Sivut

tiistai 31. maaliskuuta 2020

Tvt-apuja

Tässä tulee muutama vinkki koteihin tietotekniikan saralta:

Microsoftin Teams-webinaari:


Microsoft järjestää keskiviikkona 1.4 klo 15-16 huoltajille suunnatun Teams-perusteet webinaarin, jonka kautta saa ohjeita ja vinkkejä tukemaan lasten Teams käyttöä etäopetuksessa. 

Linkki webinaariin löytyy allaolevalta Etäoppimisen webinaareja sivustolta:  
https://sway.office.com/f3mZlwc4KqlqK47Q?ref=Link  

  
Lisää vinkkejä ja ohjeita löytyy täältä:   


Office -paketti ilmaiseksi: 

Kun oppilailla on Vaasassa 365 niin jokainen saa ladata viidelle laitteelleen ison Office-paketin aivan ilmaiseksi. Siitä on hyvä ohjevideo:

Tämän videon on tehnyt Peter Ahlroos ja hänellä on valtavasti hyviä tvt-videoita. 



Oppimateriaalien apusovellukset:

Otavan oppikirjoihin liittyvä sovellus on Osto. Alla olevasta videosta näet miten se käytännössä toimii ja sehän on ilmainen. Se tuo tuttua ja turvallista tarinaa esim. 1-2 aapisiin ja lukukirjaan. 


Sanomaprolla on vastaavasti Arttu-sovellus. Tästä Artusta löytyy useampikin opasvideo ja tarjoaa esim. 3D-hahmoja. Kannattaa kokeilla. Tämäkin on ilmainen
https://www.youtube.com/watch?v=0bHR_lya4hI


Sanomaprolla on vielä maksullinen  (3-3.50e) Peikkoleiri joka vahvistaa erityisesti äidinkielen taitoja. 
https://www.youtube.com/watch?v=pBTuZxk9MaU


Bingel ja Ville: 
Näiden lisäksi on tietenkin tuttu Bingel ja Ville sekä Sanomapron luokka-avaimilla aukenevat tehtäväpankit. 



maanantai 30. maaliskuuta 2020

Mitä on eniten ikävä?

Nyt elämme koronakaranteenissa ja suurin alkuhässäkkä on ehkä ohittumassa. Kaikkien on pitänyt kyllä venyä uskomattomiin sfääreihin niin oppilaiden, huoltajien, ohjaajien, rehtorin, opettajien....Tänään videotunnilla mietimme oppilaiden kanssa aamupiirissä mitä kaipaa eniten tavallisesta koulusta. Oppilaat kertoivat mm. välkkäfutis, kaverit, musiikin tunnit, kuvikset, liikkatunnit, Antti-vaari, ope, kouluruoka.... Sitten yksi oppilas kysyi, mitä minä kaipaan eniten. Se mitä kaipaan on hetki kun koulupäivä on alkamassa ja oppilaiden puheensorina ja energia on tulvahtamassa luokkaan.
Hetkessä olemme ottaneet käyttöön monia väyliä luotsata luokan oppilaita ja saada vuorovaikutusta aikaiseksi. Konsteja on monia ja tuntuu että tässä on välillä oikea multitaskaaja:  Teams, Wilma, Teamsin kanavat, Whatsapp, puhelut, Youtue´be-kanana, chatit... Jos nyt olisi vaihtoehtona perinteinen liitutaulu ja valkoinen liitu, olisi kyllä ihanan retroa.
Tilanne on kuitenkin se mikä on ja kaikki tekee taatusti parhaansta. Omasta jaksamisesta tulee pitää huolta. En tarkoita pelkästään opettajia, vaan oppilaita, huoltajia, ohjaajia jne. Erikoinen tilanne vaatii venymistä ja samalla tulee todellakin kuulostella omaa hyvinvointia.
Netti on pullollaan erilaisia vinkkejä sekä opettamiseen, tvt-taitoihin ym. Osalla perheistä on haastavaa saada lapsi pysymään koulurytmissä ja tehtävien tekemiseen intoa silloin kun vanhemmat ovat töissä Auttaisikohan näitä perheitä jos lapsen kanssa miettisitten edellisenä iltana päivän ohjelman? Lapsi voisi hahmottaa paremmin päivän rytmin uudessa tilanteessa. Lapsi voisi vetää aina viivan kun on kohdan tehnyt.
Haastetta on siis taatusti kotona ja koulussa. Jos sinulla on joku kiva toimiva kikka niin jaa se toki esim. kommentoimalla tätä blogia 

Laitan vielä loppuun pari pikaista Youtube-videota joita jos olisi hyötyä muillekin...




perjantai 20. maaliskuuta 2020

APUA: onko joku rikkonut luokan ikkunat????

