matias Marjeta, Joni-Petteri Kuoppala, Eino Vuohijoki, Mikael Lehtonen (mv), Oliver Ristiluoma, Julle Tolppanen, Veeti Nurmikoski, Samu Järvinen, Kaapo Haapaharju, Niilo Borisov, Anttoni Alahuhtala ja Petteri Taijala.

t. Olli Kärki

tiistai 17. tammikuuta 2017

Päivämäärävinkkejä

Virallinen tiedottaminen hoituu Wilman koulutyöntiedotteen kautta. Sieltä ei kuitenkaan löydy muutamia tulevia erikoispäiviä ja kyselyitä tulee huoltajilta, niin kerään tähän muutamia, jo nyt tiedossa olevia tapahtumia...



viikko 5: Sanomalehtiviikko
31.1. veso-iltapäivä
1.2. uinti
2.2. taidekerho alkaa
7.2. hiihtokisat
9.2.-24.2. kertotaulukisat ensin luokissa, semifinaalit ja 24.2. finaali
13.2. uinti
viikolla 7, 15.2. Öjberget (säävaraus)
22.2. kulttuuria koululla
24.2. kertotaulufinaali
viikko 9 talviloma
8.3. uinti
9.3. hiihtokisojen varapäivä
13.4. pääsiäishartaus
14-17.4. pääsiäisloma
1.5. vappu
viikko 18 luontoviikko
20.5. koulupäivä
25.5. lomapäivä
31.5. kevätkirkko
3.6. todistukset ja kevätjuhla




Toki tähän suunnitelmaan voi tulla muutoksia matkan varrella.


sunnuntai 15. tammikuuta 2017

Vitoset vaikuttavat vahvasti!

Tänä syksynä tuli uuden opetussuunnitelman myötä uusi oppiaine: Yhteiskuntaoppi. Tässä oppiaineessa on viidennellä luokalla yhtenä jaksona "Opi vaikuttajaksi". Tämä oli herkullinen aihe tehdä vähän isommin ja monissa oppiaineissa. Mukaan otettiin myös tietovuoto-teemassa Trumpien kiistat median kanssa sekä omituiset häirikköpuhelinsoitot joita on tullut suomalaisten kännykköihin Iso-Britanniasta.
Itse digimateriaalin lisäksi työstimme mm. mielipidekirjoitukset, Leijonan luolan sekä erilaiset vaikuttamisen keinot itse luokkayhteisössä. Syksyllä me pidimme jo energiansäästöviikolla mielenilmauksen.
Leijonan luolassa oppiaat työskentelivät pareittain ja miettivät minkä järjestön haluaisivat perustaa, mikä olisi järjestön nimi, päämäärä ja vaikuttamiskeinot. Tästä kehkeytyikin valtavan hyviä järjestöjä. Jokainen pari esitti idean luokalle sekä sattumalta luokassa vierailleelle Sapurille, joka valitsi ne järjestöt joihin itse sijoittaisi "pelimerkkinsä". Kärjessä olivat mm. humoristinen järjestö jossa on tarkoitus kerätä kaljurotille karvoja :D Myös hanke, jossa kerättiin rahaa niin että jokaiseen koulupihaan hankittaisiin futismaaleja ja palloja. Energiansäästö, ei roskille sekä PTK eli pannarit takaisin kouluun -järjestöt kuulostivat kovin vakuuttavilta.



Viime viikolla työstimme myös mielipidekirjoituksia. Lähetämme ne Pohjalaisen toimitukseen ensi viikolla jos langaton netti päättää toimia. Saapa nähdä julkaistaanko näistä joku oikeassa lehdessä. Laitan kuitenkin 5M-luokan kirjoitukset tähän blogiin niin pääsette lukemaan heidän ideoita:

Kepparit  kunniaa!
Kepparit on keppihevosia. Miltä tuntuisi jos pelaisit jalkapalloa ja kaikki tuijottaisi ja nauraisi? Ei kivalta!! Itse harrastan keppareita, jos lähden pihalle niin kaikki ihmettelisi ja se ärsyttää.

