Sivut

maanantai 31. lokakuuta 2016

Hakuna matata! Terkkuja Bungon koulusta!

Muistaakos blogin seuraajat tempausta, jossa kerättiin ystävyyskoululaisille Tansaniaan rahaa ja pieniä esineitä? Vaasan suomalaisen seurakunnan Tuija toimitti lahjoituksen perille ja tänään sain valtavan määrän kuvia siitä hetkestä, oppilaat saivat lahjoja. Voi sitä riemun määrää!


We sent some money and my friend teacher Agnes bougth pencils to pupils. 


Here you see more happy faces.


One of the football was a gift from Wasa Sport. Some others Agnes bought from Morogoro. 


Hakuna Matata

''

In the middle there is also one school bag from 5th grade student


How lovely girls with new pencil cases. 


Is is Ronaldo, Messi and Zidane? :D 


More pupils


So many got at least something!

Team Bungo


So beautiful girl with new jewerlys


Some got also footballplayer cards and Pokemon cards. 


Another cute girl wearing gifts from Finland




Here you can see also thanks and greetings in short video

Agnes: thank you for sharing our little gifts in Bungo school!  It is so nice to see so many happy faces. I showed those pictures to my puplis and they were also so happy! Bungo primary students receiving pencils and footballs and lots of gifts from Vaasa Finland. God bless you all in Morogoro.

 
We got greetings from Morogoro today. Thank you for beautifull fabric with zebra figures and african coffee. We actually had today coffee brake in lunch time with my pupils. I hope they wont we black beard! My grand mother always warned me not to drink coffee as a child :D :D  



perjantai 28. lokakuuta 2016

الفتيات مقابلة alfuttayat muqabala

Haastattelin Jasminia (5M) ja Lailaan (3M) koulunkäynnistä. He muutivat Suomeen viime kesänä ja olivat käyneet koulua ennemmin Jordaniassa. Kyselin eroja näiden maiden koulusta. Tässä tyttöjen vastaukset.
Tätä koulua kävivät Jasmin ja isoveli Nasser

Jordaniassa koulu alkoi klo 8 ja loppui 13 tai 14. Suomessa koulupäivät ovat hieman pidempiä. Läksyunohduksia ei merkitty Jordaniassa. Joka päivä tuli yksi läksy. Joskus ei tullut läksyä ollenkaan. Täällä Suomessa tulee siis paljon läksyä verratuna Jordaniaan. Jordaniassa ei saa ilmaiseksi ruokaa. Siellä myydään koulussa shipsejä ja karkkia, eli ei kovin hyvä juttu. Tytöt ottivat yleensä kotoa mukaan leipää ja vettä. Suomessa kouluruoka on niin parasta. Tyttöjen lempiruokaa ovat lasagne ja kebab. Jordaniassa opettavat huutavat paljon ja lyövät oppilaita. Joskus oppilaat ärsyttävät opettajaa ja sotkevat paikkoja ja silloin opettaja hermostuu. Opettaja voi lyödä oppilasta jos oppilas puhuu rumasti tai sotkee paikkoja. Jordaniassa tytöt kävivät koulua, jossa oli pelkkiä tyttöjä. Tyttökoulussa kaikki opettajat olivat naisia ja poikien koulussa miehiä. Suomessa opettajat ovat tyttöjen mielestä paljon parempia ja ystävällisempiä. Opettajia ei tarvitse pelätä. Jordaniassa oli koulupäivässä yksi välitunti. Silloin oli ruokatauko. Pihassa ei ollut leikkivälineitä. Suomessa tytöt leikkivät mielellään kaveriden kanssa. Jordaniassa oli enemmän kokeita kuin Suomessa. Kokeet olivat tyttöjen mielestä hieman vaikeita. Jordaniassa  tyttöjen koulussa oli muslimeita ja joskus tunnilla opeteltiin asioita Koraanista.  Oppiaineissa oli eroja. Jordaniassa oli erikoisia oppikirjoja, mm. siivoomisesta, islamista, liikunnasta ja tietokoneista. Jordaniassa osa kouluista on maksullisia ja osa ilmaisia.