Tänään Maria-opella oli lähiopetuspäivä corona-epidemian johdosta Länsimetsän koulussa ja hän tuli aamulla omaan luokkaan. Säikähdys oli suuri koska luokan ikkunat näytti todella oudolta.... Onko ne rikki? Mitä täällä on oikein tapahtunut?
Maria-ope tutki tilanteen hieman tarkemmin ja itkuhan siinä pääsi. Tässä luokka tilassa on työskennellyt muutama oppilas ja opettaja karanteenin aikana ja eilisen illan aikana luokan vanhemmat olivat tempaiseet todella ihanasti. Ne oppilaat jotka ovat olleet kotona etäopetuksessa ovat piirtäneet tsemppaavia kuvia opelle ja lähiopetusoppilaille. Illalla he ovat hipsineet ikkunan luokse yksi kerrallaan ja ikkunalaudalla oleva teippirulla paljasti että olivat siis kiinnitelleet taideteoksena luokan ikkunaan niin että ne näkyy sisäpuolelle.
Voiko tämän söpömpää elettä olla? Suuret kiitokset tämän ideoijalle ja kaikille toteuttajille. Kyllä oli upea ele. Tsempataan niin koulussa kuin kotona ja annetaan voimia ja iloa ja toivoa toinen toisillemme!



torstai 5. maaliskuuta 2020

Pikkujuttuja liikunnan lisäämiseen oppitunneilla

Nämä vinkit on varmaan monilla käytössä tai paljon muita parempia kikkoja, joista olisi kiva saada kommentteihin vinkkejä. Tällä hetkellä itsellä on 3lk. ja toimivat jutut ovat mm.
- yllätyskyykky: kun opesta tai oppilaasta tuntuu että on istuttu liian kauan, voi huikata yllätyskyykky. Silloin jokainen nousee tuolista ja tekee yhden syväkyykyn ja palaa takaisin paikalleen. Tämä kestää max 5 sek. ja on kyllä tehokas. Erityisen kivaa on kun oppilas itse huomaa ja pyytää kyykkyä.
- matikan tunnilla kun on tehnyt yhden sivun ja käynyt tarkistamassa/tarkistuttamassa laskut, niin luokan takana on 20 erilaista jumppaliikettä jotka ovat nipussa. Tunnin alussa yksi oppilas käy aina vaihtamassa uuden liikkeen ja sitten liikettä tehdään 10 kertaa: esim. näkymättömän hulahulavanteen pyöritys, pienestä isoksi, varpaille nousu... Näitä valmiita liikekortteja löytyy kivasti netistä. Tämä pikkujumppa antaa virtaa jatkaa matikan toisen sivun laskuja ja motivoi saamaan sivun valmiiksi että pääsee jumppaamaan.

- kun oppilaat vastaavat erilaisiin kysymyksiin päivän aikana, voidaan vastaaminen tehdä liikkeillä. Esim. kyllä- vastaus on x-hyppy ja ei-vastaus on kyykky.
- musiikissa on todella helppo lisätä liikkumista koska se tulee kaikissa kehorytmeissä ym. harjoitteissa itsestään. Yritän aina nostaa oppilaat seisomaan kun näitä tehdään.
- monisteiden jaossa ei kannata yleensä itse opettajana viedä monistetta nenän eteen vaan oppilas hakee.
- saneluissa tms. voi välillä laittaa tehtävät esim. kirjastoon ja oppilas käy lukemassa tekstin sieltä ja palaa luokkaan kirjoittamaan.
- äikän tunneilla on on teksti- ja tehtäväkirja, joskus tahallaan pyydän ensin hakemaan toisen kirjan ja pikkuliikuntana tunnin edetessä toisen kirjan lokerostaan.
- Milli- matikan kirjassa on aivan mahtavia Pöllö-tehtäviä joissa tulee useinmiten liikuntaa. Tänään teimme kellonaikoja niin että kädet olivat viisareita.