Se ei ole hirveän kivaa kun kaikki tuijottaa siinä menee ilo ja hauskuus, se on sama kun kaikki nauraisi jos harrastat jotain muuta. No saa toki ihmetellä, mutta mielellään ei tuijottamalla. Toivon  silti että ette enää ihmettele tai naura. Tämä  on harrastus missä muutkin! 
Rinja Harju Länsimetsän koulu Vaasa.

Älkää koulukiusatko
Oletko koskaan miettinyt miltä toisesta tuntuu ,kun häntä kiusataan? Minua on kiusattu ja voin ihan hyvin sanoa että se ei ollut kivaa. Nyt minua ei kiusata ja se on parantanut minun elämääni. Kannattaa kertoa kiusaamisesta jos näkee. Jokainen voi miettiä miltä hänestä tuntuisi jos esimerkiksi häntä kiusattaisiin.
Totuus on myös se että ketään meidän maailmassamme ei varmaan haluaisi jäädä kiusatuksi. Tosi moni on tehnyt itsemurhan koska häntä on kiusattu paljon. Toivon ,että kiusaaminen loppuisi kokonaan.
Mobin Moradi Länsimetsän koulu Vaasa

Huolehditaan koirasta 
Koirien huolehtiminen on tärkeää ja vastuullista. Koirista on jaksettava viedä ulos, vaikka ihan pitkälle lenkille. Koirat tarvitsevat vettä ja ruokaa. Vesi ja ruoka pitää vaihtaa aamuisin ja iltaisin. Pienet koirat ovat helpompia hoitaa kuin isoja koiria. 
Mieti oletko mielestäsi hoitanut koiraasi oikein? Mielestäni koiraa pitäisi kunnioittaa enemmän eikä ajatella että se on vain koira. Koira on hyvä leikkikaveri, ystävä ja ansaitsee hyvää huolenpitoa!
Milla Peltokangas  Länsimetsän koulu Vaasa

Lapsilta ja vanhuksilta ei saa ottaa rahaa pois!
Minun mielestäni ei saa ottaa rahaa pois lapsilta ja vanhuksilta. Lapsilta jo vanhuksilta otetaan rahaa pois, vanhuksille pitäisi olla kalastustarvikkeet ainakin 60% alea.  Kalastustarvikkeet lapsille pitäisi olla kaikki liikuntavarusteet 60% alea. Jos lapset saisivat halvemmalla liikuntavarusteita, niin  lapset varmaan liikkuisivat enemmän.
Halvemmalla pitäisi saada esim onki, virveli, siima ja lapsilla  pyorä, jalkapallovarusteet, jääkiekkovarusteet. Harmittaa kun  kaikki on niin kalliita liikuntavarusteita.
Jami Suoste Länsimetsän koulu Vaasa

Tytöt ja pojat erikseen liikunnassa
Tiedatkö, miksi tyttöjen ja poikien pitäisi olla erikseen liikuntatunnilla? Mielestäni tytöt ja pojat ovat erilaisia, koska tyttöjen liikunta on juoksua, käsipalloa, hyppyjä, mutta poikien liikunta on jalkapalloa, jääkiekkoa. Ne ovat liian rajuja tytöille. Pojat ovat nopeampia ja vahvempia kuin tytöt, eivätkä he anna tytöille vuoroa.kilpaurheilussakin on miesten ja naisten sarjat erikseen. Kuin tytöillä ja pojilla on omat liikuntatunnit, he saavat itselleen sopivaa liikunnanopetusta.
Jasmin Khleif, Länsimetsän koulu, Vaasa

Wasalandia takaisin!
Tiesitkö että Wasalandia on purettu? En voisi kuvitellakkaan kuinka raskasta on katsoa oman työpaikkansa purkamista.
Tiedän että siellä ei ollut paljoakaan laitteita, mutta olisi voinut rakentaa lisää laitteita. Tajuan kylläkin, että Wasalandialla ei ollut tarpeeksi rahaa varmaankaan.
Olen käynyt monta kertaa Wasalandiassa itse. Wasalandia oli vielä ihana paikka kun olin pieni, mutta viimeisellä kerralla kun kävin siellä halusin ruveta itkemään. Lempilaitteeni olivat rikki. Siitä päivästä lähtien en edes halunnut mennä Wasalandiaan. Jos joku edes yrittää rakentaa uutta huvipuistoa Vaasaan toiveeni voisi toteutua.
Yksi hyvä juttu kuitenkin on se että Powerpark on vain tunnin matkan päässä.
Ranja Saari Länsimetsän koulu Vaasa

