Koulun pihassa on asfalteilla erilaisia hyppyruudukkoja ja ne ovatkin olleet kivasti käytössä. Nyt vain maalit alkavat olla niin kuluneet että olisi syytä maalata uudestaan. Koulun rahatilanne on kehno, joten käännynkin teidän lukijoiden puoleen...
Löytyykö autotallista tai varastosta maalipurkin jämiä? Värillä ei ole niin väliä. Otamme ilolla vastaan ja laitamme Miro-harjoittelijan hommiin saman tien. Maaleja tarvittaisiin än-yy-tee-nyt :D koska Miro on enää pari viikkoa meillä. Marita-äiti on kuvannut kysellä firmoistakin lahjoituksia. Pensseleitäkin tarvittaisiin....
Tässä on vielä linkki pihaan, kun tempaisimme edellisen kerran maalauksia:
http://lansimetsankoulu.blogspot.fi/2015/10/loistavaa-nyt-on-tervapata-pihassa.html
Toiveikkaana odotamme purkkeja ja purnukkoja!
Sivut
▼
maanantai 24. huhtikuuta 2017
perjantai 21. huhtikuuta 2017
Tunnelmia välkkämaratoonista v. 2017
Maratoonin ensimmäinen viikko on takana ja koko välituntireitti on ollut kovassa käytössä. Ahkerimmat ovat saaneet jo koko maratoonin täyteen ja intoa on kyllä valtavasti!
Saapa nähdä miten monta mitalistia saadaan kuukaudessa leivottua?
Ihana kun opet ja oppilaat on innoissaan!
keskiviikko 19. huhtikuuta 2017
Dinolandia Länkkärissä!
Selinan kirjoitus 5K- ja 5M-luokkien dinoprojektista:
DINOT
Ensin opiskelimme luokassa dinosauruksista.
Sitten meille järjestettiin Dinohunting. Siinä ympäri koulua oli piilotettu erilaisia kysymyksiä tai tehtäviä. Vastauksia sai vaihdella jos itse ei keksinyt ratkaisua.
Teimme myös oman dino maailman johon teimme erilaisia dinoja.
Dinot teimme kipsistä valamalla ja noin kahdeksan oppilasta pystyi tehdä päivän aikana dinon. Kun kaikki dinot olivat valmiita maalasimme ne erilaisilla väreillä, mutta kuitenkin mahdollisimman luonnollisen näköisiksi. Haimme vielä ulkoa keppejä dino maailmaan jotta se näyttäisi oikealta.
Kivointa mielestäni oli dinojen tekeminen ja dinohunting.
- Selina-
Dinohuntingissa ei huomattu ottaa valokuvia mutta tässä kuvia dinomaailman teosta. Miro-harjoittelija on ollut tässä isoksi avuksi. Tässä oppilaat ovat jo maalausvaiheessa.
DINOT
Ensin opiskelimme luokassa dinosauruksista.
Sitten meille järjestettiin Dinohunting. Siinä ympäri koulua oli piilotettu erilaisia kysymyksiä tai tehtäviä. Vastauksia sai vaihdella jos itse ei keksinyt ratkaisua.
Teimme myös oman dino maailman johon teimme erilaisia dinoja.
Dinot teimme kipsistä valamalla ja noin kahdeksan oppilasta pystyi tehdä päivän aikana dinon. Kun kaikki dinot olivat valmiita maalasimme ne erilaisilla väreillä, mutta kuitenkin mahdollisimman luonnollisen näköisiksi. Haimme vielä ulkoa keppejä dino maailmaan jotta se näyttäisi oikealta.
Kivointa mielestäni oli dinojen tekeminen ja dinohunting.
- Selina-
Dinohuntingissa ei huomattu ottaa valokuvia mutta tässä kuvia dinomaailman teosta. Miro-harjoittelija on ollut tässä isoksi avuksi. Tässä oppilaat ovat jo maalausvaiheessa.
Teimme myös dinosauruksen munankuoria. Ne oli aika hankala tehdä koska olivat niin ohutta kipsiä.
Swapping art cards
Some people collect stamps or coins, others collect trading cards with famous football or hockey players. Few people know about art trading cards. Usually they are of the size of regular trading cards, but they are self-made. Artists are free to use any techniques, media and materials to create cards which they swap. There should be name, date and place on a card. One can swap his own cards on a special events or find some sites that help to look for activists from all over the world.
The movement began in 1997 by a Swiss artist M. Vanci Stirnemann. He created 1200 cards as a part of an exhibition. On the closing date of the exhibition he offered visitors to create their own cards to swap with him. It was a start for the whole new movement.