Tässä muutamia pikkukikkoja äkkiseltään oppitunnin lomaan. Välitunnit on sitten aivan toinen juttu. Luokassa on hyvä olla innostavia välkkävälineitä houkuttelevasti oven suussa. Futapalloista pidetään hyvää huolta ja ne ovat säilyneet nyt jo 3 vuoden ajan tallessa. Välillä vaihtelen välkkälelukorien järjestystä ja näin innostutan nappaamaan jotain uutta mukaan. Ari-open lahjoittamat tennispallot ovat olleet kovassa käytössä viime viikkoina. Joskus ostan omilla rahoilla jotain kivaa uutta. Pitkät välkät on ykkösjuttu. Meillä on maanantaisin ja perjantaisin metsävälkät ja sinne joskus kehittelen pikkuhippoja ym. Nyt kyllä suurinta intoa on majan rakentaminen. Myrskyssä kaatui kaksi puuta ja nyt metsässä on havut jäljellä ja majaleikit mahtavimmillaan. Keskiviikkoisin on ollut pitkään haastevälkkiä ja nyt taas jatkuvat kepparivälkät.

Kerro ihmeessä sinun luokan kivat pikkukikat oppilaiden aktivointiin!

Somepaastoa!

Lähetin Wilmalla koteihin hiihtoloman päätteeksi seuraavan viestin ja juttelimme oppilaiden kanssa asiasta koulussa: 


Haastan oppilaat pitämään yhden päivän viikosta olemaan ilman kännykkää, pleikkaa, tablettia, tik-tokkia,  somea, tietokonetta. Kännykkää voi kyllä käyttää esim whatsapp-viesteihin perheenjäsenille.
Lapset pelaavat ja roikkuvat netissä liikaa ja siitä tulee helposti tapa "tappaa aikaa" ja muut kivat touhut unohtuu. Ruutuaika on koettu useammassa perheessä haasteeksi ja ajattelin tukea perheitä tempauksella.
Oppilaat halusivat lisäksi haastaa perheen 1-9-luokkalaiset sisarukset. Jos perheessä ei ole 1-9lk. sisarusta, niin silloin voi haastaa mukaan isän tai äidin. Jos he ovat myös keskiviikon pelipaastolla, saa hänestäkin tarran, mutta vain jos itsekin on pelaamatta.
Otetaan kampanjaksi pyhittää keskiviikot kaikelle muulle. Tehdään keskiviikoista tavallista parempia! Toki voit vähentää ruutuaikaa muinakin päivinä. Jos olet keskiviikon ilman kännykkää, saat liimata pikkutarran luokan pelipaastojulisteeseen. Jos saadaan 100 merkkiä ennen pääsiäistä, on luvassa joku kiva ylläri. Mietitään yhdessä mitä se voisi olla... sisävälkkä salissa, lautapelitunti, metsäretki, pihaleikkitunti...

Mitä voit tehdä ilman ruutua??? Kannattaa miettiä tiistai-iltana valmiiksi mitä kivaa voisit keskiviikkona tehdä. Suurin osa näistä onnistuu heti koulun jälkeen ilman aikuista.  Osa on kivempi tehdä luokkakaverin kanssa yhdessä ja osa taas yksin. Näitä mietimme vielä yhdessä luokassa mutta pari ideaa..
keskiviikon ulkoleikit porukalla koulun ympäristössä tai Porkkanapuistossa
ulkoilu sään mukaan: luistelu, pyöräily...
Kirjojen, vitsikirjojen tai sarjakuvien luku
Piirtäminen, askartelu, origamit
Kepparileikit
lemmikin kanssa leikkiminen, ulkoiluttaminen
Futamatsi, rankkarikisa
kuntopiiri kotona Fittness decathlon -lajeista
lautapelit
leipominen, välipalan valmistaminen
uimahallireissu, kirjastoreissu/bussi
kirjoita kirje kaverille tai isovanhemmille
yllätä perhe siivoamalla oma huone tai vaihtamalla huoneessa huonekalujen järjestystä
keksi temppurata kotiin tai pihalle pikkusisaruksille
....
Haastan sinut mukaan pelipaastoon! Teemapäivä on 3R- luokalla keskiviikkoisin, mutta toki voit ollaa muitakin päiviä lisäksi. Jos haaste onnistuu, niin torstaina voit lisätä pikkutarran haastetauluun luokassa.