Ruuat mahaan!
Oletko ajatellut, että noin 900 miljoonaa ihmistä kärsii nälänhädästä. Sillä aikaa ihmiset heittää ruokaa roskiin. Sillä määrällä mitä ihmiset heittää vuosittain roskiin, voitaisiin ruokkia kaikki nälänhädässä olevat. Jokainen voi ajatella seuraavalla kerralla kun ottaa ruokaa. Kannattaisi ottaa ensin vähän ja sitten lisää. Kun menet kauppaan niin katsotko päivämäärät ja jääkaapin ennen lähtöä?
Yksi vaihtoehto voisi olla kokeilla ResQ :ta. Voit hakea ylimääräistä ruokaa ravintoloista halvalla. Silläkin säästää jo paljon. Pienistä teoista syntyy suuri vaikutus!
Veeti Nurmikoski Länsimetsän koulu Vaasa

Joka päivä koulua klo 9
Koulun pitäisi aina alkaa klo 9. Aina herään aamulla ja väsyttää liikaa. Olisi helppoa ja mukavaa mennä kouluun myöhemmin kuin aamu kahdeksalta kouluun. Aamulla on kylmä ja et voi nousta sängystä koska muuten kuolet hypotermiaan.
En ymmärrä opettajia! Miksi he laittavat lapset niin aikaisin kouluun, vaikka he itse kukkuvat normaalisti keskipäivään? Lapsilla pitäisi olla jonkin verran sananvapautta/oikeutta päättää koulun asioista. Olen ollut koulussa, jossa joka päivä alkaa klo 9. Oli niin helppoa ja mukavaa. Ei ole mitään järkeä rasittaa lapsia!
Valtteri Ruotsalainen Länsimetsän koulu Vaasa
 
Tekemistä Gerbyyseen 
Minun mielestä Rapatunturille pitäisi saada hiihtokeskus , joka sisältää laskettelua, hiihtoa , pulkkamäki ja kahvila , jossa saisi kuumaa kaakaota ja kaikkea mitä kahviloissa yleensä on. 
Haluan hiihtokeskuksen , koska täällä Gerbyyssä ei  ole tekemistä kun olla ulkona talvisin ja kesäisin. 
Kesällä siellä voisi olla vesisotaa ,leikkejä ja vaikka leirejä , jossa voitaisiin taiteilla , mennä uimaan , pitää discoja , leikkejä ja kaikkea kivaa mitä voi tehdä kesällä. 
Mikä sinun mielestä on kivaa tehdä kesällä tai talvella?Jos tämä toteutuisi niin Gerbyy tulee kuuluisaksi ja Vaasa. Muista aina tekemistä  talvella ja kesällä Rapatunturilla jos on tylsää! Olisi kivaa jos tämä oikeasti toteutuisi. Siellä saisi vuokrata pulkkia , hiihtokamoja ja laskettelukamoja. Muuten se olisi pelkkä rapatunturi. 
Julia Huhmarsalo Länsimetsän koulu Vaasa
Lopettakaa kiusaaminen!
Mieti,  jos heräät aamulla  etkä uskalla mennä kouluun?
Koulukiusaaminen voi aiheuttaa traumoja esimerkiksi  uusiin ihmisiin tutustuminen. Jos jotain kiusataan kauan niin, se voi johtaa siihen että ei uskalla enää mennä kouluun!
Näin omasta kokemuksesta minua kiusattiin/ärsytettiin ensimmäisellä luokalla. Mutta kun menin kertomaan opettajalle kiusaaminen loppui siihen.
Muistakaa olla rohkeita ja kertokaa aikuiselle  jos sinua kiusataan tai jos näet kiusaamista!
Jimi Koskinen Länsimetsän koulu Vaasa