Laila ja Jasmin


Tytöt ovat onnelisia Suomessa ja ovat oppineet paljon uutta syksyn aikana. He ikävöivät Jordaniasta falavelia eli  فلافل  ja isoa kotitaloa.

Jasminin ajatuksia 


شكرا لك على المقابلة
shukraan lak ealaa almuqabila






tiistai 25. lokakuuta 2016

Action syyslomaleirit Länkkärissä ja Hietalahdessa

Koululaiset viettivät syyslomaa viikolla 42, mutta kaikki koulut eivät. Länsimetsän ja Hietalahden kouluilla pidettiin Action-syyslomaleirit maanantaista keskiviikkoon. Leireille osallistui yhteensä reilut 30 lasta, osa oli kaikkina kolmena päivän osa taas yhden tai kaksi päivää. Leirit olivat koko päivän kestäviä tapahtumia. Lapset tuotiin kouluille aamutuimaan 8 ja 9 välillä ja leirit loppuivat viimeistään kello 16. Päivän aikana touhuttiin erilaisten aktiviteettien parissa ja ohjauksesta vastasi Actionin omat ohjaajat (Aaku, Jessica, Katja ja Martin) sekä eri lajien ja toimintojen osaajat.

Länsimetsän leiri starttasi kahdeksalta maanantaina, kun ensimmäiset lapset tuotiin koululle. Lapset menivät ensitöikseen leikkimään koulun pihaan, kunnes joku huomasi puussa jalkapallon. Palloa lähdettiin saalistamaan yhteistuumin ja noin vartin keppien heittelyn ja kiipeämisen jälkeen pallo saatiin alas. Pallo todettiin kuitenkin tyhjäksi ja pelit jäivät aika lyhyeksi. J Tämän jälkeen siirryimme sisälle, jossa tanssikoulu Kipinän ohjaaja Meri piti discotanssia lapsille. Rytmikkäiden tanssiliikkeiden jälkeen alkoi palohälytin soida ja kaikki siirryimme ulos odottelemaan paloautojen saapumista ja tilanteen selviämistä. Hälytys oli väärä hälytys ja reilun vartin odottelun jälkeen pääsimme sisälle takaisin. Sisällä leirin hitiksi osoittautui paperilennokit, joita taiteltiin, muokattiin ja lennätettiin ympäri salia, aina kun siihen mahdollisuus oli. Lounaan jälkeen menimme pihaan leikkimään ja käyttämään koulun laadukasta ja monipuolista piha-aluetta yhdessä Actionin välinekorien kanssa. Päivä huipentui salin parkour-rataan, jota yhdessä rakennettiin lasten toiveiden mukaan ja jossa hypittiin ja pompittiin iloisesti.



Tiistaina vuorossa oli luonto- ja ulkoilupäivä, jota saapui pitämään Kirsti Lehtonen, maailmanperintöopas. Kirstin johdolla lähdimme läheiseen metsään keräämään kasveja, harjoittelemaan puiden korkeuksien mittaamista ja oppimaan miten jää on muokannut maisemaa Vaasan alueella. Päivän päätteeksi lapset tekivät omat taideteoksena keräämistään kasveista ja Kirsti kertoi mielenkiintoisia nippelitietoja kerätyistä kasveista. Päivä oli erittäin antoisa ja toi vaihtelua Actionin perinteiseen liikunnalliseen toimintaan.


Viimeinen päivä valkeni aurinkoisena ja yhtä aurinkoisia olivat lapset kolmantena päivänä. Päivän aluksi lähdimme kiertämään kahdessa ryhmässä koulun lähellä sijaitsevaa frisbeegolf-rataa. Kierroksen päätteeksi näimme vielä käpytikan, josta Kirsti oli tiistaina kertonut miksi se hakkaa puita ja kyllä lapset sen vielä seuraavana päivänä muisti. J Viimeisten paperilennokki lennätysten jälkeen tuli Kipinän Ida pitämään vielä tunnin hip-hop tanssia. Tämän tanssitunnin päätteeksi olikin hyvä päättää tämän vuoden syyslomaleirit ja suunnata kohti viimeisiä lomapäiviä.