Mietin itsekseni että mitenkähän tämä otetaan vastaan kodeissa? Palaute on ollut kuitenkin mahdottoman myönteistä. Yksi perhe laittoi viestiä että tätä on yritetty hyvällä ja pahalla, mutta ei millään. Nyt kun tämä on yhteisenä tsemppinä niin intoa puhkuen lapsi on mukana. Tuli jotenkin niin hyvä mieli, että nyt taisi osua ja upota. 👌

Juttelimme koulussa siis etukäteen tästä ja perustimme tiimin joka teki hienon julisteen asiasta. Tänään torstaina oli jännittävää kuulla miten eilinen eli pikkasen parempi keskiviikko oli sujunut. Tässä palautetta oppilaiden suusta:
- veli marisisi ja syytti siskoa ja äitiä kun joutui olemaan mukana
- ei onnistunut kun oli liian houkuttavaa ottaa kännykkä käteen, mutta ensi viikolla yritän uudelleen. 
- veljellä oli kännykkä aamulla ja hyppi kuin apina ja ärsytti, mutta pysyin kovana.
- aamulla oli ihan ok, mutta kun olin autossa matkalla treeneihin oli tuskaista.
- aamu sujui mutta iltapäivällä koukutti. Pystyin olemaan pelaamatta.
- homma oli ihan helppoa. Minulla oli niin paljon muuta kivaa tekemistä.
- ihan helppoa koska muutenkin koko perhe pitää somettoman päivän keskiviikkoisin ja sunnuntaisin.
- minulla oli treenit joten en olisi edes ehtinyt pelata
- tuntui kuin olisi ollut uudestaan 4-vuotias kun ei omistanut kännykkää ja koko muu perhe pelasi tai selasi kännykkää
- olin äidin kanssa miettinyt jo tiistaina mitä kaikkea teen, joten homma hoitui
- siivosin lemmikin häkin ja luin kirjaa
- käsi meinasi väkisin mennä kännykkään
- olin pyytänyt isää lukitsemaan kännykän etten vahingossa käytä
- halusin että äiti ottaa minun kännykän töihin mukaan ettei houkuta liikaa
- isä pelasi minun ja siskon kanssa lautapelejä ja oli niin kivaa
- kun tuli ahdistava olo ilman kännykkää, hoin mielessäni superliimaa, superliimaa, superliimaa
- äitikin piti paastoa
- soitin nokkahuilua ja ukulelea
- meillä kaikki 5 lasta oli ilman kännykkää koko päivän
- oli outoa kun söin aamupalan ilman kännykkää ja juttelin äitin kanssa
- tuntui kuin kännykkä olisi leijunut ja ollut koko ajan silmien alla, mutta selvisin
- pystyin ehkä olemaan pelaamatta
- olimme isolla joukolla luistelemassa koulukavereiden kanssa ja aika kului kuin siivillä
- ihan hirveää olla päivä ilman TikTokkia.

Eli tämä eka keskiviikko herätti jo kovasti tunteita ja tuntemuksia: rehellisiä sellaisia. Mutta saimme kerättyä valtavasti tarroja ja joku sanoikin viisaasti: kyllä me tämä haaste hoidetaan, kun kerran jo yhden keskiviikon olen pystynyt olemaan ilman somea. Miksen sitten ensi keskiviikkoakin?
Itse huomasin että oma kännykkäaika on aivan liian iso! Kun kännykässä on Wilmat ja spostit ja kaikki niin kun tekee lennosta jonkun työjutun niin kovin helposti jää selaamaan turhanpäiväistä työasioiden lisäksi. Ensi viikon keskiviikkona otan itsenäni niskasta tiukemmin kiinni.