Nälänhätä
Monissa Afrikan maissa koetaan nälänhätää. Oletko koskaan miettinyt miltä tuntuisi olla monta päivää syömättä? Monta pientä lasta ja aikuista kuolee nälkään päivässä. Kaikkien ihmisten pitäisi vähentää ruoan kulutusta, jotta Afrikan maiden lapset ja aikuiset saisivat enemmän ruokaa ja vettä.
Unicef tukee nälänhädässä olevia maita. Unicef järjestää keräyksiä ja lähettää apua nälänhädässä oleviin maihin. Mielestäni Unicef tekee hyvää työtä. Toivon, että kaikki ajattelisi itsensä nälänhätää kärsivänä lapsena. Kaikki siis vähentämään ruoan kulutusta ja lahjoittaisi rahaa hyväntekeväisyyteen, jotta lapset pelastuisivat.
Kaapo Haapaharju Länsimetsän koulu Vaasa  
                                                                 
Kännykät pois, niin kuin jo ois!
Miettikääpä, että kun aikuiset ahertavat töissä, lapset ja nuoret roikkuvat kännyköillä somessa eli sosiaalisessa mediassa! Ja jos sitten äiti pyytää viemään roskat tai tyhjäämään pöydän, useimmiten sanotaan ''Joo joo kohta'' tai ''miks ku eihä se oo mun tehtävä''.
Kännykkä ei ole pelkästään ''ajanvietettä'' vaan myös epäterveellistä, sillä kännykästä hohkaava sininen valo aiheuttaa levottomuutta ja hankaloittaa nukahtamista. Lisäksi jos puhelinta pitää sylissä, voi niskaan tulla ''klumppu'', joka näyttää oudolta ja huonontaa ryhtiä.
Kun tarkasti ajattelet, pitikö se joogatunti missata tai olisiko voinut harjoitella matikan kokeeseen enemmän sen sijaan että oli puhelimella.
Nuorilla näkyy paljon sitä, että on huono ryhti.He kerääntyvät joskus kahviloihin ja ovat PUHELIMILLAAN!
Kumpi olisi kivempaa:  olla puhelimen kanssa omassa huoneessa, vai lähteä perheen kanssa vaikka puistoon!
Inna Uuro, Länsimetsän koulu, Vaasa

Pesäpallostadionia ei saa purkaa! 
Oletko käynyt Vaasan pesäpallostadionilla? Harrastan itse pesäpalloa E-tyttö joukkueessa ja meitä on 23 pelaajaa! Vaasassa on monen ikäisiä juniorijoukkueita, jotka käyttää pesäpallostadionia aktiivisesti treenaamiseen ja myös pelaamiseen. Minun mielestä se olisi todella  hullu ajatus jos se purettaisiin.
Pesäpallostadion on todella suuri. Se on rakennettu vuoden 1998 vuoden Itä-Länttä varten. Kenttä on myös täysin toimiva ja sopiva rantakenttäkin vieressä. 
Mieti itse sitä, ettei pesäpallostadionia enää olisi! Missä sitten lahjakkaat pesäpalloilijat pelaisivat ja treenaisivat. Hei pesäpallohan on vielä Suomen kansallislaji joten olisi aika hassua, jos se Vaasan osalta loppuisikin täysin, kun ei olisi enää sopivaa kenttää treenaamiseen ja pelaamiseen. 
Emilia Vanhatalo Länsimetsän koulu Vaasa

Ei koulukiusaamista!
Koulukiusaamisesta ei pidä kukaan! Koulukiusaaminen voi olla kiusatusta niin paha ettei uskolla tulla kouluun. Yleensä kiusaajalla on huono olla silloin ja haluaa purkaa sen muihin mikä on väärin.
Vieressä seuraajat pitäisi puuttua silloin kiusaamiseen. Olen nähnyt kiusaamista ja olen kertonut opettajalle. Minulle yleensä tulee pahamieli, jos näen jonkun jota kiusataan.
Kiusaaminen on loputtava, koska kukaan ei halua tulla kiusatuksi. Vaikka kiusaajan ystävät ovat vieressä ja ei tekisi mitään he ovat silti mukana siinä. 
Kanna vastuusi! Tee jotain itse kiusaamiselle. Ethän sinä kiusaa?
Noora Aulankoski Länsimetsän Koulu Vaasa