Hietalahden leirillä päivät täyttyivät jalkapallon, luistelun, tenniksen, sulkapallon, keilauksen, frisbeegolfin, parkourin ja taitelun merkeissä. Taitelua käytiin päivittäin tekemässä TaiKonin tiloissa Kasarmilla, jossa ohjelmassa oli tanssia ja akrobatiaa, kuvataidetta ja keramiikkaa.

Leirit osoittivat jälleen, kuinka liikuntapalveluiden, koulun, seurojen ja erilaisten muiden toimijoiden yhteistyöllä saadaan hienoja tapahtumia aikaan lapsille.

maanantai 24. lokakuuta 2016

2P ja 2T energinen viikko


Energiansäästöviikolla 2T ja 2P työskentelivät yhdessä, välillä oltiin kaikki samassa tilassa ja välillä toimittiiin ryhmissä. Hienosti toimi yhteistyö oppilailla ja opet olivat ylpeitä innokkaista oppilaistaan. Viikon aikana tutustuttiin energiaan, energiamuotoihin ja energian säästämiseen draaman, tutkivan oppimisen ja toiminnallisten menetelmien kautta.

Tässä pohdittiin sähkölaitteiden tuomaa muutosta perheiden arkeen draaman keinoin.
 

Jätteiden oikeaoppinen lajittelu oli hyvin hallinnassa. Niin nopeasti katosivat roskapussien sisällöt oikeisiin astioihin. Toinen puoli luokkaa saa kuulla sillä aikaa tarinan Roska-Reimasta ja pohdittiin mitä tapahtuisi jos jätteitä ei lajiteltaisi lainkaan.


Päästiin viikolla tekemään myös ihan oikeaa tieteellistä tutkimusta vedestä ja sen olomuodoista.

Action-ohjaaja oli tehnyt koulun pihaan pyöräilyradan, jossa pisteillä oli energiaan liittyviä hiukan kinkkisiäkin kysymyksiä, joista onneksi selvittiin yhteisvoimin.


Perjantaina koitti viikon viimeinen päivä, jolloin ahtauduimme kaikki 2T-luokkaan. Maisemaluokan pöydälle oli kasattu valtavat röykkiöt erilaista jäte- ja jämämateriaalia niin luokkien kaapeista kun kotien kätköistäkin. Oppilaille annettiin tehtäväksi rakentaa energiansäästörobotti, joka sitten muistuttelee valojen ja television sammuttamisesta myös jatkossa. 


Kaikki lähtivät työn touhuun valtavalla innokkuudella ja löysivät mieleistään materiaalia. Ideat toteutuksesta tulivat oppilailta itseltään. Yhtään virikekuvaa tai mallia emme näyttäneet. Opettajien ja ohjaajien tehtäväksi jäikin lähinnä liiman ja maalien jakaminen. Syysloman ajaksi luokkaan jäi kuivumaan 42 erilaista ja upeaa robottia.










perjantai 14. lokakuuta 2016

Energiaa!!

Viikko 41 on ollut valtakunnallinen energiansäästöviikko. Uuden opetussuunnitelman monialaisissa opintokokonaisuuksissa vitosluokkalaisten aiheena on "Energinen Vaasa". Tartuimme tähän energia -teemaan joka päivä tällä viikolla.
Maanantaina otimme Skype -yhteyden entiseen energialähettilääseen Tuomas Vanhaseen. Olimme etukäteen miettineet Tumulle kysymyksiä (mm. Mikä valtio kuluttaa eniten energiaa? Loppuuko bensa/öljy oikeesti? Voiko ydinjätettä viedä avaruuteen? Miten 5.luokkalainen voi itse säästää kotona energiaa?), joita oppilaat vuorotellen esittivät.
Tuomas osasi vastata kysymyksiimme tosi selkeästi ja ymmärrettävästi.