Once, I ran into invitation on the Internet to participate in such a swap. Our art club did the cards and they went to the USA. Our swap partner was half of the globe away - Lafayette High School from St. Louis. All our artist were very excited to participate in this project. Somebody even didn't believe that the cards will actually make it all the way to the United States. The topic was nature. We sent the cards and were waiting for the reply.
Meghan O’Donnell from St. Louis sent us the picture. We can see our own works on the display there. Thank you very much! It looks so great!
And one more thing to say. The cards from the USA are actually in school already! They came on Wednesday last week, but since the art club had been cancelled that week because of the Easter holidays, the envelope stayed there, still unopened! It was very hard to fight the temptation! We are going to open it together with art club students this Thursday!
Thanks to everybody who participated in this activity some way or another!
keskiviikko 12. huhtikuuta 2017
Pääsiäinen jatkua saa!
Huomenna vietämme Länkkärissä pääsiäisen teemapäivää. Koulua on kaikille klo 8-12 ja päivä päättyy pääsiäishartauteen. Pääsiäinen on näkynyt kyllä koulussa jo parin viikon ajan. Ihania pääsiäistöitä on ilmestynyt seinille ja ikkunoille. Tässä muutama makupala teille ja samalla toivotan oikein hyvää lomaa kaikille!
Ps. Huomenna kajahtaa perinteisesti koulun käytäville asti Pääsiäinen jatkua saa- laulu.
Ps. Huomenna kajahtaa perinteisesti koulun käytäville asti Pääsiäinen jatkua saa- laulu.
5M-luokan pääsiäisiloa
Tässä Marian luokkalaisten taidetta:
pupu ja tulppaanit
pupu ja tulppaanit
Heidin ekaluokkalaisten iki-ihania pupuja ja lampaita
Ninan ja Mervin kikyluokan tipuset
Vitriinikaapista löytyi tälläinen tipuparvi
Heti loman jälkeen sitten pyörähtää Maraton-haaste käyntiin. Tästä löytyy tarkempaa infoa blogista:
http://lansimetsankoulu.blogspot.fi/2016/04/haluatko-maratoonariksi.html
http://lansimetsankoulu.blogspot.fi/2016/04/haluatko-maratoonariksi.html
ps. Muutkin opet: jos ja kun luokassa olette tehneet pääsiäisjuttuja,
lähetä kuva niin liitän mielelläni bloggaukseen.
lähetä kuva niin liitän mielelläni bloggaukseen.
perjantai 7. huhtikuuta 2017
Matikkaa urakalla vai urakalla matikkaa
2T-luokassa on saatu päätökseen vuoden toinen "Matikkaa urakalla". Urakan aluksi oppilaat saavat paperin jossa on laskut. Tee ainakin nämä on kaikille pakollinen ja lisäksi sitten nopeimmille, näihin valitsen vähän haasteellisempia tehtäviä.
Urakan aikana en opeta juuri mitään yhteisesti kaikille. Jakson tavoitteisiin tutustutaan yhteisellä toiminnallisella tunnilla, vähän kuin johdatus aiheeseen.
Oppilaat saavat valita paikan jossa laskevat ja jossa myös saavat pienryhmä tai yksilöopetusta tarpeen mukaan.
Joidenkin kanssa käydään useammin keskustelua, missä kannattaa istua, jotta keskittyminen ja työrauha säilyy. Nämä ovat kyllä olleet hiljaisimpia matikantunteja ikinä.
Urakan valmistuttua oppilas tekee arvion työskentelystä ja oppimisesta. Sitten onkin aikaa tehdä rauhassa matikkaa Bingelissä tai iPadilla.
Joskus se paras paikka on majassa tyynyn päällä.
Perjantaisin on urakan aikaan ollut toimintatunti, jossa on parin kanssa käyty tavoitteiden mukaisia asioita toiminnallisesti.
Kuvamuistoja Duudsonien vierailusta
Opettajat ovat saaneet nyt linkin valokuviin jotka ahkerat vanhempainyhdistyksen äidit ovat ottaneet. Osassa kuvista on epähuomiossa sellaisia oppilaita joilla on julkaisukiellot joten en voi kaikkia luokkakuvia tähän julkaista. Omalta opettajalta saat luokkakuvasi jos lupa-asiat on ok. Jos taas ei, niin kuva voidaan printata muistoksi luokkaan. Tässä julkaisussa on niiden luokkien kuvat joita itse opetan tänä vuonna. Voin tarvittaessa lisätä muidenkin luokkien kuvia. Viestiä vaan minulle....
Kiitos vielä kuvien ottajille. Samalla vinkiksi niille joiden kotona on kuvien julkaisukielto: muistakaa keskustella asia kotona lapsen kanssa niin asia sujuu automaattisesti koulussa.