Herkkula nimensä mukaan!
Mitä mietit kouluruuasta? Kouluruoka on hirveän aliarvostettua, vaikka se on tavallista hyvää ruokaa. Ei kouluruokaan ei  kuole ja pääasia on, että saa ruokaa ja ilmaiseksi.
Esimerkiksi Amerikassa jossain kouluissa ei saa ruokaa ilmaiseksi. Tai jossain köyhissä maissa ei edes  ole ruokaa. Turha mollaaminen pois ja nautitaan kouluruuasta! 
 Joonas Timonen Länsimetsän koulu Vaasa

Halvemmat parkkimaksut ja paremmat vaatekaupat.
Miksi kaikki lopetetaan Vaasan keskustorilta? Eihän kaupungissakaan ole enää mitään. Ja parkkimaksut ovat kalliit. Maksaisitko noin 3€ vain kahdesta tunnista, kun monessa kaupungissa saa  ilmaiseksi parkkeerata auton jopa kolmeksi tunniksi. Minun mielestä parkkeeraus voisi olla ilmaista. Ei ihme, että kaupat menevät konkurssiin, kun ei monet käy kaupungilla, kun ei ole hyviä ja halpoja kauppoja. Olen käynyt monessa monen kaupungin Toriparkissa ja esimerkiksi  Salossa ne eivät maksa mitään. Kumpa Vaasaankin tulisivat halvat parkkimaksut ja kaupungille enemmän vaatekauppoja.
Jasmin Järvinen Länsimetsän koulu

KOULUKIUSAAMINEN ON TYHMÄÄ 
Koulukiusaaminen on vakavaa. Mieti , jos itse olisi kiusattu sinua kiusattaisiin aina. Et haluaisi tulla kouluun mutta on pakko. Miksi kiusataan mitä ideaa siinä on se on ehkä kiusaajan mielestä kivaa , mutta hän ei ajattele kiusattavaa. Jos kiusaajaa kiusattaisiin niin hän saisi kokea sen itse niin hän voisi lopettaa sen. Katsominen sivusta on myös kiusaamista , koska hän jättää vain asian olla eikä auta. Kiusatulla on paha olo tuntuu , että ei kukaan välitä.
K
alle Nurminen Länsimetsän koulu Vaasa  

Lisää yhteistyötä jalkapalloseurojen välillä
Miksi jalkapalloseurat eivät tekisi enemmän yhteistyötä? Jos pelaaja on joukkueessa, jossa on vähän pelaajia eikä halua vaihtaa joukkuetta, niin seurathan voisivat mennä yhdessä turnauksiin ja vaikka treenatakin isommalla porukalla.
Jokainen pelaaja haluaa kuitenkin eniten maailmassa pelata jalkapalloa ja mennä turnauksiin, miksei sitten vaikka yhdessä! Joskus turnauksiin voitaisiin saada kovempikin joukkue yhteistyöllä.
Haluaisin lisää yhteistyötä seuroihin!
Samu Järvinen Länsimetsän koulu Vaasa

EI SAA KIUSATA 
Oletko koskaan miettinyt paljonko koulussa kiusataan? Monessa eri paikoissa toisia kiusataan , kiusaaminen on monipuolista. Jos kiusaa se voi sattua toista. Jos kiusaa toista niin pitää miettiä miltä itsestä tuntuisi jos sinua kiusattaisiin. Jos näkee , että jotain kiusataan niin sano aikuiselle. 
Kyllä kouluissa voi loppua kiusaaminen. 
Ole kiltti toisille! 
Jere Suvanto Länsimetsän koulu Vaasa 

Eläinten oikeudet kunniaan
Minkä takia ihmiset ostavat kotieläimiä jos heillä ei ole aikaa hoitaa niitä. Eläimiä pitää kunnioittaa. Niitä pitää jaksaa hoitaa ja ulkoiluttaa ainakin kolme kertaa, aamulla, päivällä ja illalla. Eläimiä ei saisi tappaa ja syödä, koska ne ovat viattomia. Ei elämiä tarvitse ostaa jos ei ole aikaa hoitaa niitä. Hirven metsästäjien ei tarvitse tappaa, vaikka se olisi kuinka hyvää ja ne sarvet on siistit.
 Toivon että eläimet viedään koiratarhaan yms. Onko se mahdollista?   
Vilma Lamminpää Länsimetsän koulu Vaasa  
                                          
Digiloikka kompuroi Länsimetsässä
Oletko koskaan kokeillut hiihtää ilman suksia? Sama asia netin kanssa. Länsimetsän koulussa koneet löytyvät mutta nettiä ei. Netti kaatuu minuutin välein eikä sitä sen jälkeen takaisin saa. Et sinäkään tästä pitäisi. Netissä työskentelyä pitäisi muutenkin lisätä, mutta ei se tällaisella netillä onnistu. 
Ei ole suuri asia saada Länsimetsän koululle langatonta nettiä.
Nuutti Mäkynen Länsimetsän koulu Vaasa



torstai 5. tammikuuta 2017

Katsaus blogin alkuvuosiin...