Tiistain aiheena oli liikenne. Porinaryhmissä mietimme, mikä kulkuneuvoista (bussi, lentokone, henkilöauto, metro, juna, raitiovaunu) kuluttaa vähiten/eniten energiaa. Lisäksi valmistimme ryhmissä iskulauseita seuraavan päivän mielenilmausta ("Liikutaan fiksusti" -kampanja) varten.
Keskiviikkoaamuna olimme pirteinä koululla klo 7.30 valmiina lähtemään Gerbyn rantatielle kylttiemme kanssa. Aamuliikenne oli vilkkaimmillaan ja mielenilmauksemme sai huomiota osakseen.
Osa autoilijoista näytti meille peukkua. Ohikiitäviä pyöräilijöitä kannustimme huudoin ja taputuksin.
Kello 12 ja klo 13 jatkoimme vielä Liikutaan fiksusti -kampanjaamme koulun parkkitaskun tuntumassa muistuttaen aiheesta vanhempia, jotka hakivat lapsiaan koulusta.

Keskiviikkona paneuduimme myös Joutsenmerkkiin (Pohjoismaiden yhteinen ympäristömerkki, jonka tavoitteena on edistää kestävää kehitystä. Merkin avulla kuluttajia ja muita ostajia ohjataan valitsemaan ympäristön kannalta viisaasti). Ajoimme pyörillä lähi-Siwaan ja kiersimme hyllyjä etsien eri tuotteista tätä merkkiä. Aika vähän löytyi Joutsen -merkittyjä tuotteita..

Torstaina oli turhakepäivä. Oppilaat toivat kotoaan turhimman tavaran.
Tässä 5K -luokan turhakkeita (osasta kännykkäkuva): puhelinluettelo, rikkinäinen lamppu, ovi, vanha radio, jäälyhtymuotti, sitruspuserrin, viinin jäähdyttäjä, c -kasetti, toimimaton pullonavaaja, tölkin sulkija esim. kärpästen estoksi, joku kuminauhalenkkihärpäke, decant puhdistin, muotti kanamunan paistoon, keltainen muki juoman jäädyttämistä varten, pinkki naulakosta irronnut kruunu, purkinavaaja, päähierontalaite, kahvinkeittoastia,..) Näistä turhimmiksi valittiin käytössä toimimaton sitruspuserrin ja tölkin sulkija.
5 M -luokan finalisteista turhimmaksi tavaraksi valittiin ruskea rasia, jota ei saa auki..(kuvassa myös munan poimuri, teleskooppivarsi magneettipäällä, viinin lämpötilan mittari ja vispilä)






Torstaina saimme myös käyttää omaa energiaamme tanssikoulu Kipinän tanssivälkällä. Moovit sujuivat hienosti!
Perjantaina paneuduimme ruokahävikkiin ja sen vähentämiseen. Oppilaat saivat kotitehtäväksi miettiä, miten pienentää ruokahävikkiä. Oppilaiden mielestä pitää tehdä hyvää ruokaa, että se syödään loppuun ja kotona pitää katsoa kaappeihin mitä puuttuu eikä mennä ilman listaa kauppaan. Ja tähteistä voi tehdä seuraavan päivän ruuan.


Yhdessä vielä juttelimme energia -viikon päätteeksi, mikä oli parasta koko viikossa. Suurin osa tykkäsi eniten mielenilmaus -julisteiden teosta ja itse mielenilmauksesta. Skype -yhteys Tumu Vanhaseen oli myös mainio juttu samoin kuin turhake -näyttely. Siwa -käynti Joutsen -merkkiä metsästäen jakoi mielipiteitä.
Paljon puuhasimme ja puhuimme energiasta - toivottavasti asioita jäi mieleen ja ne muistuvat arjen valinnoissa ympäristön hyväksi!