Tutkimuksessa tutkitaan ohjelmoinnillisen ja tieteellisen päättelyn taitoja. Tutkimuksessa kerätään tietoa oppilaiden asenteesta, arviosta omasta tieto- ja viestintätekniikan taidoista ja loogisesta päättelykyvystä. Osallistujilta kerätään sähköisellä lomakkeella tietoja projektin alussa ja lopussa. Välissä teemme interaktiivisen tarinankerronta-projektin. Saattaa kuulostaa kovinkin monimutkaiselta...no ihan helppoa tämä ei toki ole mutta ääretömän kiinnostavaa. Tässä pureutudaan ohjelmointiin ja pelilliseen maailmaan hieman pintaa syvemmälle ja Makey Makey- materiaalien avulla tuotetaan ryhmissä vuorovaikutteinen kokonaisuus. Valitsimme yhteiseksi teemaksi esitellä Länsimetsän koulua.
Tässä vaiheessa opettajat ovat saaneet opastusta asiaan, oppilaat ovat vastanneet alkutestiin ja tänään saimme käyttöön Makey Makey -laatikot ja Scatch-ohjelmoinnilla saimme lähes taikuutta aikaiseksi. Aito ihmetys virtapiirien mystisestä maailmasta hämmästytti ja aivonystyrät saivat työskennellä täysillä. Nyt projekti jatkuu oman tuotoksen suunnittelulla ja sitten loman jälkeen toteutamme ne. Palaan blogissa uudelleen tähän projektiin, mutta tässä vaiheessa muutama kuva kertomaan missä mennään.
Jos aihe alkoi kiinnostaa, niin Youtubesta löytyy valtava määrä videoita aiheesta.