Vuoden vaihteessa monet bloggaajat tutkailevat, mitkä jutut ovat olleet luetuimpia  edellisen vuoden aikana. Minä en ole tätä ennemmin tehnyt joten kurkataanpa vähän koko blogihistorian luetuimpiin juttuihin samalla.

Blogikirjoituksia on kertynyt noin 300. Ensimmäisenä vuotena eli 2014 kirjoituksia oli 62 ja seuraavana 105. Viime vuonna eli 2016 juttuja julkaistiin 121. Erityisen onnellinen itse ole siitä että viime vuonna useampi opettaja ja myös oppilaat julkaisivat juttuja.  Näin saadaan kuulumisia monista luokista ja erilaisia aiheita. Toivotaan tosissaan että sama trendi jatkuu!
Lukijoita on koko aikana ollut 56 487, aikamoinen määrä. Tänäänkin keskellä joululomaa kävijöitä on ollut 27. Tyypillisin lukija löytää reitin facebookin kautta ja kännykällä. Vain murto-osa tulee esim. googlen kautta. Lähes kaikki luokat ovat open johdolla laittaneet oppilaiden Edisoniin pikukuvakkeen blogiin joten tämä toimii loistavasti. Yksi toimiva reitti aikuisilla on facebookin Kurkistus koulun blogeihin - ryhmä. Myös jos jutun linkkaa johonkin sopivaan foorumiin tai muutama lukija jakaa blogilinkin omalla facebook-sivulla, se näkyy heti kävijämäärissä iloisena yllätyksenä. Itsenäni on ihmetyttänyt myös blogimme ulkomaalaiset lukijat. Tässä maiden kärkeä....

Kommentteija blogiin tulee todella vähän. Niitä olisi kyllä kiva lukea joko blogissa tai Facebookissa. Ahkerimmat kommentoijat ovat Tarja H.  ja Matti-rehtori.
Nyt sitten itse asiaan, josta blogijutun aloitin. Mitkäkän mahtavat olla luetuimmat bloggaukset?

Kärjessä on maratoonihaaste joka sai tuulta siipien alle yllättäin valtakunnallisestikin. Mites muuten olis...laitetaanko haaste taas vireille tänä keväänä? Kuka on mukana?

toisena on juttu, jossa availin uutta opetussuunnitelmaa. Se nousi luettujen listoille. Muutama vaasalainen rehtori jakoi tätä opettajille sekä huoltajille.

Pronssia koko blogin aloitussivulle jolle osutaan juuri google-hakujen kautta.

Postaus jossa kerroin erilaisista tavoista arvioida ja monipuolistaa koetilannetta

Vepsun fanit ovat innostuneet tästä Marjon ja Marian tekemästä jutusta.

Koulutyön tiedote oli vankasti kärkikolmikossa ja sieltä etsittiin esim. loma-aikoja, kuraattorin yhteystietoja ym. Se pyydettiin poistamaan blogista niin se ei tietenkään ole listassa. Samat tiedot löytyy Wilmasta tiedotteista kun kelaa tiedotteita lokakuuhun ja avaa linkin.


Nyt katseet uuteen blogivuoteen. Eikös sitä uutena vuotena aina saa toivoa...Tässä muutama:
- paljon kivoja juttuja blogiin monilta luokilta, opettajilta, ohjaajilta, oppilailta
- innokkaita lukijoita, kommentteja, linkkien jakoja
- vuorovaikutusta lukijoiden kesken; mistä haluaisitte juttua?

Toivotan kaikille hyvää vuotta 2017 ja sitten pieni muistutus: terotuttakaapa ne lasten luistimet!